Mönkijöitä hankitaan yhä useammin tarpeeseen

|

Mökille mukaan. Mönkijä ja kasaan painuva tukkikärry mahtuvat kolme metriä pitkään perävaunuun.
Mökille mukaan. Mönkijä ja kasaan painuva tukkikärry mahtuvat kolme metriä pitkään perävaunuun.

Traktorimönkijöiden suosio jatkuu yhä.

Erilaiset maa- ja metsätaloustyöt vetävät puoleensa niin kotona, mökillä kuin harrastepalstoilla. Markkinoilla on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja satunnaisen harrastajan ja ammattilaistason tekijän vaatimusten välimaastoon. Mönkijällä onnistuvat polttopuiden ajo, lumenauraaminen ja puutarhajätteiden kuskaaminen. Erilaisten lisävarusteiden avulla monikäyttöisyys kasvaa oleellisesti.
Mönkijät alkoivat yleistymään toden teolla vuosituhannen vaihteen jälkeen. Vuosien varrella lyhentynyt lumikausi on vaikuttanut Etelä-Suomen ja Etelä-Savon korkeuksilla moottorikelkkamarkkinan kutistumiseen. Tästä on myös monkijäkauppa hyötynyt jo luonnostaan pidemmän käyttökauden lisäksi.

Takavuosina mönkijöillä ajettiin enemmän huviajelua. Tämä on kuitenkin vuosien varrella muuttunut, selvästi hyötykäytön suuntaan.
– Enimmäkseen mönkijöiden omistajat ovat keski-ikäisiä ihmisiä. Heidän mönkijän käyttö perustuu tarpeeseen, kertoo alalla reilun 20 vuoden ajan vaikuttanut yrittäjä Jarmo Siira JS-Motorsilta.
Tällä hetkellä suosituimpia ovat niin sanotut traktorimönkijät. Niiden suosion salaisuus piilee edullisissa käyttökuluissa: liikennevakuutus on edullinen ja maantiellä ajaminen on sallittua. Aiemmin traktorimönkkäreillä sai ajaa myös ilman kypärää, mutta laki muuttui tämän suhteen muutama vuosi sitten.
– Nykyään traktorimönkijät saavuttavat 60 km/h nopeuden aiemman 40 km/h sijaan, Siira kertoo.
Muutoksen taustalla on tieliikennetraktoreita koskeva lakipykälä, johon traktorimönkijätkin kuuluvat.

Hinta ja laatu. Kotimaisen ja Kaukoidästä tuodun tuotteen erottaa materiaalivahvuuksista, yleisestä laaduntunteesta ja hinnasta.
Hinta ja laatu. Kotimaisen ja Kaukoidästä tuodun tuotteen erottaa materiaalivahvuuksista, yleisestä laaduntunteesta ja hinnasta.

Mönkijämarkkinoille on tullut vuosien varrella runsaasti uusia merkkejä. Kiinalaiset valmistajat sekoittavat pakkaa niin mönkijä- kuin niiden lisävarustemarkkinoilla. Maltillisen hankintahinnan ja parin vuoden takuuajan omaava laite on houkutteleva vaihtoehto käytetyn ohella. Siiran mukaan mönkijöiden hintataso on vuosien varrella tullut alaspäin.
Mönkijäonnettomuusuutisointien perusteella maastokelpoiset nelipyöräiset ovat vaarallisia ajopelejä. Siira on asiasta eri mieltä.
– Monesti näissä onnettomuuksissa on taustalla alkoholin vaikutuksen alaisena tehtyjä virheitä ja kova tilannenopeus. Näitä asioita ei aina lyhyessä uutisessa kerrota tai tiedetä vielä siinä vaiheessa.
Kokenut kauppias painottaakin asianmukaisten varusteiden hankkimista mönkijäajoon.
Mönkijä on asianmukaisesti käytettynä turvallinen ajokki. Sen suomat mahdollisuudet jäävät isolta joukolta hyödyntämättä.
– Käytännössä kuljettajan kantti loppuu jo paljon aiemmin kuin mitä laitteen ominaisuudet, Siira muistuttaa.

 

Lisälaitteet monipuolistavat mönkijän

Suomalaisia tuotteita kopioidaan härskisti, markkinaosuus perustuu laatuun.

