Vauhti-Vaunun mäellä on menossa rakennuskesä. Alkusyksystä valmistuu kokonaan uudet tilat Opelin myyntitoiminnoille.
Kesäkuun alusta Opelin myynnin, huollon ja varaosapalvelujen siirtyminen Vauhti-Vaunulle saa sinetin muutaman kuukauden päästä. Kaksikerroksisen autotalon yläkertaan tulevat sijoittumaan Opelin lisäksi uudet Ford-henkilö- ja pakettiautomallit. Alakerrasta tilat löytyvät Subarulle ja vaihtoautoille.
Myös huolto- ja varaosapuoli kokevat uudistuksia. Korjaamopuoli saa lisää tilaa huoltopuolen sisällä tehtävien tilajärjestelyjen seurauksena. Autotalon johtaja Aleksi Musakan mukaan satsaus on iso, kuten usko uuden merkin vetovoimaan. Vauhti-Vaunun myyntitiloja laajennettiin viimeksi vuonna 2009, silloin Ford sai merkin vaatimusten mukaiset myyntitilat. Remontin yhteydessä myös myyntitilojen vanhin osa päivitetään ulkoasultaan uudempien osien rinnalle.
– Opelin puolesta tulee niin sanottu Black Box myymälä, joka tarkoittaa merkin uuden konseptin mukaisia tiloja. Näillä muutoksilla haemme entistä parempaa palvelutasoa, Musakka valaisee.
Perinteinen saksalaismerkki tekee vahvasti uutta tulemista. Suomessa Opel oli yksi myydyimmistä autoista viime vuosituhannen puolella. Mainonnan apuna on käytetty varsinkin Keski-Euroopassa suosittuja julkkiksia, kuten supermalli Claudia Schifferiä ja tunnettua jalkapallovalmentaja Jürgen Schremppia. Pelkän mainonnan varaan merkin uutta imagoa ei ole rinnastettu, vaan tulossa on hengästyttävän paljon uusia automalleja ja tekniikkavaihtoehtoja.
Musakan mukaan Vauhti-Vaunun Kotkan pisteessä on ollut sama merkkikirjo olemassa jo viime vuoden marraskuusta. Mikkelissä Opel sai liiketoimintansa alas ajaneen Karikon Autotalon henkilökunnasta huoltotiimin, joka koostuu huoltoneuvojasta ja kahdesta mekaanikosta.
Kahden vahvan saksalaismerkin sijoittumista saman katon alle Musakka pitää puhtaasti vahvuutena. Hän ei näe merkkien syövän toisiaan.
– Esimerkiksi tavara-autopuolella meillä on jatkossa tarjota kahden eri merkin vaihtoehdot.
Kiasta luopuneen Vauhti-Vaunun uusien autojen edustuksien määrä ei muutoksen myötä kasvanut. Musakan mukaan merkit vaativat yhä enemmän myyntitiloiltaan ja laajennuksen myötä esille saadaan kunkin merkin mallistot esille entistä paremmin.
Laajennuksen jälkeen Vauhti-Vaunulla on noin 3.000 neliömetrin verran tilaa myynti-, huolto- ja varaosatoiminnoille. Tästä automyynnin osuus on liki 2.000 m2. Korjaamon reilut tuhat neliömetriä sisältävät tulevaisuudessa kaikkiaan 17 nosturipaikkaa. Edellä mainittujen tilojen lisäksi toisessa kerroksessa sijaitsevat lounaskahvila ja hallinnon tilat. Urakan on tarkoitus olla valmis syyskuun puolivälissä.