Kansanauto karkkipaperissa

|

Muodollisesti pätevä. Proceed on keulasta samannäköinen kuin Ceedin farkkuversio, mutta sen jälkeen muotoilijalla on ollut melkoisen vapaat kädet.

Kian mallitykitys on ollut hengästyttävän tiivistä viime vuosina. Uusi Proceed jatkaa tahtia ja iskee mallina lähes koskemattomaan maaperään.

Viime vuonna uusiutuneen Ceedin rinnalle on esitelty toisenlainen farmari. Tuttuun tekniikkaan pohjautuva auto houkuttelee ostavaa kansaa vetävän näköisellä olemuksella. Shooting brake -tyylinen farmari on tässä reilun 26 tuhannen euron hintaluokassa ennennäkemätön.
Aiemmin Proceed kirjoitettiin erikseen ja se tarkoitti kolmiovista viistoperää. Perusfarmariin eli Ceed Sportswagoniin verrattuna uusi Proceed on viisi millimetriä pidempi, mutta selkeästi matalampi (43 mm). Teknisesti auto on sama kuin Ceed ja ulkoisestikin keulasta A-pilariin saakka.

Tavaratila on viistosta kattolinjasta huolimatta reilun kokoinen. Parasta on kuitenkin kontin logiikka: selvät tilanjakajat ja lokerot tekevät arjesta toimivamman. Istumaan autoon mahtuu hyvin, toki matalammalle on asetuttava huolellisemmin. Yllättävää kyllä, takamatkustajan tila riitti hyvin korkeussuunnassa. Olemaan sopii isokin mies, tosin hieman polvet koukussa.
Ajotuntuma on sama kuin Ceedissä eli kaikki oleellinen on kunnossa. Ajolenkin aikana vallitsi erittäin liukas keli ja alla olleiden kitkarenkaiden pidon murtorajaa koeteltiin jatkuvalla syötöllä. Elektroniikka ja avustavat järjestelmät pitivät orastavat sählingit hienosti kurissa. Turvajärjestelmistä löytyy esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.
Mukautuva kaistallapitoavustin seuraa edellä ajavan tilannetta sekä lisäksi pitää auton kaistalla tiemerkintöjen perusteella. Tässä kohtaa talvi teki muutamaan otteeseen tepposet, sillä auton optiikka luki paljaalle kestopäällystetielle paakkuuntuneita lumijuovia kaistamerkinnöiksi ja puuttui ohjaukseen. Tämä seikka ei isommin häirinnyt, mutta todistaa sen tosiasian, että tekniikka ei kaikessa voi korvata ihmistä.

Proceedi on takaa astetta arvokkaamman oloinen.
Proceedi on takaa astetta arvokkaamman oloinen.

Voimalinja käsitti tutustumisajoautossa 1,4 litran bensakoneen ja kaksoiskytkinvaihteiston. Sen tarjoama 140 hevosvoimaa riittää suomalaiseen talveen varmasti. Paketti lienee ostetuimmasta päästä, sillä hinta asettuu vielä alle 30 kiloeuron.
Saatavilla olevissa varustetasoissa korostuu mallin urheilullisuus. Perustaso on GT-Line, paitsi tehokkaan 204 hevosvoimaisen 1,6 litran bensaturbon yhteydessä puhutaan astetta kattavammasta GT:stä. Tämän moottorin avulla maukas Proceed lunastaa niitä lupauksia, joita ulkokuori asettaa. Dieseleitä on yksi vaihtoehto, 136 heppainen 1,6 litran CRDi, jonka yhteyteen saa manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteiston.

Proceediä ei voi oikein verrata suoraan mihinkään. Ceedin perusfarkkuun nähden auto on muutaman tuhatta euroa arvokkaampi. Omassa kansanautoluokassa ei vastaavia kilpailijoita ole, vaan lähin muodollinen ja mittoihin sopiva kilpakumppani löytyy premium-luokan Mercedeksen CLA:sta. Nämä autot eivät kuitenkaan tosiasiassa kilpaile samoista ostajista.

Parasta A-ryhmää

|
Tähtikeulamerkki on nuorentanut imagoaan AMG-brändin välityksellä kovalla vauhdilla. Kaukana on jo se aika, kun A-sarjan Mercedes-Benz tunnettiin tila-automaisena tötterönä, oikeana pienen perheen tilaihmeenä. Vuonna ...

Lähellä totuutta

|
Sähköautoista puhutaan paljon, mutta myyntitilastot näyttävät toista. Uuden Kia e-Niron 400 kilometrin toimintasäde ja passelit tilat tarjoavat toimivan vaihtoehdon. Polttomoottorin jälkeen hybridi, sitten sähköversio. ...

Baijerin goljat valmiina taistoon

|
Ekoautojen aikakaudella ovat isojen autojen ensiesittelyt kortilla. Uusi BMW X7 kuuluu tähän harvinaiseen joukkoon. Mitäpä tästä voisi sanoa? Seitsemänpaikkainen jättikokoluokan katumaasturi, jonka yli ei ...

Uuden aikakauden ensimmäinen

|
Uusi Škoda Scala iskee Octaviaa edullisempaan luokkaan. Škoda on ollut vuosien ajan suosituimpia automerkkejä Suomessa. Hyvin myyneen Rapidin korvaajaksi tehty täysin uusi malli edustaa ...