Mestaruustiimi uusi kaluston

|

Huipputekniikkaa. Tuomas Halonen kertoo nykyaikaisesta kilpa-autosta löytyvän paljon hienoja yksityiskohtia.

Mikkeliläinen Tuomas Halonen ohjastaa Baltian endurance -sarjassa tuliterää Volkswagen Golf GTI TCR-kilpa-autoa.

Viime vuonna takavetoisella BMW:llä BATCC:n endurance sarjan mestaruuden voittanut lahtelainen Black Rose Racing Team laittoi kaluston uusiksi täksi kaudeksi. Vuodesta 2002 saakka toiminut tiimi on osallistunut eri ratasarjoihin niin Suomessa Baltiassa kuin Saksassa. Yksi auton kolmesta kuljettajasta, Tuomas Halonen, asuu Mikkelissä.
Etuvetoisen auton vieminen radalla on takavetoiseen verrattuna eri asia. Siinä missä ennen piti nostaa kaasua, pitää nyt painaa poljinta entistä syvemmälle ja toisin päin. Tuntumaa ei kuitenkaan kauaa tarvinnut hakea.
– Yllättävän nopeasti tämän kanssa pääsi sinuiksi, vaikka luistotilanteessa pitää toimia toisin kuin ennen, Halonen kertoo.

Halosen reilut 10 vuotta sitten alkanut autourheilu-ura on sisältänyt niin rata-ajoa kuin rallia. Joensuulaisen Aki Sandbergin vaikutus Halosen kiinnostukseen ja urakehitykseen on ollut ilmeinen.
– Rakensimme yhdessä formula-luokkien kilpureita ja toimin hänelle rallikartturina.
– Myös ensimmäinen kauteni radalla sujui Akin kanssa BMW Xtreme-sarjassa.
Muutaman vuoden jälkeen edessä oli maiseman vaihto ja siirtyminen Black Rose Racing Teamin mukaan. Endurance eli kestävyysajokilpailut veivät Halosen Suomen lisäksi Saksaan.
Viime vuonna plakkariin napsahti A3000-luokan mestaruus ja Pohjois-Euroopan mestaruussarjan hopea. Täksi kaudeksi tilanne muuttui täysin, luokka vaihtui ja auto edustaa uusinta vakiokilpa-autotekniikkaa Golf GTI:n muodossa.
– Onhan tämä taloudellisestikin iso haaste koko tiimille, Halonen sanoo mustanpuhuvan kilpurinsa vieressä.

Nopeasti sinuiksi. Kauden avauskisan aika-ajossa Halonen kiidätti Black Rose Racing Teamin uuden Golfin luokassaan kolmanteen lähtöruutuun.

Tuliterä auto noudettiin suoraan Saksan Hannoverista, Volkswagen Motorsportilta. Voimanlähde ja muu tekniikka pohjautuu pitkälti GTI Golfiin ja säännöt teknisellä puolella ovat hyvin selkeät. Mistään moposta ei TCR-luokan kilpurin kohdalla voida kuitenkaan puhua. Sen kertoo jo voimalukema eli 350 hevosvoimaa sekä silmin nähden katsottuna reippaan oloiset jarrut. Katu-Golfiin nähden raideleveys on huomattavasti leveämpi.
Vaihteisto on volkkareista tuttu 6-pykäläinen DSG. Sekventiaalivaihteistokin on saatavilla, mutta Halosen mukaan se ei TRC-sarjassa ole välttämättä järkevä tiheän huoltovälinsä vuoksi. Ja mies tietää mistä puhuu, sillä viimeiset 15 vuotta työelämässä on sujunut Volkswagen asentajana Savilahden Autossa.
– Tämä on ensimmäinen kausi kun ajan samalla merkillä, minkä parissa olen työskennellyt pitkään, mies paljastaa.

