Pirteän näköinen kauppakassi — Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play

15.10.2014 Auto & Kone
Hyvin halkoo. Aygon ilmanvastuskerrointa 0,29 voidaan pitää hyvänä tämän kokoluokan autolle.

Toisen sukupolven Aygo on autojätille merkittävä malli. Suuntaus globaaleilla automarkkinoilla on ollutjo pitkään pieniin päin.

Vuonna 2005 markkinoille tullut ensimmäinen sukupolvi koki vuosien saatossa useampia pienempiä päivityksiä, mutta nyt on vuorossa tykkänään uusi Aygo. Toyotan ja PSA-yhtymän yhteiset hedelmät näyttävät nyt ulkoisesti huomattavan erilaisilta, vaikka itse autot perustuvat samaan tekniikkaan ja valmistuvat yhteistehtaalta Tšekeistä.

Ehkäpä hieman yllättäen kolmikon räväkimmän ulkoasun tarjoaa juuri Toyota. Keulan x-ilme, joka jatkuu etuvalojen jälkeen kylkeen päin sekä takapuskurin erillinen väripaneeli mahdollistavat omanlaisen Aygon värittämisen. OUT-stand -varustepaketin myötä valittavana ovat pelkän maalin värin lisäksi siis tehostevärit ja päälle vielä vanteita ja sisustusvaihtoehtoja sekä tarravaihtoehtoja. Vaikka kysymyksessä tulee olemaan melko yleinen auto, niin täsmälleen samanlaisia autoja näkee harvemmin samalla parkkipaikalla – mikäli omistaja ostotilanteessa niin haluaa.

Kaikki käytössä. Tästä kulmasta huomaa, kuin- ka tarkkaan sisätilat on käytetty matkustamon osalta hyväksi.
Kaikki käytössä. Tästä kulmasta huomaa, kuin- ka tarkkaan sisätilat on käytetty matkustamon osalta hyväksi.

Sisältä auto tarjoaa jotain tuttua, mutta myös jotain uutta ja raikasta. Nopeusmittari on selkeä ja isokokoinen, jonka keskellä on digitaalinen mittari. Vaikka kysymyksessä on oikeasti piskuinen auto, niin silti kuljettajan paikalle sopii mainiosti myös kaksimetrinen kaveri. Tästä asiasta huomaa, että kysymyksessä on nykyaikainen pikkuauto. Sisätilan värimaailman voi myös valita INtense-varustepaketin avulla mieleisekseen.

Ajotuntuma on kuitenkin se kaikkein vaikuttavin osa-alue allekirjoittaneelle. Aygolla pärjää toki kaupungissa kokonsa puolesta erinomaisesti, mutta maantiellä meno on yllättävän vakaata. Auto ei vaapu eikä heilu, vaan meno on neutraalia ja sujuvaa. Ajomeluun on edellisen sukupolveen nähden panostettu, mutta on selvää että mikään ässä Mersu pieni auto ei tässä suhteessa voi olla.

Voimanlähteenä on ominaisuuksiltaan viilattu kolmisylinterinen, jonka peruskonstruktio on tuttu jo entuudestaan. Moottori on Toyotan omaa tekoa ja se on tarjolla myös ranskalaisiin sisarmalleihin. Vapaasti hengittävää pikkumoottoria pitää kierrättää ihan kunnolla maantiekiihdytyksissä, mutta sen kanssa pärjää. Maksimiväännöstä jo 90 prosenttia on käytettävissä 2 000 r/min kohdalla, joka on ehkä se tärkein asia normaaliajossa.

Aygossa on muutamia uusvanhoja oivalluksia. Takasivuikkunat aukeavat linkulla kuten -70 luvun Corollassa, ovien yläreunassa näkyy peltiä ja vaihdekepin päässä oleva kaavio on kirjoitettu täsmälleen samalla fontilla kuin silloin joskus. Näin jotkut asiat eivät muutu!

Ei ruostu. Takaluukku on valmistettu lasista.
Ei ruostu. Takaluukku on valmistettu lasista.

Tavaratila on syvän muotoinen ja sinne sopii muutama ostoskassi, mikäli takaistuimien selkänojat ovat pystyssä. Penkit alas kaadettuna tavaratila on jo varteenotettavan kokoinen. Tosiasia on, että tämän kokoisella autolla harvemmin lähdetään sukuloimaan ison perheen voimin toiselle puolelle Suomea. Takapenkille mahtuu istumaan perheen pienimmät hyvin tai muuten vain pienikokoisemmat ihmiset. Neljälle rekisteröity auto riittänee päiväkodista lastaan hakevalle äidille tai kaveriaan iltapäiväkerhoon noutavalle eläkeläiselle.

Ja kuten lähes kaikista autoista nykyään, niin myös Aygosta löytyvät USB-liittimet ja multimedialaitteistot niin halutessasi. Auton sisälle on saatavilla oma langaton verkko jopa viidelle eri mobiililaitteelle. Turvatekniikasta ei myöskään ole tingitty. Kuusi turvatyynyä, lukkiutumattomat jarrut ja elektroninen jarruvoimien jako, rengaspainevaroitin sekä ajonvakautus kertovat omaa kieltään.

Aygon kokoisten autojen merkitys tulee jatkossa vain kasvamaan. Alati kiristyvät ympäristönormit ja joka puolella maailmaa kaupunkeihin pakkautuva väki tarvitsee enemmän pieniä autoja. Isompien luokkien myyntikäyrät ovat sakanneet viime vuosina, eikä tälle trendille näy loppua. Tässä suhteessa tuore tulokas vastaa kysyntään juuri oikealla hetkellä.

Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play

  • Hinta: 14 124,15 € (alk. 13 477,30 €)
  • Moottori: 998 cm3 (3-syl., muuttuva venttiilien ajoitus)
  • Suurin teho: 69 hv/51 kW (6 000 rpm)
  • Max vääntö: 95 Nm (4 300 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 14,2 s
  • Huippunopeus: 160 km/h
  • Kulutus: 3,6/41/5,0 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 -päästöt: 95 g/km (yhdistetty)
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0