Haukarting käytti tauon hyväkseen

|

Kuumat kurvit. Saunatilojen myötä Haukarting pystyy tarjoamaan paremman palvelutason yritys-, yhteisö- ja kaveriporukoille. - Jos ajossa ei noussut tarpeeksi kuskin lämmöt, onnistuu se viimeistään saunassa, Kari Liimatainen naurahtaa. Kuvat: Tiina Bolz

Etelä-Savon ainoa sisäkartingrata palvelee kesällä myös ulkoradalla. Tälle kaudelle ulkorataa on uusittu ja vastaremontoitu saunaosasto avattu seuran kerhotilojen yhteyteen.

Kolme kuukautta kiinni pidetty Haukarting on nyt valmiina kesän haasteisiin. Koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten äkkipysäys osui Hirvensalmen Autourheilijoiden pyörittämään karting-halliin kipeästi. Tulovirta loppui kuin seinään, mutta kiinteät kulut eivät. Haukartingin puuhamies Kari Liimatainen toteaakin toiminnan käynnistyvän nyt kreivinaikaan.

Ulkoradan parannustyöt alkoivat jo talvella. Etupihan asvalttialue laajentui hieman, jotta myötäpäivään ajettavan radan aloitusmutka saatiin loivemmaksi ja samalla nopeammaksi. Isompi uudistus löytyy halliin mentäessä oikeasta takakulmasta, johon puhkaistiin reikä uudelle sisääntulolle.
– Aiemmin kun halliin tultiin sisälle ulkoradalta, edessä oli myöskin tiukka mutka. Jos renkaat olivat kosteat, oli sisälle tullessa vaikea hallita autoa. Nyt tilanne on toinen, Liimatainen valaisee ja painottaa ajamisen olevan muutosten vuoksi entistä turvallisempaa.
Sisä- ja ulkoradan yhdistelmä on käytössä kesäkaudella, aina poutakelin vallitessa. Ilman ajonautintoa ei Haukartingissa jää, vaikka sataisi vettä kaatamalla, sillä Liimataisen mukaan rata on nopeasti muutettavissa pelkäksi sisäradaksi. Sähköautoilla voi ajaa täysin turvallisesti vaikka rankkasateessa, mutta käytössä olevilla sileillä renkailla se on käytännössä mahdotonta.

Karting-hallin ovet ovat avoinna kesäkuun aikana perjantaista sunnuntaihin. Heinäkuussa on aikomus pitää ovia viikollakin auki, mikäli kaikki asiat vain sujuvat kuin on suunniteltu.
– Näyttäisi sille että painetta olisi mukavasti pitää ovia auki myös osittain viikolla. Pyrimme vastaamaan tähän, pitkälti talkoovoimin pyöritettävän hallin käytännöstä vastaava Liimatainen sanoo.
Poikkeusajat ovat muuttaneet myös Haukartingin käytäntöjä. Puhtaudesta pidetään huolta tarkoin, ratti, penkit ja turvavyöt pyyhitään desinfiointiaineella jokaisen ajokerran jälkeen puhtaiksi. Kypärähuput ovat kuljettajakohtaiset. Liimatainen viestittää, että oma kypärä, mikäli sellainen vain löytyy, on hyvä ottaa mukaan.
– Lajinahan tässä ei tarvitse ottaa lähikontaktia kuin korkeintaan hieman auton avulla. Joten sen suhteen tämä on turvallinen laji harrastaa ja käydä kokeilemassa.

Lisää asvalttia. Haukartingin ulkorata-alue sai lisää uutta mustaa pintaa kesäkuun alussa.

Yritysten ja kaveriporukoiden suosimat porukka-ajot ovat myös tärkeässä roolissa. Jatkossa Haukartingin kautta saa tilattua myös jälkiajot, sillä vasta remontoidut edustustilat saunoineen löytyvät Huvarilta, Kangastien alusta. Saunan yhteyteen saa tilattua ruoka- ja virvoitusjuomia, jotka toimitetaan yhteistyökumppaneiden kautta suoraan paikan päälle. Liimataisen mukaan anniskelua ei seura aio harjoittaa, vaan vahvemmat juomat on tuotava paikalle itse, mikäli sellaisia sattuu kaipaamaan.
– Saunatiloilla täytetään se tyhjiö, mikä tästä ketjusta on omasta takaa puuttunut, Liimatainen päättää.

 

Aurinkovoimaa ja ensimmäinen sähköautojen latauspiste

Haukartingin ja sähköyhtiö Lumpeen hiljattain solmiman sopimuksen mukaisesti ympäristöystävällisiä sähköautoja ladataan pian myös entistä ympäristöystävällisemmin. Hallin yhteyteen asennetaan aurinkokennot, joista saatavaa sähköenergiaa käytetään muiden toimintojen lisäksi myös paikalle saapuvien sähköautojen lataamiseen.
Kysymyksessä on ensimmäinen sähköautojen latauspiste Hirvensalmella. Eikä mikä tahansa Sen avulla voidaan ladata käytännössä kaikenlaisia täyssähköautoja. Joten ei olisi mikään ihme, vaikka pihalla nähtäisiin sähköauto ladattavana aukioloaikojen ulkopuolellakin.

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä

|
Vuoden Autoksi muutama vuosi sitten valitun Peugeot 3008:n vanavedessä on syntynyt kattava SUV-mallisto. Tuorein tulokas on 2008. Leijonamerkin valmistajakonserni PSA:n tekeminen on ollut korkeamman ...

VW Kart on melkoinen taidonnäyte

|
Osa meistä tekee mitä haluaa. Seppo Piisolan kohdalla käsite naksahtaa vielä piirun verran eteenpäin. Rauhallisen omakotitaloalueen uumenissa on nätti pihapiiri, jonka autotallissa helmeilee kaksi ...

Aristokraattinen harrasteauto

|
Mikäli harrasteautokärpäsen puraisu kutittaa oikein kunnolla, saattaa vastaus löytyä aina tyylikkäästä engelsmannista. Fiilistelyn kohde löytyi tällä kertaa Mikkelin Rinta-Joupin Autoliikkeestä, jonka vaihtoriviin oli ilmaantunut ...

Kriisit synnyttävät aina uutta

|
Auto- ja konekaupassa huomiota on kiinnitetty joustavuuteen etäkaupan ja rahoituspalvelujen osalta. Äkkijarrutuksen kokenut talouselämä on varsinkin ihmiskontakteista riippuvaisten palvelualojen osalta joutunut luomaan nahkaansa kovalla ...

Taksien on panostettava myös erikoiskuljetuksiin

|
Monella taksiyrityksellä on valmiudet toimia inva- ja paarikuljetuksissa. Taksien perusvarustelu ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Kilpailu kylläkin on koventunut ja autoihin saatavat avustavat ...