Moottoriurheilun hengessä elää myös Tuomaksen perhe, vaimo ja kaksi tytärtä. Mies myöntää että moottoriurheilu on vienyt mittavasti aikaa ja rahaa. Viime syksynä takki oli jo melko tyhjä, mutta hienot kokemukset ja tauko moottoriurheilusta saivat aikaan sen, että oli jälleen päästävä mukaan.
Ensimmäinen kisa Latvian Riikassa Bikerniekin moottoriradalla oli lupaava. Onnistuneen aika-ajon jälkeen kisa sujui enemmän kokemuksen keräämisen merkeissä. Vaikka testiä oli jo jonkin verran alla, ei kisatilanteen tuomia asioita voi koskaan täysin simuloida etukäteen.
– Renkaiden kanssa tekeminen on tämän sarjan a ja o. Se kuka saa ne kestämään mahdollisimman hyvin, on vahvoilla, Halonen tietää.

Black Rose Racing Teamin tavoitteena on pitkällä tähtäimellä viedä mestaruus myös uudessa luokassa. Ainoana suomalaistiimin seurana on seitsemän muuta autokuntaa. Radalla autoja on kilpailutilanteessa yhteensä 22, kun mukana on muitakin luokkia.
Kilpailupiireissä on huhuiltu TCR-sarjaa uudeksi Rata SM:n pääluokaksi. Tämä toteutuisi mahdollisesti jo ensi vuodeksi. Halonen sanoo sarjan olevan nopeimmin kasvava autourheiluluokka maailmalla, sillä kysymys on globaalista kilpailumuodosta nykyaikaisilla autoilla.
– Tässä pysyvät kustannukset kurissa, kun säännöt on rajattu melko tarkasti, mies tuumaa ja alkaa siirtämään kilpuria trailerin päälle.
Edessä on kisaviikonloppu ja on aika nauttia kilvanajosta.

 

Poimintoja: BATCC TCR Endurance

  • Sarjan rengastoimittaja on Hankook.
  • Viisi osakilpailua ajetaan Latviassa, Virossa ja nyt myös Suomessa
  • Turvavarusteet ja sammutusjärjestelmät kattavia.
  • Enintään 100 litran vetoiseen tankkiin saa laittaa vain max. 98 oktaanista vakioautobensiiniä.
  • Autojen moottorit ovat sinetöityjä turboahdinta myöten.
  • Osakilpailu kestää 6 tuntia.
  • Eniten kierroksia ajanut on voittaja.

Etukone satsaa uuteen korikorjaamoon

|
Uusi korikorjaamo- ja automaalaamoinvestointi varmistaa aukottoman palveluketjun. Ajanvaunun ja Etukoneen yrittäjät Pekka Piispa ja Veijo Karjalainen avasivat vuosi sitten kuutta eri automerkkiä edustavan Autoarinan ...

Savilahden Auton reviiri kasvoi

|
Valtakunnan tason yrityskaupan seuraukset yllättivät positiivisesti. Kesko-konserniin kuuluva K Caara Oy osti Laakkonen-konsernin Volkswagen-, Audi- ja SEAT-liiketoiminnot jo keväällä. Kaupan kohteena olevien liiketoimintojen yhteenlaskettu pro ...

Rinta-Jouppi panostaa Mitsubishiin

|
Rinta-Joupin Mikkelin toimipiste on aloittanut Mitsubishin edustuksen. Tervajoen pisteeltä vuonna 2018 alkanut merkkiedustus sai Mikkelin lisäksi jatkoa myös Rovaniemellä, Porissa ja Mikkelissä sekä Jämsä/Jyväskylä-alueella. ...

Ei pelkästään hiusten kuivaukseen

|
Avoautoilla pärjää myös sateessa ja talvessa, mutta pääasia löytyy tunnepuolelta. Rehellisesti sanottuna Pohjolan viileät olosuhteet eivät ole otollisimmat avoautoille. Lyhyestä kesästä huolimatta jo pelkkä ...

Optiman tilat kelpaavat käytettynäkin

|
Toukokuun nappivaihdokki on 2,5 vuotta yksityiskäytössä ollut Kia Optima. Mikkelin Rinta-Joupilta uutena myyty, säännöllisesti huollettu ja hiljattain uuteen autoon vaihdettu yksilö vaikutti heti ensisilmäyksestä ...