Uusi elämä alkaa Etelä-Savosta

|

Lähimies. Asko Lammelan mukaan maakunnan tulevaisuus on hyvin pitkälti riippuvainen asukkaiden ja yritysten omista valinnoista.
Lähimies. Asko Lammelan mukaan maakunnan tulevaisuus on hyvin pitkälti riippuvainen asukkaiden ja yritysten omista valinnoista.

Toimitusjohtaja Porista löysi uuden paikan Mikkelistä.

Läntisessä Suomessa koko ikänsä vaikuttaneen Asko Lammelan (52 v.) elämä muutti kirjaimellisesti Etelä-Savoon. Vakuutusalalla yli 20 vuotta vaikuttanut mies on kavunnut pitkän ja monivaiheisen uratikapuun ennen hiljattain alkanutta LähiTapiola Savo-Karjalan pestiä.
Koski TL:ssä maatalon pojaksi syntynyt Lammela muutti parikymppisenä merkonomiopiskelujen perässä Hämeenlinnaan. Urheilu- ja maatalouskaupan työtehtävien sekä parin Libanonin maisemissa palvellun rauhaturvaamiskeikan jälkeen alkoivat työtehtävät vakuutusalalla. Lammelan mukaan vakuutusedustajan hommat muuttuivat ajatuksesta todeksi räväkästi. Ja jo muutaman vuoden jälkeen tehtävät Hämeenlinnasta muuttuivat Satakuntaan.
Yksityiselämän mennessä uusiksi edessä oli Tapiolan myyntitiimin vetäminen Porissa. Sen jälkeen uraan on mahtunut erilaisia esimiestehtäviä jatsikaupungin lisäksi myös Turussa. Mikkeliin siirto tapahtui vastaavasta pestistä, LähiTapiolan alueyhtiön toimitusjohtajan paikalta. Tämäkin muutos kävi lopulta äkkiä, aivan kuin 20 vuotta sitten.
– Täällä oli paikka auki, hain sitä ja tässä ollaan, Lammela kertoo hymyillen.

Mikkelistä Lammelalla oli aiemmin vain kahden käyntikerran kokemus, Savonlinnasta ei senkään vertaa. Se ei kuitenkaan päätä huimannut.
– Tässä on hyvä mahdollisuus kääntää uusi lehti elämässä. Vaimo asuu vielä Porissa, mutta on etsimässä töitä täältä, pankkialalla vaikuttavasta puolisostaan kertova Lammela sanoo.
Mikkelin viime vuosien kehitys on kuitenkin hyvin tiedossa. Toriparkkia tuore toimitusjohtaja pitää fiksuna vetona, sillä se on lisännyt elinkelpoisuutta ja sitonut kaupallisuutta ja sitä kautta toiminnallisuutta keskustan alueelle. Lammelan kotikaupunkina 20 vuotta toimineen Porin kohdalla kehitys on ollut päinvastainen.
Johtaminen on Lammelan mukaan esillä olemista ja esimerkin näyttämistä. Myyntipuolelta kannuksensa hankkineen miehen veri vetää yhä kentälle, asiakkaiden pariin. Näin hän pysyy ajan hermolla sen suhteen, mitä kentällä oikein tapahtuu. Työntekemisen suuntaan viesti tulee länsisuomalaiselle tyypillisesti eli suoraan.
– Meidän ei tarvitse muistaa kuin pari asiaa: asiakkaat maksavat koko lystin ja kun sovimme mitä teemme, niin teemme vain niin kuin olemme sopineet, toimitusjohtaja yksinkertaistaa filosofiaansa.

Vapaa-ajalla eloisan oloinen mies ei juuri paikallaan viihdy. Erilaiset käytännön puuhastelut kiinnostavat, kuten metsähommat ja vanhat Volkkarit. Parhaillaan työn alla on keittiöremontti. Reserviläistyö on myös lähellä sydäntä.
Vakuuttaminen liiketoimintana on ollut viime vuosina isojen muutosten kourissa. Digitalisaatio on tullut vakuutusalalle ja vauhdilla. Lammelan mukaan sen näkee parhaiten lattialiikenteessä.
– Siihen haasteeseen on vain vastattava. Ihmisten palveleminen on aina kokonaisvaltaista, oli apuna koneet tai ei.
Lammela kertoo LähiTapiolan panostavan paljon Elämänturva-malliinsa. Se tarkoittaa osallistumista ihmisen elämään eri vaiheissa aina syntymästä vanhuuteen. Vakuutusyhtiö voi siten olla osallisena monella tavalla turvallisen arjen puolesta. Näistä käytännön esimerkkeinä voidaan mainita suositut ensiapu- ja alkusammutuskoulutukset, kuten myös erilaiset hyvinvointipäivät.

