Haapiainen aloitti yrittäjänä

15.6.2015 Auto & Kone
Kipinät sinkoilevat. Joonas Haapiainen leikkaa kulmahiomakoneen avulla mätää kohtaa helmapellistä pois. Isä-Tuomo seuraa tyytyväisenä poikansa edesottamuksia.

Pomonkadun varrella jo yhdeksän vuoden ajan sijainnut Tuomo Haapiaisen automaalaamo sai naapurikseen oman poikansa, Joonaksen.

Väliseinän takana jatkuu korikorjaustoiminta vasta perustetun yrityksen, Autopeltikorjaamo J.Haapiainen Oy:n nimissä. Nuoreen ikäänsä nähden jo vuosien työkokemuksen alalta omaavalle Joonakselle avautui tilaisuus perustaa oma yritys, kun aiemmin samassa paikassa autokorikorjaamoa pitänyt Pentti Silonsaari jäi eläkkeelle. Toukokuun alusta yrittäjänä vaikuttanut Joonas kävi ennen oman yrityksen perustamista yrittäjäkurssin.

– Kyllä tässä vinkkiä ja neuvoa tuonne paperipuolelle saa isältä ja laskutuksen hoitavalta Äiti-Maijalta, mutta itse korikorjaustyöt ovat tuttuja ja selkeitä, Joonas kertoo avoimesti.

Yrityksen leipä lähtee kolarikorjauksista, ruostevauriokorjauksista ja ennen kaikkea vakuutusyhtiöille tehtävistä töistä. Alan elinehto on CABAS-järjestelmän osaaminen, joka tarkoittaa käytännössä sähköistä viestintää korjauslaskelmien muodossa vakuutusyhtiöiden ja korikorjaamoiden välillä.

– Hyvin on ollut töitä heti alusta alkaen, Joonas kertoo reilun kuukauden mittaisen yrittäjäkokemuksen pohjalta.

Vaikka autoja pidetään parempikuntoisina kuin ennen päältäpäin katsottaessa, niin totuus on useasti toisenlainen kurkattaessa pintaa syvemmältä. Yllätys helmapeltien ja pohjamuovien alla saattaa olla melkoinen, mikäli autonhoidossa on tingitty.

– Laskennallisessa eliniässä on tultu alaspäin, sillä autoteollisuudella on tietenkin omat intressinsä. Se tietää toisaalta meille enemmän tekemistä, Joonas kertoo.

Korimateriaalien kehitys on luonut uutta osaamistarvetta myös korikorjaamoille. Suurlujuusteräkset ovat arkipäivää. Se tarkoittaa käytännössä kolarikorjauksien osalta isompien osakokonaisuuksien vaihtoa ja tietoa on hankittava siitä, mitä on tekemässä.

– Asiallisesti kolarikorjattu auto ei ole yhtään turvattomampi kuin kolaroimaton, Joonas painottaa.

Vakuutusyhtiöiden maksamissa töissä työtä käyvät tarkastamassa yhtiöiden edustajat.

Isän ja pojan arki kuluu kummallakin omien töiden parissa. Maalaamon puolella työskentelee Tuomon lisäksi kaksi muuta ammattilaista, kun Joonas työskentelee pääasiassa yksin. Joonakselta käyvät myös maalaamon työt enemmän kuin hyvin, sillä pohjatöitä on tehty isän yrityksessä vuosien aikana paljon.

– Tarvittaessa töitä tehdään kummalla puolella tahansa, se on tämän järjestelyn etu, Tuomo toteaa.

Vapaa-ajan harrastukset liittyvät moottoriurheilun puolelle. Motocrossia omaksi huvikseen ajeleva nuorempi yrittäjä otti kaksipyöräisten parissa ensiaskeleet jo seitsemän vuoden iässä. Bensankatkuiset harrastukset ovat vieneet mennessään sekä isän, että pojan.

– Jollain harrastuksella näitä töitä täytyy tasapainottaa, jotta jaksaa aamulla nousta töihin, Tuomo tietää kokemuksesta.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0