Takavalot päälle

|

Moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä huomiovaloja käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös sen perässä on riittävästi valoa. Sakeassa lumipyryssä on ajo- ja takavalojen lisäksi syytä kytkeä takasumuvalo päälle.
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joita kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Monessa autossa takavalot eivät pala silloin, kun huomiovalot ovat päällä. Ne syttyvät vasta, kun etuvalot eli kansankielellä parkit tai ajovalot laitetaan päälle.
– Pimeässä tai hämärässä sekä näkyvyyden ollessa sään tai muun syyn vuoksi huonontunut on tieliikennelain mukaan huomiovalojen sijaan käytettävä ajovaloja ja takavaloja. Toki ajovaloja ja takavaloja kannattaa käyttää myös valoisaan aikaan ja hyvässä säässä. Kyllä ne silloinkin auton havaittavuutta parantavat, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Jos kuljettaja ei huolehdi olosuhteiden huonontuessa valokatkaisijaa oikeaan asentoon, on auton havaitseminen takaapäin hankalaa. Edestä lähestyttäessä huomiovalot kyllä havaitaan, mutta tietä ne eivät juuri valaise eivätkä siten helpota kyseisen auton kuljettajan havainnointia.
Osassa autoja valokatkaisijassa on automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä autosta riippuen tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella.
– Joissakin autoissa takavalot on ohjelmoitu palamaan yhdessä huomiovalojen kanssa. Tällaisessakin autossa on kuitenkin huolehdittava siitä, että pimeässä tai sään muuten vaatiessa tulee käytettyä ajovaloja huomiovalojen sijaan Vesalainen muistuttaa.

Takasumuvaloa saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana sekä silloin, jos ajoviima nostattaa tienpinnasta lunta, pölyä tai lokaa. Läheskään kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan tiedä, että heidän autoissaan on takasumuvalo tai miten sen saa päälle.
Kuljettajan onkin syytä opetella, mistä ja miten takasumuvalo kytketään, jotta sen käyttäminen tarpeen tullen onnistuu. Turhaan takasumuvaloa ei kuitenkaan pidä käyttää, sillä se häikäisee herkästi takana ajavia.
– Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos olosuhteiden vuoksi on vaikea erottaa edellä ilman takasumuvaloa kulkeva auto, painii takana tuleva todennäköisesti saman ongelman kanssa, Vesalainen neuvoo.

Autoliitto

Mistä näitä sikiää?

|
Kuka muistaa sellaisen viikon, jonka aikana ei olisi ollut jonkin sortin ulostuloa autoilun päästöihin tai autoverotukseen liittyen? Miesmuistiin ei tässä asiassa ainakaan kannata luottaa, ...

Maito voi sopia maitoallergikollekin

|
Voisiko A2-maidosta olla apu maitoproteiiniallergiaan? Näin ainakin uskovat Haukivuorella Mäntylän tilaa isännöivät Nikulaiset. Kun perhe sai tietoa A2-maidosta ja sen mahdollisesta soveltuvuudesta maitoallergikoille, he ...

Aura-auton kohdalla ei kannata höntyillä

|
Lumipeitteen myötä myös aura-autot ovat saapuneet teille. Aura-auton on usein ajettava huomattavan keskellä tietä, jotta tien keskiosan lumivalli tulee auratuksi. Kohtaamisissa on kiinnitettävä huomiota ...

Tukevasti varusteltu perhetöpseli

|
Lataushybridit tulevat ryminällä. Seat lataa kisaan kovat varusteet ja älykkään tekniikan. Reilu vuosi sitten Seat sai ison kohun aikaan myydessään täyssähköisen Mii Electric –mallin ...

Joulueurot käytetään paikallisesti

|
Joulumieli on pienistä asioista kiinni. Joulusesonkina moni kivijalkayrittäjä tekee vuoden parhaan tuloksen. Koronapandemia on asettanut uusia haasteita sekä kauppiaille että kuluttajille. Kauppa kuitenkin käy ...

Mikkelin ainoa EP

|
Jenni Kososelle myönnettiin arvonimi, joiden haltijoita löytyy Suomesta nyt 49 kappaletta.   Federation of European Photographers FEP on myöntänyt KuvaMatin yrittäjä Jenni Kososelle kansainvälisen ...