Kansanauto karkkipaperissa

|

Muodollisesti pätevä. Proceed on keulasta samannäköinen kuin Ceedin farkkuversio, mutta sen jälkeen muotoilijalla on ollut melkoisen vapaat kädet.
Muodollisesti pätevä. Proceed on keulasta samannäköinen kuin Ceedin farkkuversio, mutta sen jälkeen muotoilijalla on ollut melkoisen vapaat kädet.

Kian mallitykitys on ollut hengästyttävän tiivistä viime vuosina. Uusi Proceed jatkaa tahtia ja iskee mallina lähes koskemattomaan maaperään.

Viime vuonna uusiutuneen Ceedin rinnalle on esitelty toisenlainen farmari. Tuttuun tekniikkaan pohjautuva auto houkuttelee ostavaa kansaa vetävän näköisellä olemuksella. Shooting brake -tyylinen farmari on tässä reilun 26 tuhannen euron hintaluokassa ennennäkemätön.
Aiemmin Proceed kirjoitettiin erikseen ja se tarkoitti kolmiovista viistoperää. Perusfarmariin eli Ceed Sportswagoniin verrattuna uusi Proceed on viisi millimetriä pidempi, mutta selkeästi matalampi (43 mm). Teknisesti auto on sama kuin Ceed ja ulkoisestikin keulasta A-pilariin saakka.

Tavaratila on viistosta kattolinjasta huolimatta reilun kokoinen. Parasta on kuitenkin kontin logiikka: selvät tilanjakajat ja lokerot tekevät arjesta toimivamman. Istumaan autoon mahtuu hyvin, toki matalammalle on asetuttava huolellisemmin. Yllättävää kyllä, takamatkustajan tila riitti hyvin korkeussuunnassa. Olemaan sopii isokin mies, tosin hieman polvet koukussa.
Ajotuntuma on sama kuin Ceedissä eli kaikki oleellinen on kunnossa. Ajolenkin aikana vallitsi erittäin liukas keli ja alla olleiden kitkarenkaiden pidon murtorajaa koeteltiin jatkuvalla syötöllä. Elektroniikka ja avustavat järjestelmät pitivät orastavat sählingit hienosti kurissa. Turvajärjestelmistä löytyy esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.
Mukautuva kaistallapitoavustin seuraa edellä ajavan tilannetta sekä lisäksi pitää auton kaistalla tiemerkintöjen perusteella. Tässä kohtaa talvi teki muutamaan otteeseen tepposet, sillä auton optiikka luki paljaalle kestopäällystetielle paakkuuntuneita lumijuovia kaistamerkinnöiksi ja puuttui ohjaukseen. Tämä seikka ei isommin häirinnyt, mutta todistaa sen tosiasian, että tekniikka ei kaikessa voi korvata ihmistä.

Proceedi on takaa astetta arvokkaamman oloinen.
Proceedi on takaa astetta arvokkaamman oloinen.

Voimalinja käsitti tutustumisajoautossa 1,4 litran bensakoneen ja kaksoiskytkinvaihteiston. Sen tarjoama 140 hevosvoimaa riittää suomalaiseen talveen varmasti. Paketti lienee ostetuimmasta päästä, sillä hinta asettuu vielä alle 30 kiloeuron.
Saatavilla olevissa varustetasoissa korostuu mallin urheilullisuus. Perustaso on GT-Line, paitsi tehokkaan 204 hevosvoimaisen 1,6 litran bensaturbon yhteydessä puhutaan astetta kattavammasta GT:stä. Tämän moottorin avulla maukas Proceed lunastaa niitä lupauksia, joita ulkokuori asettaa. Dieseleitä on yksi vaihtoehto, 136 heppainen 1,6 litran CRDi, jonka yhteyteen saa manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteiston.

Proceediä ei voi oikein verrata suoraan mihinkään. Ceedin perusfarkkuun nähden auto on muutaman tuhatta euroa arvokkaampi. Omassa kansanautoluokassa ei vastaavia kilpailijoita ole, vaan lähin muodollinen ja mittoihin sopiva kilpakumppani löytyy premium-luokan Mercedeksen CLA:sta. Nämä autot eivät kuitenkaan tosiasiassa kilpaile samoista ostajista.

Sukunäköä. C5 Aircross ottaa nykyisessä Citroen-mallistossa tärkeän roolin.

Taikamatto tekee paluun

|
Citroën on tunnettu teknisistä innovaatioista ja mukavuudesta. Uuden C5 Aircrossin myötä kummallekin suureelle saadaan lisää katetta. Ranskalaisen PSA-yhtymän Citroën on myllännyt automallistonsa uusiksi parin ...
Tämän he osaavat. Italialaisten muotoilemat autot ovat yleisesti ottaen onnistuneita, eikä uusvanhan 500X:n kohdalla tarvitse tässä suhteessa pettyä.

Pirteästi uudistettu

|
Persoonallisen näköinen crossover uusiutui pintaa enemmän sisältä. Viisi vuotta sitten päivänvalon nähnyt Fiat 500X osuu edelleen automarkkinoiden valtimosuoneen. Korkeamman maavaran omaava crossover on italialaisittain ...