Liki kaikilla mönkijän omistajilla on jonkinlainen apulaite käytössään. Yleisin näistä on perävaunu. Suomen suurimman mönkijöiden työvälineitä valmistavan yrityksen, Ultratec Oy:n toimitusjohtaja Mika Höltän mukaan apuvälineillä haetaan korviketta traktorin työkaluille.
– Selvästi on havaittavissa suuntaus, jossa mönkijöihin haetaan samoja työvälineitä kuin traktoreihin, mutta astetta pienemmässä mittakaavassa.
Käytännössä näitä laitteita ovat muun muassa tiehöylä ja juontokärry, jonka avulla on helppo hakea tuulenkaatoja rikkomatta metsän kasvustoa. Mönkijän etu on myös pieni koko ja alhainen paino. Varsinkin pihatöissä asialla on merkitystä.
– Olen tehnyt itse omakotitontillani paljon töitä mönkijän ja niiden erilaisten työkoneiden avulla.
Höltän mukaan pelkkään mieheen ja lapioon verrattuna työt sujuvat huomattavasti rivakammin.

Puolet tuotteistaan ulkomaille vievä yritys satsaa suomalaiseen osaamiseen alihankintaa ja raaka-aineita myöten. Avainlipputuotteilla on ulkomailla hyvä kaiku, mutta viennin eteen tehtävä työ on pitkäjänteistä.
– Suoraan sanottuna kiinalaiset kopioivat tuotteemme härskisti, on vain luotettava hyvään suunnitteluun ja laatuun, Hölttä kertoo.
Kustannuseroa ei Kaukoidän tuontitavaraa vastaan ole mahdollisuutta kuroa kiinni. Höltän mukaan kysymys on kokonaan eri tuotteista ja ajattelutavasta.
Ultratec on luottanut tuotteissaan koko 26 vuotisen historian ajan moduuliajatteluun.
– Mikään uusi innovaatiomme ei poissulje vanhaa. Eli jos teemme olemassa olevaan tuotteeseen lisälaitteen, se on liitettävissä siihen kuin lego-palikka.
Suosituin tuote Ultratecin listalla on tällä hetkellä kombikärry. Höltän mukaan siihen valitaan yhä useammin mukaan myös nostopuomi. Uuttakin on tulossa ja parhaillaan on vireillä patenttihakemus, jonka jälkeen markkinoille tulee ennennäkemätön mönkijän työväline. Siitä toimitusjohtaja ei vielä kuitenkaan suostu kertomaan enempää.

Valintojen maailma. Konemyyjä Eero Immonen Etukoneelta kertoo nykyaikaisen traktorin ominaisuuksien olevan säädettävissä ohjaamosta käsin.

Suorakytkentävaihteiston saa myös traktoriin

|
Nykyisten traktoreiden sisältämä tekniikka on modernia, varsinkin voimansiirron osalta. Henkilöautoista tuttu suorakytkentävaihteisto näki päivänvalon myös traktoripuolella. New Hollandin lanseeraama Dynamic Control –vaihteisto on ollut ...
Hymy herkässä. Uuden traktorin luovutushuollon juuri tehnyt mekaanikko Jussi Väisänen (vas.) kertaa tärkeimmät asiat konemyyjä Eero Immosen kanssa.

Maatalon pojasta kuoriutui myyntimies

|
Konekaupassa tarvitaan teknisen tietämyksen ohella monipuolisia sosiaalisia taitoja. Maatalouden ja koneiden kanssa pikkupojasta asti elänyt Eero Immonen on nähnyt verrattain nuoreen ikäänsä nähden alaa ...
wwwKUVA_Valtra02

Hallintalaite kuin avaruusaluksesta

|
Valtra SmartTouchin avulla voidaan hallintalaitteiden toiminta ohjelmoida juuri kyseiseen työhön sopivaksi. Myös käyttäjäkohtaiset mieltymykset on otettu huomioon helppokäyttöisessä järjestelmässä. Valtra SmartTouch tuo traktorin kaikki ...
Kaikki kunnossa. Vain yhdellä välituella yläreunasta yhdistetty kontti on vahva. Kome Oy:n Jari Outinen ja Jorma Häkkinen tarkastivat korin sisäpintoja.

Komposiittikontti on käytössä yliveto

|
Kuljetusalan kova kilpailu kelpaa uniikkia tuotetta valmistavalle Komelle. Loppusyksyn aamu enteilee aikaista talvea. Parhaiten se ilmenee hakeaumoista nousevana höyrynä kuulasta taivasta vasten. Menossa on ...