Pitkästä aikaa kansanmalli — Nissan Pulsar Acenta DIG-T 115

17.4.2015 Auto & Kone
Sulautuu maisemaan. Nissan Pulsar jatkaa siitä, mihin merkin suosio aikanaan jäi.

Takavuosina Nissan oli maamme ykkösmerkkejä. Tuoreen malliston avulla suunta halutaan ottaa uudestaan kohti kärkeä.

Viime vuoden lopulla esitelty Pulsar on ollut Suomessa ennennäkemätön myös mallinimeltään. Maailmalla suosittua C-segmentin Nissania on myyty iät ja ajat Pulsarina, kun meillä auto tunnettiin Cherrynä, Sunnyna ja Almerana. Merkin mallisto on kokenut kokonaisuudessaan melkoisen myllerryksen, sillä yksikään malli ei ole vanhempi kuin puolitoista vuotta.

Pulsarin eväät tämän luokan kahinoissa ovat oikeastaan aika epätavalliset japanilaiselle autolle. Takavuosina Kaukoidän autojen suurin miinus oli nimenomaan ahtaat sisätilat. Uutukaisen jalkatilat ovat nyt kuin luokkaa suuremmasta autosta, etäisyys takaselkänojasta etuistuimeen on valmistajan mukaan parhaimmillaan lähes 70 senttimetriä. Vaikka etuistuin on säädetty kaksimetrisen kuljettajan mittoihin, niin silti taakse mahtuu istumaan lähes samanmittainen ja vieläpä hyvällä polvikulmalla varustettuna. Silti hiukset eivät hankaa Pulsarin laipioon.

Hyvät sisätilat tarkoittavat reilua akseliväliä eli pyörät ovat ahdettu nurkkiin. Akseliväli on luokassaan mainio 270 cm. Muodoiltaan Pulsar noudattaa uuden Qashqain linjoja. Nissanin piirteissä on nyt silmään sattuvia piirteitä, joita ei luvalla sanoen ole lähimenneisyydessä nähty. Seikkailut mallinimisekoilujen ja tylsien muotojen kanssa ovat ohi.

Syvä kontti. Pulsarin takaistuin taittuu, mutta ei mene matalaksi. Kontin tarjoamat litrat ovat silti luokassaan hyvät.
Syvä kontti. Pulsarin takaistuin taittuu, mutta ei mene matalaksi. Kontin tarjoamat litrat ovat silti luokassaan hyvät.

Nuorekkaiden ja urheilullisten linjojen ohella Pulsar houkuttelee varusteillaan. Koeajossa olleeseen perustaso Visian yläpuolella olevaan Acentaan kuuluvat esimerkiksi alumiinivanteet, kaksivyöhykkeinen ilmastointi, nahkaratti ja vaihdekepin nuppi. Turvapuolella on peräänajovaroitin automaattisella hätäjarrutustoiminnolla. Seuraavassa, Business 360-varustetasossa, on sitten jo kamerajärjestelmä, jonka avulla toimii esimerkiksi liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä. Huomioitavan arvoista on se, että jo karvalakkimallissa on vakionopeudensäädin, rengaspaineiden valvontajärjestelmä ja ajonvakautusjärjestelmät.

Alla olleessa autossa oli lisäksi NissanConnect-paketti, joka käsittää 5,8” teräväpiirtokosketusnäytön. Se kätkee sisälleen äänentoisto., navigointi- ja viestintäjärjestelmät. Avainasemassa tänä päivänä on liitettävyys: älypuhelimen, tabletin tai kannettavan sisältö on käytettävissä helposti. Esimerkiksi nettiradion kuunteleminen onnistuu vaivattomasti älypuhelimen kautta.

Harvaan asutulla seudulla auton pitää olla ajo-ominaisuuksiltaan kohdallaan. Heti liikkeelle lähdöstä lukien Pulsarin käyttäytymistä leimaa tietynlainen helppous. Hallintalaitteet toimivat herkästi ja täsmällisesti. Japanilaisen auton filosofiaan on aina kuulunut kevyen pehmeä kytkimen ja vaihteiston yhteispeli. Tässä suhteessa Pulsar ei tee poikkeusta.

Pitää tietää. Takakontin aukaisu ulkoapäin on hieman keskilinjan oikealla puolella.
Pitää tietää. Takakontin aukaisu ulkoapäin on hieman keskilinjan oikealla puolella.

Ohjaustuntuma on ok, varsinkin taajamanopeuksilla. Maantiellä autoa saa hieman ohjata, mutta niin saa montaa muutakin autoa. Siitä pitää huolen urainen ja rapistuva tieverkostomme. Kuormankantokyvystä en yhden miehen kuormalla saanut käsitystä, mutta jousitus ei ole ainakaan liian kovaksi säädetty.

Pulsarin sisälle kantautui karkealla kevätasvaltilla jonkin verran tasaista rengaskohinaa. Huomiota herätti, tai oikeastaan jätti herättämättä muiden äänien puute, sillä mitään kitinöitä, kolinoita tai muuta ylimääräistä ei juuri kuulunut. Viimeistely on siis tyypillisellä japanilaisella tasolla.

Sisältä Pulsar on hieman muovinen, kuten tämän hintaluokan autot yleensä. Avaruuden tuntua kuljettajan ympäristöön tuo kojelauta, joka on muotoiltu koveraksi. Keskiosan ilmastointisuulakkeet ja lämmityslaitteen paneeli sekä näyttö sijaitsevat omassa ulkonevassa saarekkeessaan. Istuimet ovat viritetty mukavan pehmeiksi. Selkänojan säätö käy äkkiä portaattoman säädön vivun avulla.

Moottoreina Pulsarissa ovat joko 115 hevosvoimainen bensa tai viisi hevosta vähemmän tarjoava diesel. Malliston huipulla on 190 heppainen bensa, jota ei tosin tuoda Suomeen. Koeajossa ollut 1,2 ottomoottori tarjoaa tuhdisti vääntöä jo 2.000 rundin kohdalla. Kulutus- ja päästölukemat ovat myös erittäin asialliset, dieselin yhdistetty kulutus on vain 3,6 litraa. Bensaversioiden yhteyteen on saatavana myös automaattinen Xtronic-vaihteisto.

Pulsar on auto, jonka linjat ovat sopivan sporttiset. Sen ulkonäköä voi personoida erilaisilla paketeilla mielensä mukaan. Auto ei missään kohdassa ammu yli yhden osa-alueen ominaisuudella. Kokonaisuus on tasapainoinen ja miellyttävä, ja kun tilaa on tarjolla jokaisella istuinpaikalla, en pidä ihmeenä, mikäli autoa alkaa löytyä jatkossa useamman perheen pihasta.

Nissan Pulsar Acenta DIG-T 115

  • Hinta: 22.890 € (hinnat alk. 20.990 €)
  • Moottori: 1.197 cm3 (4-syl., turboahdin, bens. suorasuihkutus)
  • Suurin teho: 115 hv/85 kW (4.500 rpm)
  • Max. vääntö: 190 Nm (2.000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 10,7 s
  • Huippunopeus: 190 km/h
  • Kulutus: 4,3/5,0/6,3 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 117 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0