Talvi tuo vipinää korjaamolle

10.11.2017 Auto & Kone
Testerin avulla. – Vetokoukkujen ja lisävalojen asennukset vaativat nykyään välineitä ja tietämystä, kertoo yrittäjä Ari Häkkinen Gas Sportilta.

Keväällä 10 vuotta täyttävän Gas Sportin leipä lähtee huolloista, lisävarusteasennuksista ja isommista remonteista.

Veturikadulla päivän valon nähnyt autokorjaamo on kehittynyt Ari Häkkisen vetämänä kolmen hengen tiimiksi. Jo seitsemättä vuottaan Timpurikadulla toimiva yritys on vakiinnuttanut oman paikkansa mikkeliläisellä autokorjaamokartalla.
Toiminnan alkuvaiheissa mukana olivat myös kilpa-autojen rakentelut ja korjaukset. Vuosituhannen alkupuolella rallia aktiivisesti harrastanut Häkkinen nähtiin myös mekaanikkona Jari Ketomaan noustessa kansalliselle huipulle. Sittemmin ralli ja kilpa-autot ovat jääneet taakse, vaikka autourheilu miestä yhä kiinnostaakin. Se taitaa tulla ihan geenien kautta, sillä isä Aarre ja veli Marko ovat myös ajaneet rallia. Mahtuipa vuosien varrelle kilpailemista myös jokamiesluokassa ja rallisprintissä.

Gas Sportin aloittaessa Timpurinkadulla alueella ei toiminut muita yrityksiä. Nyt niitä on kaikkiaan seitsemän.
– Tämä on hyvä paikka pitää autokorjaamoa, isot pihat ja bussiyhteys muutaman sadan metrin päästä ovat asiakkaille mieluisia asioita, yrittäjä tuumii palvelutiskin takaa.
Palveluun kuuluu myös rengashotelli, vaikka itse rengasmyyntiin Häkkinen ei ole lähtenyt toistaiseksi mukaan. Asunto-osakeyhtiöiden tiukka linja rengassäilytyksien paloturvallisuuden vuoksi sekä yhä suuremmat ja painavammat renkaat ovat osaltaan aiheuttaneet kysynnän palvelumuodolle. Suurin osa yrityksen liikevaihdosta muodostuu määräaikaishuoltojen ohella korjauksista, myös isommista sellaisista. Moottori- ja vaihteistokorjaukset ovatkin Gas Sportille arkipäivää.
Talven tullen korjaamolle tulee ruuhkapiikkejä liukkaiden kelien ja kovien pakkasten myötä. Yhtä selvää syytä talven aiheuttamille autojen hyytymisille on vaikea sanoa.
– Heikot akut paljastuvat kun pakkaslukema on alhainen useamman päivän tai viikon ajan. Dieselien osalta polttoainesuodattimet on myös syytä vaihtaa ennen kuin kylmä keli alkaa, Häkkinen muistuttaa.
Melko tarkasti 20 vuoden ajan alalla ollut Häkkinen on nähnyt aitiopaikalta alan kehityksen. Kun uran alkuvaiheessa, Karikon Autotalossa, vaihdettiin vielä katkojan kärkiä, niin nyt autojen sielunelämään ei juuri pääse käsiksi ilman asianmukaista testauslaitteistoa.
– Oikeastaan kaikki toiminnot kulkevat jotenkin sähköpuolen kautta. Se on arkipäivää eikä sitä tule sen kummemmin ajateltua, Häkkinen valaisee.
Yrittämisen vastapainona pitää olla harrastuksia. Pienen pojan isänä perhe vie luonnollisesti ison osan ajasta, mutta viime vuosina mukaan on astunut hevosharrastus. Ratsastamisesta ei ole kuitenkaan kysymys, vaan raviurheilusta yhdessä asiaan vihkiytyneen ystävän kanssa.
– On erittäin mielenkiintoista seurata sivusta miten ammattilaiset toimivat, sillä niin pienet asiat vaikuttavat siihen, kuinka hevonen voi ja juoksee. Siinä suhteessa auto ei ole kovinkaan monimutkainen keksintö, Häkkinen lohkaisee.

 

Talviautoilijan muistilista:

  • Varmista lohkolämmittimen tai polttoainelämmittimen toimintakunto. Käytä lämmitintä alle +5 asteessa.
  • Täytä lasinpesunestesäiliö pakkasen kestävällä nesteellä ja puhdista lasit myös sisäpuolelta. Tarkasta samalla pyyhkijänsulat.
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet.
  • Varmista jäähdytysnesteen pakkaskesto. Jos et ole varma, käy korjaamolla.
  • Jos auto käynnistyy laiskasti, tarkasta akun kunto. Tiesithän, että akku on nykyautoissa elintärkeä.
  • Varmista että peräkontista löytyy heijastinliivit sekä varoituskolmio. Pidä aina myös lämmintä vaatetta mukana, vaikket olisi niihin pukeutunutkaan.
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0