Uusi Sorento kurkottaa rohkeasti isojen poikien sarjaan. Korealaisten kova panostus näkyy jo kaukaa.
Kolmannen sukupolven Sorento on vaikuttava ilmestys. Sen suunnitteluun ja eritoten laatuvaikutelmaan on panostettu paljon. Muotoiluun on ottanut osaa kolmen eri mantereen suunnittelijat, piirteissä on vaikutelmia auton kotimaan ohella Euroopasta ja ison veden takaa Yhdysvalloista.
Sorento on kasvanut pituutta edelliseen korimalliin nähden kymmenen senttiä, tarkan mitan ollessa 4,78 metriä. Kun auto on samalla aavistuksen matalampi ja leveämpi, on olemus entistäkin harteikkaampi, mutta silti sulavalinjaisempi kuin ennen. Viirumaiset ajovalot, niiden alapuolella olevat reilun kokoiset sumuvalot ja iso pystyssä oleva maski tekevät kasvoista määrätietoisen näköiset. Korkea vyötärölinja saa aikaan katu-uskottavuuden, kun taas siroksi muotoiltu yläpuoli pehmentää kokonaisuutta. Isosta otsapinta-alasta huolimatta ilmanvastuskerroin on 0,33, jota voitaneen pitää tämän kokoiselle katumaasturille vähintään hyvänä lukemana.
Kian suurin henkilöauto on myös sisältä iso. Koeajoauto oli varustettu kolmannella istuinrivillä, jonka myötä paikkaluku nousee seitsemään. Kahdella ensimmäisellä istuinrivillä eletään suorastaan herroiksi ja lähinnä perheen pienemmille tai tilapäiskäyttöön tarkoitetulla takimmaisella rivilläkin sopii olemaan, kunhan sinne ensin saa itsensä taivuteltua. Kuljettajan paikalla tilaa riittää, vaikka iso mies istuisi hattu päässä. Sorento on tässä suhteessa mahtava matkakumppani.
Useimmiten tämän kaltaisen auton omistaja haluaa autoltaan reilua muunneltavuutta. Erilaiset istuinjärjestelyvariaatiot mahdollistavat harrastusvälineiden ja kappaletavaroiden kuljettamisen ilman suksiboksiakin. Keskimmäinen istuinrivi liukuu pitkittäissuunnassa 27 senttimetrin verran, joka edesauttaa myös takariville käyntiä.
Voimaa tarjoilee ainoana moottorivaihtoehtona 2,2 litran diesel. Vielä muutamia vuosia sitten tämän kokoinen auto ilman reilunkokoista kuutoskonetta olisi ollut surkuhupaisa esitys, mutta nyt asia on toisin: 200 hevosvoiman teho ja 450 newtonmetrin vääntö yhdistettynä kuusivaihteisen automaattiin tietää mukavaa ja tarvittaessa ripeää etenemistä. Silti kulutus- ja päästölukemat ovat alhaisella tasolla. Katumaasturille ominaisesti kysymyksessä ei ole jatkuvasti päällä oleva neliveto, vaan etuveto saa olosuhteiden pakottaessa kaveriksi takavedon. Hitaissa nopeuksissa nelivedon saa lukittua päälle, tälle ominaisuudelle on tilausta tiukan paikan tullen.
Ajossa auto osoittautuu hiljaiseksi matkakaveriksi. Moottorin äänet ovat vaimeita ja ajossa ei ohjaajan paikalle kuulu häiritsevää melua sen paremmin renkaista kuin tuulensuhinoistakaan. Vaihteisto toimii erittäin pehmeästi edustaen perinteisempää tekniikkaa. Laadukkaan fiiliksen luo lopullisesti tinkimättömästi tehty viimeistely. Tämä auton ei ole pelkästään muotoiltu jykevästi, siltä se vaikuttaa myös rakenteeltaan. Kolmannen sukupolven Sorento on materiaalivalinnoiltaan aivan premium-kilpakumppaneidensa kannoilla. Miksikään muovikyhäelmäksi sitä ei voi missään nimessä sanoa, vaikka todellisuudessa materiaalit sinne suuntaan liippaavat.
Varustelistalla on mukana viimeisintä tekniikkaa niin mukavuus-, turvallisuus- kuin ajonhallintapuolella. Vaikka erilaisia toimintoja on melkoinen määrä, niin silti kuljettajan ympäristöön on viljelty katkaisijat ja hallintalaitteet selkeällä ajatuksella. Mittaristo on tästä hyvä esimerkki, keskellä sijaitsevan nopeusmittarin sisäkehällä kuljettajalle viestitetään ajoon liittyviä olennaisia tietoja, kuten jäljellä olevan polttoaineen määrä tai ulkolämpötila. Autoa sammutettaessa luulin että tietokone oli jäänyt salkkuun auki, kun Windows-teeman tyylisen tunnusäänen kera mittaristoon ilmestyi ajolenkin tunnusluvut. Informaatio jää alitajuntaan ainakin kulutuslukeman osalta.
Alla ollut auto oli varustelutasoltaan Business Premium, joka tarkoittaa esimerkiksi nahkaverhoilua sekä ilmastoituja istuimia monipuolisilla sähkötoimisilla säädöillä. Turvallisuuspuolella kuljettajaa auttavat kaistavahti, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmä ja peruutettaessa varoittava risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Kaistavahti kertoo varoitusäänen lisäksi myös mittariston kautta, kun keskiviiva ylittyy. Kuolleessa kulmassa oleva ajoneuvo puolestaan vilkuttaa varoitusvaloa reilun kokoisen sivupeilin kulmassa.
Viihdekytkennät ovat nätisti kannellisen lokeron alla vaihdekepin etupuolella. Latauspaikkoja on kaksin kappalein, joten perhereissullakaan ei tarvitse nahistella kenen puhelin ladataan ensimmäisenä. Takamatkustajia ei aurinko matkanteossa rasita, sillä tummennettujen lasien lisäksi takaovissa olivat ylös vedettävät aurinkoverhot. Vielä kun Kian informaatiokielenä olisi se enemmän puhuttu kotimainen vaihtoehto, niin kyllä kelpaisi.
Uusi Sorento on hyvin toteutettu paketti. Se on iso auto, jonka hintalappu on vastaavilla ominaisuuksilla varustettuihin katumaastureihin nähden edullinen. Mikäli et halua leimautua kylällä porvariksi, mutta pidät tämän genren autoista, on Sorentoon syytä tutustua ajatuksen kanssa.
Kia Sorento 2,2 CRDI AWD Business Premium
- Hinta: 56.319 € (hinnat alk. 42.990 €)
- Moottori: 2.199 cm3 (4-syl., turboahdin)
- Suurin teho: 200 hv/147 kW (3.800 rpm)
- Max. vääntö: 450 Nm (1.750 – 2.750 rpm)
- Kiihtyvyys: 0-100 km/h 9,6 s
- Huippunopeus: 203 km/h
- Kulutus: 6,1/6,7/7,7 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2–päästöt: 177 g/km (yhdistetty)