Automerkkien tyyleiltään yhtenevät myyntitilat ovat tulleet jäädäkseen. Uusi Nissan-konsepti on tehty erityisen houkuttelevan näköiseksi.
Huhtikuun alusta Savon Autokeskukselle siirtynyt Nissanin myynti-, huoltoja varaosapalvelu näyttäytyy huippumodernina myyntiosastona. Savon Autokeskuksen lattiapinta-alasta lähes puolet on remontoitu merkin vaatimuksien mukaisesti kirjaimellisesti katosta lattiaan. Suomessa uudella ilmeellä on varustettu ennen Mikkeliä vain yksi myyntipiste, Keravalla. Myöhemmin vuorossa ovat 39 muuta Nissan-liikettä.
Uuden ajan autokauppaan astellessa huomio kiinnittyy näyttävään tekniikkaan. Visuaaliseen ilmeeseen on panostettu paljon näyttöjen ja erilaisten infopaneelien avulla. Nissan Nordic Europen verkostopäällikkö Joni Korhosen mukaan uutta myymäläkonseptia testattiin Oxfordissa. Saarivaltion asiakaskokemusten mukaisesti hienosäädetty ilme löytyy pian merkin myymälöistä Euroopan laajuisesti.
Uuden ilmeen tarkoituksena on yhdistää internetissä koettava brändi-kokemus jälleenmyyjän luona. Savoksi sanottuna mielleyhtymä, joka saadaan Nissanin kotisivuilta ja kaikesta muusta markkinoinnista, jatkuu kauppaa tehdessä. Tähän ajatteluun japanilaismerkki on tullut siksi, että autojen ominaisuuksia tutkitaan paljon etukäteen verkossa. Varsinaista ostopäätöstä tehtäessä vahvistetaan tiedot kokemuksen kautta todeksi ja tarkastellaan tuntemukset koeajon muodossa.
– Autokauppa on muuttunut paljon. Nykyään asiakkaat tietävät autojen yksityiskohdista jopa enemmän kuin myyjät, Korhonen kertoo.
Erilaisten malliversioiden ja nopeasti muuttuvan malliston ulkoa osaaminen on liki sula mahdottomuus. Esimerkiksi Nissanin kohdalla malliston vanhin auto on vain 18 kuukauden ikäinen. Takavuosien suosikkimerkki taantui vuosiksi suomalaisten autonostajien näkökulmasta katsottuna, mutta nyt tahti on toinen. Aluemyyntipäällikkö Jukka Mikkonen myöntää, että merkki ei ole jatkossa pelkästään Qashqain menestyksen varassa, vaan odotukset ovat korkealla muutenkin.
– Pulsar on Nissanin tuttu nimi suositulle perheautolle. Suomessa nämä autot on myyty aiemmin muilla nimillä. Lisäksi uusi X-Trail tulee oivaan saumaan, Mikkonen luettelee, ja jatkaa listaa vielä trendikkäällä Jukella, Notella ja sähköautoilla.
Odotukset ovat korkealla myös Osuuskauppa Suur-Savon puolella. Autokaupan johtaja Mikko Räisänen kertoo heidän tehtävänsä olevan vain ja ainoastaan asiakasomistajien parempi palvelu.
– Nissanin mallisto lähinnä täydentää meidän muiden merkkiemme mallistoaukkoja. Uskon nyt viimeistään sopivan auton löytyvän jokaiselle uutta autoa mielivälle.
Kahden vahvan japanilaismerkin, Nissanin ja Toyotan, löytyminen samasta pihapiiristä on uusi asia mikkeliläisille autonostajille. Räisänen ei koe merkkejä toisiaan syövinä, vaan pikemminkin täydentävinä.
Huolto- ja varaosapuolella palvelee tuttuja Nissan- kasvoja. Karikon Autotalosta siirtyi merkin mukana yksi huoltoneuvoja ja kaksi mekaanikkoa. Jälkimarkkinointipuolella paukkuja riittää, mutta haastetta Pitkäjärven tontilla tulee olemaan etenkin vaihtoautopuolella.
– Tavoittelemme 200 uuden Nissanin myyntiä vuositasolla. Se tarkoittaa 500–600 vaihtoautoa enemmän, Räisänen valaisee.
Vaihtoautot ovat jatkossa pääosin ulkona, sillä sisätilat eivät näin suurelle määrälle jatkossa riitä. Vaihtoautot tullaan sijoittamaan liikkeiden päätyihin ja Hietakadun puoleiselle sivulle. Jos jonkun mielestä Osuuskauppa Suur-Savon autoilun keskittymä tuntui aluksi olevan väljästi tehty, on alue kehittynyt ja tiivistynyt hiljalleen monipuoliseksi palvelukokonaisuudeksi. Samasta pihapiiristä löytyvät automyynnin, merkkihuollon ja varaosapalvelun lisäksi autonpesukone, pikahuolto, rengashotelli, polttoainejakelu, monimerkkihuolto ja ravintolapalvelut sekä päivittäistavarakauppa.
– Tontti ei ole yhtään liian suuri, mutta rakennusoikeutta meillä on jäljellä reilusti, Räisänen kertoo alueen kehittämismahdollisuuksista.
Mahdollisista edustusmuutoksista Räisänen vaikenee, mutta myöntää, että tarpeeksi houkutteleva merkki kiinnostaa jatkossakin.
– Kokonaisuus on nyt kuitenkin aika hyvä. Tämä muutos on teetättänyt paljon työtä ja toivottavasti se merkitsee sitä tuottavasti myös jatkossakin, Räisänen toteaa tyytyväisenä.
Etelä-Savon Auton ja Savon Autokeskuksen merkkiedustuksien markkinaosuuksia laskettaessa Mikkelissä myytävistä uusista autoista reilusti joka neljäs lähtee tien päälle Hietakadun tontilta.
Avajaisviikonlopun jälkeen tunnelmat olivat hyvät. Uusi kokonaisuus sai hyvän vastaanoton ja Savon Autokeskuksen myyntipäällikkö Jarkko Parkkinen oli syystäkin tyytyväinen.
– Ihmisiä kävi paljon ja kiinnostuneita riitti. Kauppoja päästiin heti tekemään, joten tästä on hyvä jatkaa, Parkkinen raportoi.