Autokauppa sai vihdoin työrauhan

11.7.2015 Auto & Kone
Tulevaisuuden näky? Autoverouudistuksen myötä yhä useampi uusi auto tulee olemaan pienempi tai ainakin vähäpäästöisempi.

Juhannuksen jälkeisellä viikolla julkitullut autoveropäätös ja heinäkuun alusta voimaan astunut romutuspalkkio tuovat autokauppaan vakautta ja pirteyttä.

Tunnelmat mikkeliläisissä autokaupoissa olivat heti heinäkuun alussa positiiviset alan toimijoiden keskuudessa. Kyselykierrokselta päällimmäisenä mieleen jäi maahantuojien ja autoliikkeiden toinen toistaan kovemmat kampanjaedut. Vuodenvaihteessa tippuva autovero myönnetään joissain tapauksissa jo nyt hinnoissa pois, puhumattakaan muista kaupantekijäisistä. Kun mahdollinen 1.500 euron romutuspalkkio otetaan vielä huomioon, on uuden auton ostajalla parhaat edut pöydässä vuosikausiin.

Vuodenvaihteeseen saakka voimassa olevasta romutuspalkkiosta ei odoteta autokauppiaiden keskuudessa kuitenkaan mitään sateentekijää. Tärkeintä on päätöksien tuoma työrauha myyjille ja selkeys auton ostajille. Autoveropäätös oli kokonaisuutena hallituksen lupaaman linjan mukainen. Neljän vuoden aikana porrastetusti toteutettava 200 miljoonan euron autoveroleikkaus on lopulta fiksu veto.

Kertarysäyksellä toteutettu autoveroalennus olisi aiheuttanut vaikeita vuosia läpikäyneille autoliikkeille vaikeuksia vaihtoautovarastojen arvonalenemisen vuoksi. Harmitus olisi ollut iso myös ennen lakimuutosta auton ostaneilla, kun veroale olisi mennyt kokonaan sivu suun.

– Veropäätös ei ollut varsinaisesti kenenkään mieleinen. Silti fiilis on hyvä, kun tiedämme mitkä ovat autokaupan olosuhteet seuraavan neljän vuoden ajan, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan johtaja Mikko Räisänen.

Räisänen huomauttaa myös mittavista eduista, mitä uuden auton ostajille on tarjolla.

Romutuspalkkion ansiosta kyselyjä tuli heti myös Kärkimerkeille. Yrittäjä Niko Schulmanin mukaan asiakkaiden ei tarvitse enää pähkäillä mahdollisia veromuutoksia.

– Kysyntää romutuspalkkiosta oli jo ennen kuin asetus astui voimaan, paljastaa Kärkimerkkien automyyjä Rami Hurskainen.

Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Kari Lampinen on nähnyt alan muutoksia lähietäisyydeltä jo vuosikymmenien ajan.

– Kysymys on enemmänkin siitä, mihin suuntaan meidän kansantalous yleisesti on menossa. Kun epävarmuustekijät jäävät hieman taka-alalle, niin kauppa piristyy ilman muuta, Lampinen povaa.

Savilahden Auton johtaja Teemu Pulliaisen mukaan edut ovat parhaimmillaan tuhansia euroja, kun romutuspalkkion päälle ynnätään erilaisia kampanjaetuja.

– Kaupankäynti vilkastui ainakin meillä heti, kun autoveropäätös tuli julki. Nyt päästään harjoittamaan reipasta autokauppaa, Pulliainen iloitsee.

Autokauppa on ollut epävakaan taloussuhdanteen ansiosta melkoista vuoristorataa. Kesäkuussa myynti piristyi Auto-Killassa jo ennen isoja päätöksiä.

-Nyt on jo muutama romutuspalkkiokauppakin tehty. Joihinkin automalleihin saamme tarjottua toisen mokoman verran etuja päälle. Uskoisin että voimakkaat kampanjat houkuttelevat tekemään päätöksiä nopeasti, sanoo myyntipäällikkö Mikko Oksanen.

Ajanvaunun toimitusjohtaja Pekka Piispa toivoo puolestaan romutuspalkkiosta jonkinlaista piristystä autokaupan puolelle.

-Itse autoveromuutos on minimaalinen, mutta nyt on luvassa pitkäjänteisyyttä, kun tiedämme mitä tapahtuu lähivuosina, Piispa toteaa.

Ei liene mikään salaisuus, että parhaat kaupat tehtäneen heti alkuvaiheessa. Kun kauppaa on käyty aikansa mittavien etujen kanssa, asettunee vaihtoautojen hintataso alhaisemmaksi. Välirahan osuus kun ei voi pitkässä juoksussa ihmeemmin muuttua. Toinen huomionarvoinen seikka on autojen tehdashinnoittelu, sillä suomalaisten maahantuojien maksamat hinnat valmistajille ovat olleet edullisempia kuin moniin muihin maihin, jotta kauppa kävisi edes jotenkin. Pitkässä juoksussa autoveron tuoma alennus saattaa mennä tehtaiden taskuihin, sillä kiusaus harmonisoida tehdashintoja on varmasti olemassa. Tämä muutos vaatii kuitenkin nykyistä huomattavasti parempia myyntilukuja.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0