Mekaanikot siirtyivät mobiiliaikaan

15.11.2018 Koti
Tärkeää tietoa. Tiedon siirtäminen korjaustyön aikana vie ajoneuvokohtaisen tietokannan seuraavalle tasolle. Jarno Ruuskaselle tabletin käyttäminen on maistunut.

Autokorjaamon prosessit suoristuvat nykyaikaisten laitteiden ja sovellusten myötävaikutuksella.

Automekaanikko mobiililaite kädessä auton vieressä, siis työajalla somessa? Ei vaan raportoimassa korjattavan auton tilanteesta reaaliajassa korjaamon omaan järjestelmään.
Rinta-Joupin autoliikkeen Mikkelin huoltokorjaamolla mobiilimekaanikkotoiminnot otettiin käyttöön lokakuun alussa. Korjaamopäällikkö Pasi Tiihosen mukaan kysymyksessä on kaikkien kannalta aikaa ja rahaa säästävä järjestelmä.
– Tärkeimpänä asiana näen mutkattomamman tiedonsiirron työnjohdolle ja sitä kautta asiakkaalle. Lisäksi autokohtaiset tiedot palvelevat niin autonomistajaa kuin meitä.

Kaikilla korjaamossa työskentelevillä mekaanikoilla on käytössä henkilökohtainen tabletti, josta on suora yhteys korjaamon tietojärjestelmään. Sen avulla välitetään tietoa järjestelmään kuvien ja tekstien välityksellä. Aiemmin asiakohdat siirrettiin kirjoittamalla ensin korjausmääräykseen lisätietoja kynällä ja naputtamalla työn päätteeksi tiedot järjestelmään.
– Teksti on selvempää ja virhemahdollisuuksia on vähemmän. Tämä kaikki vaikuttaa nopeuteen ja sitä kautta toiminta tehostuu, Tiihonen tähdentää.
– Lisäksi asentaja näkee koko päivän työnkuvan tabletista ja siksi työtehtävät ovat helpompia hahmottaa.
BMW-mestarimekaanikko tutkinnon suorittanut Jarno Ruuskanen pitää uutta systeemiä hyvänä kehitysaskeleena. Hänen mukaan se säästää aikaa ja askeleita. Ruuskasella on jo olemassa pieniä parannusehdotuksiakin, mutta isoja valuvikoja tuoreessa systeemissä ei hän ole käytännössä havainnut.
– Jos auton vika on nähtävissä, on se myös kuvattavissa, mies tähdentää.

Korjaamoissa haetaan luonnollisesti työn tehostamista koko ajan. Kustannustasoa asiakkaan suuntaan pyritään samalla pitämään kurissa, sillä vaatimustaso ja kilpailu on armotonta. Mekaanikon on parempi keskittyä tuottavaan tekemiseen.
– Kävimme Münchenissä tutustumassa paikalliseen BMW-merkkikorjaamoon. 117 asentajan jättikorjaamossa mekaanikot eivät edes aja autoa halliin itse, varaosien noudoista puhumattakaan, Ruuskanen kertoo ison automaailman meiningistä.
Autonasentajat osallistuvat mobiilimekaanikko-järjestelmän avulla yhä enemmän asiakastietojen ylläpitoon. Osat ja työrivit voidaan eritellä jo työn tekovaiheessa, jolloin huoltoneuvojan tai työnvastaanottajan rooli vapautuu enemmän asiakaskontaktiin päin. Alalla on jo olemassa malleja, jossa mekaanikko on auton ”omalääkäri”. Tämä käytäntö on voimassa esimerkiksi Volvolla.

Rinta-Joupin autoliikkeen kohdalla mobiilimekaanikkopalvelussa on kysymys kuitenkin kaikista automerkeistä. Merkittävänä vaihtoautokauppana tunnetun liikkeen korjaamoissa huolletaan ja korjataan käytännössä kaikkia automerkkejä. Valtakunnallinen autoliikeketju on ottanut järjestelmän käyttöön kaikissa huoltopalveluita tarjoavissa pisteissään halki Suomen.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0