 

”Asioille voi tehdä jotakin”

Lammela pitää Etelä-Savon parhaana asiana mutkattomia ihmisiä, joihin on helppo tutustua. Sen sijaan maakunnan muuttotappio saa miehen huolestumaan, mutta ei lamaantumaan. Lammelan mukaan asioihin voi oikeasti vaikuttaa.
– Voimme jokainen tehdä pieniä, mutta tärkeitä asioita. Vastustan keskittämistä voimakkaasti, jos vain voimme alueellisesti tuottaa palveluita ja tuotteita itse, mies tähdentää.
Ja Lammela tietää työtehtävästään katsoen mistä
puhuu. Vaikka LähiTapiola on yksi vakuutusalan suurista tekijöistä, päätäntävalta on yhä tiukasti maakunnissa, kunkin alueyhtiön käsissä. Tämä tietää paikalliselle ostovoimalle hyviä asioita, sillä vakuutusyhtiö on monessa mukana. Palveluja ostetaan useilta eri sektorilta.
– Haluan viedä lähipalvelujen viestiä tiukasti eteenpäin, monellakin eri tavalla. Tämä tulppaa osaltaan muuttoliikettä, sillä kysymyshän on siinä lähes puhtaasti työpaikoista, Lammela painottaa.

Esa-laitureita on esillä ja ihmisten vapaassa käytössä, omalla vastuulla Mikkelipuiston vieressä. Aurinkoisilla keleillä paikka on erittäin suosittu. – Kaupungille pieni vinkki, että tännehän voisi tuoda jonkun penkin ja roskikset, niin paikka pysyy viihtyisänä, Esa Vahvaselkä kertoo terveisiä.

Laituri on kesällä lisähuone

|
Laitureita asennetaan pääasiassa mökkiläisille. Kesän ensimmäiset helteet tuovat ranta-asukkaille ja mökkiläisille mieleen laiturin tarpeellisuuden. Helteillä laiturista saa helposti lisää oleskelutilaa. Suurimmille laitureille voi sijoittaa ...
Mikkelin Romumetallin Hannu Vesanka, Jere Hytönen ja Mikael Pitkänen haluavat avata yrityksen toimintaa.

Hanskapäivät järjestään toista kertaa

|
Hanskoja ei lyödä tiskiin vaan ne laitetaan jakoon. Mikkelin Romumetalli järjestää yhdessä Kuusakoski Oy:n kanssa kaikille avoimet Hanskapäivät lauantaina 26. päivä. Tapahtuma järjestetään Mikkelin ...
Harrastuksesta liiketoimintaa. Juha Anttonen ja Antti Ruusu myyvät verkossa eritoten rättisitikoiden varaosia ja tarvikkeita.

Citix liittyi Fixus-ketjuun

|
Merkkikorjaamon ja varaosien verkkokaupan lisäksi yritys satsaa monimerkkihuoltoon. Autokorjaamojen ansaintalogiikka on viime vuosina suosinut suuntausta, jossa merkkihuoltojen ohella tehdään huolto- ja korjaustöitä kaiken merkkisille ...
Kumpikin käy. Ajanvaunun tuotepäällikkö Taavi Pulkkinen kaasuauton erovaisuuden tankkausaukosta: bensaa isompaan putkeen ja kaasua pienempään.

Autokauppa on piristynyt, mutta lisää odotetaan

|
Sähköautoista ollaan kiinnostuneita, mutta kaasuautoja myydään, hybrideistä puhumattakaan. Reilu vuosi sitten autonostajat varpailleen saanut kohu autoverosta ja liikennekaari-mallista hiljensi autokauppaa oleellisesti viime vuoden alkupuoliskolla. ...