Saksalaisjätin perinne nopeiden pikkusporttien saralla jatkuu. Polon kohdalla nopeaa mielikuvaa vauhdittaa lisäksi mallin voittokulku maailman rallipoluilla.
Pippuristen pikkusporttien luokka syntyi nimenomaan Volkswagenin toimesta jo 1970-luvulla. Kuplan korvaajaksi esitelty Golf oli mullistava uutuus, etuveto ja hyvä ajettavuus loivat pohjan myös ensimmäisen polven GTI-mallille, jota oli tarkoitus alun perin valmistaa vain rajoitettu erä.
Tänä päivänä pieniä ja ennen kaikkea lompakolle sopivia Gran Turismo malleja, eli nopeaan matka-ajoon tarkoitettuja automalleja, on tarjolla jokaisella automerkillä. Uusi Polo GTI on mitoiltaan lähempänä alkuperäistä esikuvaa kuin suuremmaksi kasvanut Golf. Nopean mallin tyylillisistä tunnusmerkeistä on tullut jo käsite: ruutukuvioidut urheiluistuimet, musta sisäkatto, kolmipuolainen ohjauspyörä, GTI-mittaristo ja alumiinisomisteiset polkimet.
Ulkoisesti erot arkisempaan malliin ovat hillittyjä, mutta selkeitä. Keulan erilainen muotoilu hunajakennomaskeineen ja punaisine raitoineen, helmalistat, punaiset jarrusatulat ja isot vanteet kielivät mistä on kysymys. Ja joka ei tiedä, niin totuus selviää viimeistään GTI-merkeistä.
Pellin alla olevan 1,8 litraisen ahdetun bensiinimoottorin luonne sallii auton käytön kaikille perheenjäsenille. Normaali arkiliikenne sujuu hyvin, jos kovahko alusta ei auton matkustajia häiritse. Murakan matalat moottoriäänet lupaavat kuitenkin paljon enemmän.
Viimeisimmän version TSI omaa mahtavan luonteen. Moottori herää eloon jo heti tyhjäkäyntikierroksien yläpuolelta ja vääntökäyrä jatkuu tasaisena aina 5.400 r/min saakka. Voimaa, vetoja ja ennen kaikkea nöyryyttä löytyy kuminauhamaisella tavalla ilman minkäänlaista kuollutta kohtaa.
Suomeen ei tuoda käsivaihteista versiota lainkaan, vaan vaihteistona on aina aukottomasti vetävä DSG. Vaihteisto lappaa isompaa välitystä pesään aina 4.000 r/min kieppeille. Toisaalta on makeaa vaihtaa vaihdetta välillä itse ja vedättää kierroksia hieman ylöspäin, mutta kelloa vasten tuo työ on turhaa.
Mielenkiintoista on se, että tekniikkaa ei voi ainakaan hajottaa vaihdetta missaamalla. Jos kierrokset nousevat punaisen alueen rajalle, vaihtuu vaihde isommaksi automaattisesti. Tämä on oiva ”tumpelosuojamoodi” varsinkin silloin, kun adrenaliini kohisee suonissa ja järki on jo huvennut päästä.
Sporttisen auton paras puoli yleisesti ottaen on ajofiilistely, mutta Polon kanssa myös oikeasti nopea meno onnistuu. Mutkaisella asvalttitiellä auto on kuin kotonaan ja tien käydessä yhä syherömmäksi, auto istuu hanskaan entistä tukevammin. Ajotietokoneen kautta auton saa säädettyä lähemmäksi esi-isiään, jos tekee mieli edetä käsijarrukäännöksien tai vastaheittojen kera mutkaista tietä näkymättömiin.
Saksalaiseen tapaan hallintalaitteet ovat hillittyjä, mutta kaikki olennainen on käsien ulottuvilla ja helposti. Polo ei ”puhu” toistaiseksi suomea, vaikka esimerkiksi ruotsin ja norjan kielet valikosta löytyvätkin valtakielien lisäksi. Tässä asiassa olisi maahantuojalla tehtaan suuntaan hieman lobattavaa, jotta saataisiin kotimainen kieli Volkswagenin listoille mukaan.
Tarvittaessa älypuhelin on yhdistettävissä auton omaan viihdejärjestelmään. Volkswagenin koodikielellä kysymys on Mirrorlink-ohjelmistosta, jonka avulla älyluurin sovelluksia voi käyttää kosketusnäytön avulla turvallisemmin. Ja kuten arvata saattaa, erilaisia ajotapaa ohjaavia sovelluksia on saatavilla. Lisävarusteena on saatavana Sport Performance –alusta, joka säätää ohjauksen ja jousituksen lisäksi myös äänimaailmaa ärhäkämmän kuuloisemmaksi.
Turvavarusteista on pakko mainita monitörmäysjarrutus, joka hidastaa mahdollisen osuman jälkeen auton nopeuden lähes kävelyvauhtiin. Pelkääjän puolen airbag on poiskytkettävissä avaimen avulla hanskalokeron kautta.
Polo GTI on urheilullista autoa hamuavalle varteenotettava vaihtoehto, mikäli tilaa ei tarvita mielin määrin. Nöyrän luonteen kanssa pärjää hyvin, vaikka tarvittaessa suorituskykyä löytyy enemmän kuin monesta varsinaiseksi urheiluautoksi tituleeratusta kilpakumppanista.
Volkswagen Polo GTI 1,8 TSI DSG
- Hinta: 31.900 € (hinnat alk. 29.761,72€)
- Moottori: 1.798 cm3 (4-syl., turboahdin)
- Suurin teho: 192 hv/141 kW (5.400-6.200 rpm)
- Max. vääntö: 250 Nm (1.300-5.400 rpm)
- Kiihtyvyys: 0-100 km/h 6,7 s
- Huippunopeus: 236 km/h
- Kulutus: 4,7/5,6/7,2 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 –päästöt: 129 g/km (yhdistetty)