Suuremman perheautoluokan kärkeen on tunkua. Uusi Passat esiteltiin kuun vaihteessa pitkän odotuksen jälkeen.
Passatin malli-ikä on ollut useimmissa sukupolvissa verrattain pitkä. Kymmenen vuotta sitten esitelty malli koki neljä vuotta sitten myyntitilastojen valossa onnistuneen kasvojen kohotuksen. Malliuudistus on tehty nyt huolella ja kuin osoituksena siitä markkinoille tuotiin yhtä aikaa sekä porrasperä- että farmarimalli.
Vaikka edeltävä automalli olisi kuinka laadukas kokonaisuus, asettaa uusi tulokas riman aina korkeammalle. Ainakaan päältäpäin katsottuna hätää ei tuon riman suhteen ole. Uusi Passat on luotu selvästi sporttisemman, mutta samalla myös arvokkaamman näköiseksi. Koko keulan leveydeltä komeilevat kromatut vaakarivat luovat autolle leveän ja matalan ilmeen. Tietynlainen jyhkeys on havaittavissa koko auton olemuksessa, eikä assosiaatiota eräisiin saksalaisiin Premium-merkkeihin tarvitse edes kuvitella.
Sivulinja on luotu Passatin tapauksessa urheilullisemmaksi sedanin kohdalla. Seikan huomaa myös takapenkillä istuttaessa. Siellä istuva aikuinen valitsee ennemmin Variantin, sillä porrasperäisen kattolinja leikkaa pitkän matkustajan pääntilaa pois. Muotoseikat ovat kuitenkin tärkeässä roolissa, sillä on muistettava että valtaosa ikääntyvän Euroopan porrasperäisten autojen ostajista ajaa autollaan yksin tai kaksin.
Vaikka Passatin pituus ei ole kasvanut, niin akseliväli on. Pyörät ovat aiempaa enemmän kulmissa ja kasvanut akseleiden väli on käytetty matkustajien hyväksi. Jalkatilaa on tarjolla aiempaa enemmän. Kojelaudassa toistuu sama muotoilullinen leveysteema kuin maskissa. Tilaa riittää, eikä leveähartiaisen tarvitse hankailla olkapäitä sivuikkunoihin. Passatin saa varusteltua todella kattavasti, jos vain Visassa reikiä riittää. Toisaalta auton saa miedommin varusteltuna sedanina 27 000 eurolla, jota ei voi pitää pahana.
Uuteen Passatiin saa rutkasti erilaisia avustimia. Auton ulkopuolisia olosuhteita tarkkaillaan kameroiden ja tekoälyn väsymättömällä otteella. Lisävarusteena saa jalankulkijatunnistuksen, perävaunun peruutusavustimen, ruuhka-avustimen ja ympäristön tarkkailujärjestelmän. Ensin mainitun avulla auto tarvittaessa pysäyttää itse itsensä havaittuaan jalankulkijan. Perävaunun peruutusavustin ottaa kirjaimellisesti ohjat käsiin. Järjestelmä on jatkumo jo vuosia markkinoilla olleelle parkkiavustimelle.
Ruuhka-avustin pitää auton välimatkan edeltävään ajoneuvoon sopivana. Peräkolareiden estämiseksi kehitetty avustin edesauttaa kuljettajaa puuttumalla menoon myös kapeilla tieosuuksilla. Ympäristön tarkkailujärjestelmän avulla korikorjaamojen pikkukolhut vähenevät tulevaisuudessa dramaattisesti. Eri puolilla autoa olevien kameroiden avulla kojelaudan näyttöön saadaan kuva ajoneuvosta lintuperspektiivistä. Järjestelmän avulla nähdään myös nurkan taakse. Kojelaudan keskeisessä roolissa on luonnollisesti iso kosketusnäyttö. Nyt Passat on halutessa yhteydessä ulkomaailmaan oman nettiliittymän kautta ja matkustajat voivat liittyä auton omaan WiFiin.
Variantin tavaratila on saksalaiseen tapaan hyvin ojennuksessa. Lattiakannen alta ei löydykään kompressoria ja paikkausainetta, vaan ihan oikea vararengas. Tavaratilan kannen saa myös auki ja kiinni kuljettajan paikan lisäksi kaukosäätimen avulla. Takaluukun saa auki myös jalan heilautuksella, kun syli on täynnä kannettavaa. Easy Access -pakettiin kuuluvat edellä mainitun lisäksi vielä avaimeton lukitus- ja käynnistys sekä sähkökäyttöinen tavaratilan suoja.
Passatin vahvuuksia on aina ollut ajettavuus. Tämä ominaisuus ei ole kadonnut mihinkään, vaan auto kulkee todella vakaasti. Dieselin ja DSG:n yhdistelmä toimii nöyrästi ja mukavasti, kuljettajan tehtäväksi jää lähinnä nauttiminen. Koeajoauto oli varustettu kitkarenkailla ja ainakin niiden kera matkustamoon ei paljoa melua kantaudu. Lisäksi aikoinaan Volkswagenille tyypillinen matala ja kumea ääni alhaisilla kierroksilla ajettaessa loisti poissaolollaan. Ajovalot olivat LED-toimiset, joiden antamat lumenit riittivät hyvin synkässä talviillassa.
Passatissa on Euro 6-normin mukaiset moottoriversiot. Tulevaisuudessa seuraksi on tulossa myös hybridiversioita. Koeajoautossa ollut kaksilitrainen diesel on saatavana kolmena eri tehoversiona. Pienin daciesel on 1,6 litrainen ja kaikkien moottoreiden seuraksi saa manuaali- tai DSG-automaatin. Nelivetomalli on aina varustettu automaatilla. Malliston tehokunkku on peräti 240 hevosvoimainen biturbo-diesel, jonka päästöarvo on nelivetoisena ja DSG-vaihteistolla varustettuna vain 139 g/km.
Uusi Passat on tasapainoinen kokonaisuus, jonka kanssa ei ole otettu turhia riskejä. Viime vuonna Volkswagen myi elinkaarensa loppupäässä olevaa mallia yli miljoona autoa, joten kysymyksessä on todellinen massa-auto. Nyt Passat on myös olemukseltaan enemmän Premium kuin koskaan, joten kaupan luulisi käyvän.
VW Passat Variant
- Comfortline: 2,0 TDI DSG
- Hinta: 44 722,45 € (alk. 26 980,26 €)
- Moottori: 1 968 cm3 (4-syl., Common Rail yhteispaineruiskutus)
- Suurin teho: 150 hv/110 kW (3 500–4 000 rpm)
- Max vääntö: 340 Nm (1 750–3 000 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,7 s
- Huippunopeus: 218 km/h
- Kulutus: 4,0/4,4/5,2 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 -päästöt: 116 g/km (yhdistetty)