Ameriikan herkkua isolla kädellä

|

Melkoinen kameleontti. Ford Explorer muuntuu tarpeen mukaan vetojuhdaksi, maastokelpoiseksi etenijäksi tai kaupungissa ääneti liikkuvaksi sähköautoksi.

Kun mikään ei tunnu riittävän, on Ford Explorer plug-in hybridi oiva vaihtoehto.

Hiljattain tutustumiskierroksella Ford-liikkeissä ollut Explorer rantautuu Suomeen pian. Isot mörkömaasturit mielletään helposti korskeiksi ökypeleiksi, jotka vievät paljon polttoainetta ja aiheuttavat reippaat päästöt. Tämä ei kuitenkaan pidä ison plug-in SUV-Fordin kohdalla paikkaansa.

Massiivisen auton etukannen alta löytyy sellainen polttomoottorin ja sähkömoottorin muodostama voimanpesä, että oksat pois runkoa myöten. 3,0 litran V6-Ecoboost-moottorin voimareservi on 363 ja sähkömoottorin 102 hevosvoimaa. Hybridivoimalinjan yhteistehoksi ilmoitetaan peräti 457 hevosvoimaa ja väännöksi 825 Nm. Näiden tunnuslukujen myötävaikutuksella 2,5 tonnia painava auto ryntää satasen vauhtiin vain 6 sekunnissa!

Pelin henki. Neljä pakoputkenpäätä lupaavat paljon, eikä tällä kertaa suotta.

Tuntuma kuutoskoneen murinan ryydittämässä täystehokiihdytyksessä poikkeaa valtaosasta muista vastaavan suorituskyvyn autoista. Fiilistä voisi verrata lentokoneen lähtökiihdytykseen, sillä iso massa hukuttaa vaikuttavan kiihtyvyyden tunteen tehokkaasti. Vauhti onkin Explorerin kohdalla lähinnä vilinää mittareissa ja sivuikkunoissa.

Hybridivoimalinja pystyy puskemaan autoa eteenpäin myös pelkän sähkön avulla. Explorerissa on älykäs neliveto kardaaniakseleineen päivineen, joten jokapyöräveto on rakennettu perinteisellä tavalla.
Valmistaja ilmoittaa sähköiseksi maksimitoimintasäteeksi 13,6 kWh:n akkukapasiteetin avulla 42 kilometriä. Yhdistetty bensiinin kulutus on vain kolme litraa sataa kilometriä kohti, joka on ällistyttävän vähän auton mitat ja massat huomioiden. Pitkällä matkalla polttomoottorin kulutus on suhteessa suurempi, mikäli sähköiset voimavarat on käytetty pois. Toisaalta auto osaa optimoida latausta tehokkaasti tilanteen mukaan, sähköistä puolta optimoiden.

Tilaa on tarjolla seitsemälle hengelle. Kun takimmaisen rivin laskee alas, on tavaratilaa tarjolla jo 627 litraa. Istuimet tuntuvat hyviltä ja takimmaisen rivin kaataminen onnistuu sähköisesti.
Varusteita on paljon, aina keskirivin aurinkoverhoista liki 1 kW:n tehoiseen B & O:n audio-järjestelmään saakka. Mittaristo on 12,3” diginäyttö ja keskellä on 10,1” pystynäyttö lähinnä mukavuustoimintojen ohjaamista varten.
Erilaisia ajotila-asetuksia on kaikkiaan seitsemän. Asetuksien avulla vaikutetaan ajonvakautukseen ja luistonestoon, kaasun vasteeseen, automaatin vaihtopisteisiin sekä ohjaustehostimeen. Myös maastoajonelivetoon on omat asetuksensa. Valittavissa on puhtaasti sähköinen EV-ajotila. Valovirtalatauslaitteen avulla auton saa täyteen latinkiin vajaassa kuudessa tunnissa.

Avaraa ja komeaa. Muhkeilla nahkapenkeillä matka taittuu mukavasti.

Lyhyen tutustumisen aikana ei luonnollisesti saanut käsitystä kaikista Explorerin hienouksista, mutta kysymyksessä on lupaavan oloinen auto. Varsinkin meidän olosuhteisiin jämäkkä SUV on kuin tehty. Ajotuntuma on jopa yllättävän napakka, lullajenkkimäinen olemuksesta ei ole tietoakaan.
Paketti on houkutteleva, sillä tilaa on tarjolla isollekin perheelle, vetokykyä on enimmillään 2 500 kiloa ja kulutus enemmän kuin aisoissa. Ja tietenkin unohtamatta mahtavaa suorituskykyä.
Ainoa miinus on hinta, sillä Explorerin hintalappu on edullisemmalla ST-Line varustetasolla liki 83 t€ ja Platinum-tasolla reilu tuhat euroa enemmän. Mutta eihän se ole Explorerin vika, jos testaajalla on matti kukkarossa. Lisäksi on hyvä huomata, että autoveron osuus hinnasta on vain vajaat neljätuhatta euroa alhaisen päästötason vuoksi.

Ford Explorer 3,0 Ecoboost Platinum
V6 PHEV AWD

  • Hinta: 84 322,95 € (Explorer ST-Line 82 961,04 €)
  • Polttomoottori: V-moottori, 6-syl., Twin Turbo
  • Polttomoottori: 349 hv (257 kW)/5 750 r/min
  • Sähkömoottori: 101 hv (74 kW)
  • Vaihteisto: 10-portainen automaatti
  • Hybridijärj.: kokonaisteho 457 hv/ 5 750 r/min
  • Hybridijärj.: vääntömom. 825 Nm/ 2 500 r/min
  • Toimintasäde: sähköllä 48 km
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 6 s
  • Huippunopeus: 230 km/h
  • Kulutus: 2,9 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 66 g/km (yhdistetty)

Uusi kuningas on saapunut

|
Uusi Kia Sorento on särmä ilmeeltään ja tekniikaltaan. Kia lataa Sorennolla rajusti kilpailtuun luokkaan varusteita, joita on tavattu tähän mennessä lähinnä ylemmän luokan autoista. ...

Napakasti uudistunut

|
Suomen myydyin pikkuauto uusiutui täysin. Entisestä ei ole kuin nimi jäljellä. Uuden Yariksen muodot käyvät tutuksi myös Tommi Mäkisen johtaman Toyotan rallitoiminnoille, kun merkin ...

Das Auto 3.0

|
Ensin Kupla, toisena Golf ja kolmantena ID. 3. Uuden aallon kansanauto on syntynyt sähköisenä 330-549 km toimintasädeversioilla. Markkinoilla on ollut varteenotettavia täyssähköautoja jo vuosikausien ...

Kestosuosikki on entistä sivistyneempi

|
Digiloikka näkyy uudessa Škoda Octaviassa. Tekniikkaa on valjastettu yhä enemmän matkustajien mukavuuden ja turvallisuuden puolesta. Škodan syömähammasmalli on kasvanut vuosien varrella ylemmän keskiluokan autoksi. ...

Ruudikas päivitys

|
Toyota C-HR:n merkittävin uudistus löytyy konepeiton alta. Perinteisen automuotoilun edustajana tunnettu japanilaisjätti kohautti neljä vuotta sitten, kun kokispullomaiset muodot omaava crossover-malli C-HR esiteltiin. Talvella ...