Miksi ihminen kääntyy mielummin vasemmalle?

|

Aivot tottuvat kulttuurisidonnaisiin sääntöihin.

Miksi kilpajuoksuradoilla juostaan vastapäivään? Miksi hulahula-vanteen pyörittäjä ketkuttaa mieluimmin vasemmalle? Valikoituuko koripallossa vasen helpommin tukijalaksi pyörimissuunnan ollessa vasempaan?  Pärjääkö joukkuelajeissa paremmin se, joka hallitsee nopeat käännökset molempiin suuntiin? Siksi kai Ronaldokin pärjää jalkapallokentillä. Mies kikkailee pallolla miten haluaa, eikä vastustaja meinaa pysyä perässä.

Neurologian erikoislääkäri Sakari Simula kertoo, että aivot muodostavat ymmärryksen ympäröivästä tilasta aistien välityksellä. Tilan hahmottamiseen liittyvät keskeisimmät aivoalueet sijaitsevat oikeassa aivopuoliskossa. Ympäröivä kulttuuri muovaa aivojen kehittymistä.

– Länsimaisessa yhteiskunnassa kirjoittamisen, lukemisen ja laskemisen järjestys on sovittu tapahtuvaksi vasemmalta oikealle. Aivomme ovat tottuneet tähän. Toisissa kulttuureissa järjestys voi olla päinvastainen ja tapamme tuntuvat heistä oudolle, Simula vertaa.

Oikeanpuoleisessa liikennekulttuurissa katsotaan risteävää liikennettä vasemmalta oikealle ennen tien ylitystä. Siksi vasemmanpuoleinen liikenteeseen siirtyminen vaatii totuttelua ja erityistä tarkkaavuutta.

Simula uskoo, että juoksu-ja pyöräilyradoilla kilpaillaan vastapäivään lähinnä kulttuurisidonnaisista tottumissyistä. Kenttälajeissa radat on standardoitu tulosten vertailukelpoisuuden vuoksi.

– Kaarrejuoksussa ja -ajossa on omat tekniikkansa, joka hioutuvat harjoittelulla. Aivot ja lihaksisto on opetettu optimoimaan paras mahdollinen suoritus tietyn suuntaisella ratakierroksella, Simula selventää.

Osa ihmisistä on vasenkätisiä. Samoin dominoiva jalka vaihtelee ihmisestä toiseen. Tämän voi testata seisomalla normaaliasennossa. Se kumpi puoli ottaa ensimmäisenä vastaan eteenpäin kallistuessa, on dominoiva jalka.

– Tämä vaikuttaa hyppylajeissa ponnistus- ja tukijalkaan. Jääkiekossa, näitä luonnollisia vasemman/oikean puolen eroja hyödynnetään sijoittamalla pelaajia kentällisiin taktiikkaan sopivalla tavalla, Simula päättää.

Esa-laitureita on esillä ja ihmisten vapaassa käytössä, omalla vastuulla Mikkelipuiston vieressä. Aurinkoisilla keleillä paikka on erittäin suosittu. – Kaupungille pieni vinkki, että tännehän voisi tuoda jonkun penkin ja roskikset, niin paikka pysyy viihtyisänä, Esa Vahvaselkä kertoo terveisiä.

Laituri on kesällä lisähuone

|
Laitureita asennetaan pääasiassa mökkiläisille. Kesän ensimmäiset helteet tuovat ranta-asukkaille ja mökkiläisille mieleen laiturin tarpeellisuuden. Helteillä laiturista saa helposti lisää oleskelutilaa. Suurimmille laitureille voi sijoittaa ...
Mikkelin Romumetallin Hannu Vesanka, Jere Hytönen ja Mikael Pitkänen haluavat avata yrityksen toimintaa.

Hanskapäivät järjestään toista kertaa

|
Hanskoja ei lyödä tiskiin vaan ne laitetaan jakoon. Mikkelin Romumetalli järjestää yhdessä Kuusakoski Oy:n kanssa kaikille avoimet Hanskapäivät lauantaina 26. päivä. Tapahtuma järjestetään Mikkelin ...
Harrastuksesta liiketoimintaa. Juha Anttonen ja Antti Ruusu myyvät verkossa eritoten rättisitikoiden varaosia ja tarvikkeita.

Citix liittyi Fixus-ketjuun

|
Merkkikorjaamon ja varaosien verkkokaupan lisäksi yritys satsaa monimerkkihuoltoon. Autokorjaamojen ansaintalogiikka on viime vuosina suosinut suuntausta, jossa merkkihuoltojen ohella tehdään huolto- ja korjaustöitä kaiken merkkisille ...
Kumpikin käy. Ajanvaunun tuotepäällikkö Taavi Pulkkinen kaasuauton erovaisuuden tankkausaukosta: bensaa isompaan putkeen ja kaasua pienempään.

Autokauppa on piristynyt, mutta lisää odotetaan

|
Sähköautoista ollaan kiinnostuneita, mutta kaasuautoja myydään, hybrideistä puhumattakaan. Reilu vuosi sitten autonostajat varpailleen saanut kohu autoverosta ja liikennekaari-mallista hiljensi autokauppaa oleellisesti viime vuoden alkupuoliskolla. ...