Puhtaampien päästöjen tšekki

17.5.2018 Auto & Kone
Ei eroja. Päällisin puolin kaasukäyttöisen Octavian erottaa takaluukun mallimerkinnän avulla.

Kaasuautot ovat tulossa uudella ryminällä. Octavian valtti on kaasun ja bensan takaama pitkä toimintasäde.

Erilaiset polttoainevaihtoehdot ja niiden yhdistelmät tuovat autoa ostaville lukuisia vaihtoehtoja. Kaasuautot ovat keksintönä vanha juttu, mutta niiden uusi tuleminen perustuu maakaasun ohella biokaasuun. Kaasuautojen etuina on myös tekninen yksinkertaisuus, sillä ne poikkeavat bensiinimallista käytännössä kaasulaitteiden verran. Oikeastaan pitäisi puhua kaasu-bensiinihybridistä.
Octavian tilat ja ajo-ominaisuudet on todettu moneen kertaan hyviksi, jopa erinomaisiksi luokassaan. Kaasuversion tavaratila on vastaavaa bensaversiota pienempi, sillä kaasusäiliöt sijaitsevat takakontin lattian alla.

Pitkä toimintasäde. Kummallekin polttoaineelle on oma mittarinsa.
Pitkä toimintasäde. Kummallekin polttoaineelle on oma mittarinsa.

Voimanlähde on 1,4 litran bensiinimoottori, joka toimii myös kaasulla. Vastaavaan bensamalliin nähden tehoja on 40 hevosvoimaa vähemmän (150 hv vs. 110 hv). Hinnaltaan autot ovat käytännössä yksi yhteen, tosin pienemmällä iskutilavuudella varustettu saman teholuokan puhdas bensaauto on edullisempi. Kuka mitenkin asiaa haluaa verrata, mutta joka tapauksessa tämä ekoauto on järkevän hintainen.
Kaasulla ajamista ei huomaa käytännössä mitenkään, esimerkiksi käyntiääni on sama kuin bensiiniä poltettaessa. Ero bensamalliin löytyy takaluukun merkkien lisäksi mittaristosta ja polttoainetankin luukusta. Sekä mittareita että tankkausputkia on kaksi kappaletta.

Kaasun kulutusta mitataan kiloissa, joka on luonnollisesti eri asia kuin bensalitra. Savoksi ja suomeksi sanottuna bensalitraa vastaava määrä energiaa maksaa alle euron, joka on keskivertoautoilijalle iso asia. Siten ajaminen on edullista, ja olisi vieläkin edullisempaa, mikäli valtiovalta käyttäisi vähän enemmän maalaisjärkeä.
Tuntuu jokseenkin oudolta periä kaasuautoista käyttövoimaveroa. Onneksi se on Octavian kohdalla dieselmalliin verrattuna sentään liki puolet pienempi, 215 euroa vuodessa. Osaselitys tähän löytynee maakaasun ja biokaasun erilaisista päästöistä: maakaasusta koituu hiilidioksidipäästöjä toki neljänneksen bensamallia vähemmän, mutta biokaasujen osalta lukema on puhdas nolla.

Koeajoauton vaihteistona oli seitsemän vaihteinen suorakytkinvaihteisto eli DSG. Sen avulla ajaminen on miellyttävän lupsakkaa. Kylmissä olosuhteissa auto käyttää aluksi bensiiniä, mutta vaihtaa kaasulle huomaamatta moottorin lämpöjen noustua riittävälle tasolle. Kesäaikaan auto käyttää heti kaasua, jonka näkee mittaristossa sijaitsevasta merkkivalosta.
Mitenkään jalkoihin 110 hevosvoiman kaasukäyttöisellä Octavialla ei todellakaan jää, sen kertovat jo suoritusarvot. Ja sitä mukavammalta kaasuauto alkaa tuntumaan, kun katsoo tankilla säästyvää rahamäärää. Kuten viihdesarja Kummelissa jo aikoinaan esitettiin, kysymyksessä on valintojen maailma.

 

Škoda Octavia 1,4 TSI G-Tec Style DSG autom.

  • Hinta: 28 838,29 € (kaasuversioiden hinnat alk. 24 956,19 €)
  • Moottori: 1 395 cm3 (4-syl., bens. & kaasun suoraruiskutus, turboahdin, muutt. ventt. ajoitus)
  • Suurin teho: 110 hv/81 kW (4 800 – 6 000 rpm)
  • Max. vääntö: 200 Nm (1 500 – 3 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,9 s
  • Huippunopeus: 195 km/h
  • Kulutus: 4,7/7,4/5,7 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 102 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0