Kun autojen myynti on elämäntapa

17.5.2015 Auto & Kone
Ei merta edemmäksi kalaan. Harri Parkkisen asemapaikka on nyt Savon radan toisella puolella, Savilahden Auto Kaapelikadun päässä.

Jo 40 vuotta alalla ollut autokauppias tykkää aidosti työstään. Kaupantekoon ei kyllästy, kun takana on yhä poikamaista intoa.

Karikon Autotalo ja Harri Parkkinen kuuluivat yhteen koko yrityksen toiminnan ajan. Kun päätös autoliikkeen alasajosta alkuvuonna tuli julkisuuteen, oli pari asiaa Parkkiselle selviä: Karikon alasajon osalta ollaan mukana niin kauan kuin tarve vaati ja sen jälkeen kaupanteko jatkuu jossain muualla.

Toukokuun alusta Parkkisen työpiste on löytynyt Savilahden Autosta. Myytävä merkki eli Volkswagen on tällä haavaa valtakunnan ykkönen myyntitilastoissa. Tämä asia oli yksi tärkeimmistä uutta työpaikkaa mietittäessä.

– Halusin myymään volyymimerkkiä ja näin kävi. Työtarjouksia sain useampia, mutta tämä kuvio tuntui kaiken kaikkiaan parhaalta, Parkkinen kertoo.

Savilahden Autossa on myös tuttu johtaja, sillä Teemu Pulliaisen ura autokaupan parissa sai alkunsa Karikon Autotalossa. Entisestä oppipojasta kehittyi johtaja, joka lämmittää kokeneen kauppamiehen mieltä.

Parkkisten suvussa tehdään kauppaa jo neljännessä polvessa, sillä Harrin poika Jere myy autoja Delta Bavarialla Kouvolassa. Harrin isoisä Ville myi hevosia ja Vainö-isä autoja, muun muassa Kupla-Volkkareita. Oma ura lähti käyntiin vuonna -76, kun hän kysyi töitä Savon Autohuollosta. Silloin liikkeen johtajana toiminut Antti Viskari otti 17-vuotiaan pojan töihin lyhyen neuvottelun jälkeen. Tästä asenteesta voisi moni nykynuori ottaa kopin.

– Kuljin matkat Juvalta linja-autolla, kun ikä ei vielä riittänyt ajokorttiin. Lupasin olla kaikki näyttelyviikonloput ilmaiseksi töissä, kunhan vain oppisin hommaan. Aika äkkiä se kaupanteko kuitenkin alkoi, Parkkinen muistelee.

Jo vuosien ajan työmatka on alkanut Puulan rannalta Hirvensalmelta. Hesarista nähty Hirvensalmen kunnan tontti-ilmoitus johti kauppaan ja talon rakentamiseen Urmaslahden rannalle. Aktiivisen puuhastelijan tontti metsä- ja järvimaisemineen sekä hyvät kalastusmahdollisuudet ovat olleet Parkkisen mieleen. Hirvensalmella mies on ollut mukana perustamassa myös Hirvensalmen Autourheilijoita. Taskusta löytyy tälläkin hetkellä voimassa oleva lisenssi, mikäli rallia tekee mieli ajamaan.

Omistautuminen työlle on ollut aina Parkkisen juttu. Myytyjä autoja on kertynyt uran varrelle noin 20.000, joka tarkoittaa 40 vuoden ajan jokaista työpäivää kohden noin kahta autoa.

– Asiakkaan suuntaan täytyy olla kokonaisluottamus. On tärkeää heittäytyä asiakkaan aaltopituudelle ja kuunnella ilot sekä surut, Euroopan parhaaksi Nissan-myyjäksi vuonna 1987 valittu mies valaisee.

Autokauppa on muuttunut Parkkisen uran aikana erittäin paljon. Silloin kalustoa oli vähemmän tarjolla ja autokauppiaita pidettiin enemmän ja vähemmän huijareina. Parkkinen tähdentää, että kun asiat hoidetaan hyvin, niin asiakassuhteet voivat hyvin. Nykyään ala on konkarin mielestä hyvin järjestäytynyt, juridiikka ja kuluttajansuoja ovat varmasti asiakkaan puolella.

– Siihen olen aina pyrkinyt, että asiakkaat saavat sen mitä luvataan. Sen jälkeen pallo kasvaa isommaksi ja isommaksi, johon tarttuu lisää ja lisää asiakkaita, Parkkinen kiteyttää.

Ennen liikkeissä käytiin katsomassa autoja paikan päällä. Nyt kauppaa tehdään paljon puhelimessa, netistä saatujen tietojen ja kuvien katselemisen jälkeen. Autoja ostetaan paljon myös sähköpostin välityksellä, eikä ole lainkaan tavatonta, että asiakkaan kanssa tavataan ja puhutaan ensimmäisen kerran vasta luovutustilanteessa.

– Tutkimuksen mukaan vielä 10 vuotta sitten käytiin seitsemässä eri autoliikkeessä, ennen kuin ostopäätös tehtiin. Nyt tuo luku on vain 1,2, Parkkinen havainnollistaa.

Töitä tehdessä kelloa ei ole juuri katseltu, viikonloppuja ja lomia on uhrattu omasta tahdosta. Parkkinen laskeskelee, että hän on 40 vuoden uran aikana tehnyt 50 vuoden työt, kun asian suhteuttaa säännölliseen työaikaan. Positiivinen asenne ja halu tehdä kauppaa tarkoittavat vain yhtä asiaa – intohimoa työtä kohtaan.

Tuore Volkswagen-myyjä tutustui mallistoon jo ennakkoon. Pikkupoikamainen innostus ruokkii hankkimaan tietoa, vaikka monesti asiakkaat tietävät yksityiskohdista todella paljon jo liikkeeseen tullessa. Mallitietoutta on hankittu kotisivuilta ja myyjän tehtävänä on lähinnä vahvistaa asiat todeksi. Ja ennen kaikkea päättää kauppa.
Mikkelin seudulta ostetaan paljon autoja varsinkin Etelä-Suomen suuntaan. Parkkisen mukaan asiakkaat hakevat savolaisten lupsakkaa palvelua, jota ei Ruuhka-Suomesta saa. Kysyttäessä, mikä on naisen ja miehen ero asiakkaana, kokenut mies miettii hetken.

– Ehkä naiset ovat enemmän tosissaan, kun liikkeen ovesta sisään astuvat. Miehet tunnustelevat enemmän ja pohtivat hieman pidempään. Kummatkin tekevät kauppaa samalla tavalla, Parkkinen päättää.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0