Sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen

|

Sähköpyörän lataus käy kätevästi mukana kulkevalla laturilla. Timo Ruuskan mukaan pyörä latautuu täyteen 4 tunnissa, mutta 80 %:iin jo 2 tunnissa.

Sähköavusteiset pyörät eivät saa toimia määräysten mukaan pelkällä sähkömoottorilla, vaan sähkömoottorin tarkoitus on avustaa pyöräilijää.

Näitä koskevat polkupyöräilysäännöt, eikä niitä tarvitse rekisteröidä, eikä vakuuttaa. Teho on rajattu 250 W:iin ja maksimino­peus 25 km/h.
Markkinoilla on myös tehokkaampia 250–1000 W kaksipyöräisiä moottorilla varustettuja polkupyöriä
Tehokkaammat sähköpyörät saavat kulkea pelkän sähkömoottorin kuljettamana, mutta niidenkään nopeus ei saa ylittää 25 km/h. Tällaisiakaan pyöriä ei tarvitse rekisteröidä, mutta ne pitää vakuuttaa ja ne on varustettava merkinantolaitteella, takaheijastimella ja etuvalolla.

Aivan viime päivinä on ilmestynyt isompiin kaupunkeihin maksullisiksi kaupunkipyöriksi sähköpyöriä, jotka kulkevat jopa 45 km/h. Nämä luokitellaan kuitenkin mopoiksi, eli ne on rekisteröitävä ja vakuutettava ja ajajalla tulee olla ns. mopokortti. Lisäksi ajaessa vaaditaan kypärä – näitä ”sähköpyöriä” koskevat muutkin moposäädökset: niillä ei saa ajaa kuin mopoväylillä, eli ajoteillä ja sellaisilla pyöräteillä, joilla mopolla ajo on sallittu.

RM Wauhtipyörän Timo Ruuska muistelee, että vuonna 1997 perustetun pyöräliikkeen ensimmäinen sähköavusteinen pyörä myytiin vuonna 2003.
– Myimme seuraavan kymmenen vuoden aikana parisenkymmentä pyörää vuodessa, nyt määrä on moninkertaistunut, kertoo Ruuska myyntimääristä.

Ruuskan mukaan sähköpyörän käyttäjiä on monenlaisia: työmatkalaisia, himoharrastajia, eläkeläisiä. Oman ryhmänsä muodostavat noin 15 -vuotiaat, jotka valitsevat sähköpyörän mopon tai skootterin tilalle.
– Laadukkaiden sähköavusteisten pyörien hinnat alkavat 1.800 eurosta ja päätyvät jopa yli kymppitonniin, avaa Ruuska hintahaitaria.
– Sähköpyörät ovat kehittyneet valtavasti viime vuosina. En kuitenkaan usko, että perinteinen polkupyörä koskaan häviää, pohtii pyöräyrittäjä.

Pyöräkauppa ei enää käy vain keväällä: myyntikausi kestää nykyään pitkälle syksyyn ja talvipyöräily on kasvattanut suosiotaan jatkuvasti.
– Syksyisin ja keväisin meillä on renkaidenvaihtoruletti siinä, missä autokorjaamoissakin, naurahtaa
– Nykypyöriin on saatavilla todella laadukkaita vahvasti nastoitettuja talvirenkaita, joiden hinnat alkavat reilusta viidestäkympistä. Läskipyörien nastarenkaiden hintataso on lähellä autonrenkaiden hintaa, 150–200 euroa, valistaa Timo Ruuska RM Wauhtipyörästä.

– Reilun 3.000 euron hintainen sähköavusteinen maastopyörä on tyypillinen tänä päivänä myytävä pyörä, sanoo Janne Pokkinen Polkupyörä Etappi Oy:stä.

Polkupyörä Etappi Oy:n yrittäjä Janne Pokkinen kertoo hänkin, että sähköpyörät alkoivat tulla markkinoille reilut 10 vuotta sitten. Saatavilla oli aluksi mm. muuntosarjoja ja halvahkoja kiinalaisia viritelmiä.
– Nykyiset sähköavusteiset pyörät ovat kuitenkin usein länsimaalaisia, joskin niiden komponentteja varmastikin valmistetaan osin Kauko-Idässäkin, kertoo Pokkinen.
– Toisaalta laadukkaimmat merkit suunnitellaan, valmistetaan ja kootaan esimerkiksi Sveitsissä ja Yhdysvalloissa eikä näiden laadussa ole huomauttamista, todistaa yrittäjä.

Sähköavusteisen pyörän toiminta-ajatus on, että se avustaa sitä enemmän, mitä enemmän polkija polkee. Pelkällä sähkön voimalla laite ei liiku.
Pyöriä on periaatteessa kahdenlaisia: jäykkäperäisiä kaupunkipyöriä ja täysjousitettuja maastopyöriä.
– Aluksi kuvaan ilmestyivät kaupunkipyörät, joita käyttivät tyypillisesti työmatkalaiset, sittemmin ilmestyivät maastopyörät, joiden ostajat eroavat selvästi kaupunkipyörillä liikkuvista, opastaa Pokkinen.

Pokkisen mukaan sähköpyörät eivät kaipaa erityistä huoltoa sähkön osalta, mekaanisia osia toki on huollettava siinä, missä tavallisiakin polkupyöriä. Kalleimmissa pyörissä toimintaa ohjaavaa ohjelmistoa tulee päivittää aika ajoin. Akku kestää n. 1.000 latausta.
Sähköpyöriä Pokkinenkin arvio olevan liikenteessä tällä hetkellä n. 10 % polkupyöristä, määrä saattaa nousta nopeastikin jopa puoleen kaikista pyöristä.

JT Hartikainen

Saunapalot johtuvat yleensä hormista

|
Vapaa-ajan asunnolla käytetty kiinteistötekniikka kannattaa huomioida vakuutuksessa. Sauna ja peseytymistilat kuuluvat yleensä kotivakuutukseen. Mikäli sauna on erillinen rakennus, sille tulee olla oma vakuutuksensa. – ...

Traktorikauppa on murroksessa

|
Maatalouden vuosia jatkunut ahdinko näkyy myös konekaupassa. Yhtäjaksoisesti 18 vuotta New Holland- ja Case IH-kauppana toiminut Etukone jatkaa merkkien huolto- ja varaosamyyntiä kuten tähänkin ...

Kalliomaalausretkille on kysyntää

|
Kallioniemi on tulvillaan elämää. Kallioniemen isäntä istahtaa aamuyhdeksän maissa kuistin sohvalle kahvikuppi kädessään. Aurinko paistaa lämpimästi vanhaan hirsitaloon. Kesä on Kallioniemessä erittäin kiireinen, eikä ...

Griffin Events tuo elämää

|
Järvi-Suomen upeat maisemat tutuksi liikunnan kautta. Griffin Events Finland Oy koostuu seitsemästä mäntyharjulaisesta yrittäjästä, jotka haluavat elävöittää paikkakuntaa. Heille kaikille on yhteistä kiinnostus liikuntaan, ...