Paikkansa merkittävänä talvirallina vakiinnuttaneen SM-Vaakuna Rallin eteen tehdään tuhansia talkootunteja.
Mäntyharjun Ruotimon moottoriurheilukeskuksessa käy lauantaina armoton kuhina. Paikalla on rallimiehiä, Crosskart-autoja, iloisia talkoolaisia ja kolmen eteläsavolaisen moottoriurheilukerhon edustus. Mediapäivän kunniaksi on tarjolla ralliauton kyytiä ja näyttäviä ajolinjoja reilun kahden kilometrin radalla.
Päivän varsinaisena antina oli kertoa kulman takana häämöttävästä SM-Vaakuna Rallista, joka valittiin heti vuoden alkajaisiksi parhaiten järjestetyksi SM-Ralliksi. Valinta luonnollisesti lämmittää Mikkelin Urheiluautoilijoita ja sen puheenjohtaja Jari Jakosta. Vuodesta 2003 järjestetty kilpailu tarkoittaa seuran puolelta reilun 20 henkilön täyden työpanoksen. Elintärkeässä roolissa ovat sadat talkoolaiset, ilman heitä koko tapahtumasta ei tulisi yhtään mitään.
– Vuosien varrella viranomaisvaatimukset ovat kasvaneet huomattavasti, muuten rallin järjestäminen ei ole kummemmin muuttunut, myös rallin reittijohtajana toimiva Jakonen tietää.
Hyvänä esimerkkinä tästä käy turvasuunnitelma. Kun Vaakuna Ralli sai SM-arvon vuonna 2003, oli turvasuunnitelma noin 20 sivuinen. Hiljattain poliisille jätetty vuoden 2015 suunnitelma oli kaikkiaan yli 100-sivuinen. Jakonen ei kuitenkaan valita, vaan pitää turvallisuuden eteen tehtävää työtä tarpeellisena.
– Nykyään pitää erikoiskokeen alussa olla aina ensivasteyksikkö, jossa on koulutuksen saaneita henkilöitä. Mahdollisen onnettomuuden sattuessa kuljettajapari saadaan vaikka puristuksista pois pilkkomalla auton koria.
Hyvänä esimerkkinä Jakonen mainitsee tapauksen viime vuosikymmenen puolelta, jolloin Hangastenmaan erikoiskoe jouduttiin ajamaan onnettomuuden vuoksi siirtymänä läpi. Kysymyksessä ei kuitenkaan ollut rallionnettomuus. Vanhempi mies oli tippunut raakennuksen katolta lumia tiputtaessaan alas ja kummatkin jalat olivat menneet poikki. Rallin eva-yksikkö kiisi paikalle ja onnettomuuden uhri sai ensiapua välittömästi.
– Yleinen turvallisuus ja avun antaminen menevät aina kaiken edelle, Jakonen painottaa.
Mäntyharjun Moottorikerhon omistama Ruotimon moottoriurheilukeskus on hulppea paikka erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Alun perin aikomuksena oli kurvailla mediapäivän aikana myös viereisen järven jäällä, mutta jään päälle noussut vesi esti tämän. Vuonna 1959 perustetussa moottorikerhossa on jäseniä kunnan väkilukuun suhteutettuna erittäin paljon: 250 hengen verran.
– Muutaman kerran vuodessa täällä järjestetään jotain isompaa. Seuran jäsenet saavat harjoitella maanantaita ja keskiviikkoa lukuun ottamatta milloin haluavat, kertoo moottorikerhon puheenjohtaja Matti Paasonen.
Mynttilän kylällä oleva moottoriurheilukeskus on oivassa paikassa, sillä lähimpään taloon on matkaa puolentoista kilometrin verran. Paasonen mukaan mitään valitusrumbaa ei radan suhteen ole ollut, pikemmin päinvastoin.
– Lähistön ihmiset ovat innolla toiminnassa mukana.
Kolmantena seurana menossa mukana oli HAU eli Hirvensalmen Autourheilijat. Vireän seuran suurtapahtumaa, kuun vaihteessa ajettavia jokamiesluokan SM-Talvimestaruuskilpailuja odotetaan jo vesi kielellä. Liekuneen jääradalle Hirvensalmen keskustan tuntumaan odotellaan tuhansia moottoriurheilusta pitäviä silmäpareja.
SM-Vaakuna Rallin ja Hirvensalmen jokamiesluokan SM-Talvimestaruuskilpailun jälkeen vuorossa on Crosskartin SM-osakilpailu Ruotimon radalla. Makean äänimaailman omaavien kilpureiden ajolinjoista päästään nauttimaan lauantaina 7.3.
Aaltonen pääsi kattokerhoon
Mediapäivään osaa ottanut Aluehallintoviraston ylijohtaja Elli Aaltonen pääsi varmasti yhteen elämänsä unohtumattomimpaan kyytiin. Mäntyharjun oma rallikonkari Ari Vihavainen ehti kertaalleen kiertää radan ympäri ja aloittaa hieman toista rinkiä, kunnes alla ollut Subaru kiepsahti katolleen. Oikealle kaartuvaan kurviin hieman liian kireällä ajolinjalla kurvannut Vihavainen joutui itsekin matkustajan rooliin hetkeksi. Ralliauto päätyi kahden penkan kautta keskelle rataa katolleen.
Verrattain matalassa (50 km/h) nopeudessa tapahtuneen kippauksen vaaratilanne aiheutui auton sisään kulkeutuneesta lumesta. Tuulilasin lähdettyä irti auto haukkasi sisälle valkoista ainetta oikein kunnolla, niin että ylijohtaja joutui huitomaan lunta päänsä ympäriltä saadakseen hengitysilmaa.
Auto saatiin pyörilleen hyvin nopeasti, eikä Vihavaisen ja Aaltosen tarvinnut kauan oleilla pää alimmaisena turvavöissä killuen. Vaikka tilanne varmasti näytti alussa uhkaavalle, niin sitä se ei kuitenkaan käytännössä ollut. Moottoriurheilu on lopulta hyvin turvallista, kun toimitaan niin kuin pitää.
Parasta asennetta ja esimerkkiä esitti kuitenkin ylijohtaja Aaltonen itse. Siinä missä Vihavainen hieman harmitteli tapahtunutta, suhtautui ylijohtaja koko rytäkkään aidosti huumorilla. Pienen maanittelun jälkeen Vihavainen antoi Aaltoselle nimikirjoituksen lohjenneeseen puskurin palaan.
Sanojensa pitimeksi vauhdikas ylijohtaja suuntasi vielä Jarkko Savolaisen ohjastaman Honda Civicin kyytiin. Näin koko rytäkästä tuli kupsahduksen sijasta kohotus – moottoriurheilun maineen kannalta ajateltuna.