Karttureille riittää kysyntää

|

Valmiina starttiin. Etualalla Henri Arpiainen, taustalla Joni Nikko. Kuva: Tarja Lipsanen.
Valmiina starttiin. Etualalla Henri Arpiainen, taustalla Joni Nikko. Kuva: Tarja Lipsanen.

Mikkeliläiset Aki Maaranen ja Henri Arpiainen ovat tottuneet istumaan ”pelkääjän paikalla”. Mutta aivan vapaasta tahdosta ja vauhdin hurmasta nauttien.

Kokeneet kartturit ovat kysyttyä valuuttaa kuljettajien keskuudessa. Viime kaudella Harri Mieskolaisen kanssa F-Cupia kiertänyt Maaranen aikoi pitää välivuotta mikkeliläiskuljettajan jäädessä pois tämän vuoden sarjasta. Pienen pojan isällä kun riittää työn lisäksi kiireitä kotirintamallakin.

Kyselyjä tuli kuitenkin pitkin syksyä. Tarkoituksena oli olla kyydissä muutamassa kisassa siellä täällä, mutta toisin kävi. F-Cupissa kärjen tuntumassa pitkään ajaneen Jere Rekolan kartturi Tero Jäntti soitti ja kertoi myrskyläläisen maitokuskin, entisen F-Cupin mestarin, Juha Högströmin tarvitsevan kartturia. Silloin Maarasen suunnitelmat menivät uusiksi.

– Se kuulosti liian houkuttelevalta kieltäytyä, kun tarjolla on varmasti kärkikamppailuun pystyvä kuljettaja ja kalusto, Maaranen kertoo kokeneen kuljettajaparin aikomuksesta kilpailla uudistuneessa F-rallisarjassa.

Arpiaisen tarina tulevalle kaudelle on toisenlainen. Viime vuoden SM-kakkonen hyppää uuden tulokkaan kyytiin vanhan mestarin sijaan. SM3 sarjaan, eli etuvetoisten ja alle 2.000 cm³ iskutilavuuden omaavaan luokkaan soveltuva Ford Fiesta R2:n ohjaimissa nähdään imatralainen Tommi Hatakka.

Menestyksekkääseen viime kauteen lähtenyt Arpiainen lupasi pohjanmaalaiselle Joni Nikolle alun perin olla mukana kauden avauksessa, Tunturi-rallissa. Lopputulema oli kiertää kaikki kisat ja pokata kauden päätteeksi sarjan kakkossijaan oikeuttava SM-hopea.

– Se meni hienosti. Nyt tilanne on toinen, mutta odotan innolla ja toivon nousujohteista kautta, Arpiainen ennakoi.

Hatakka on ajanut tähän asti lähinnä rallisprinttiä. Vasta 19-vuotias kuljettajalupaus taustaryhmineen halusi kartturiksi kokeneemman kaverin. Arpiainen sattui olemaan vapaana, kun Nikko ei voinut taata täyttä ohjelmaa koko kaudeksi.

– Tämä paketti soveltuu paremmin kokonaisuuteen ja lyhyemmän matkan päästä treenaaminen on helpompaa, kartturi viittaa Imatran ja Mikkelin väliseen etäisyyteen.

Toista tukien

Maaranen ja Arpiainen ovat tunteneet toisensa hyvin jo kymmenen vuoden ajan. Omien sanojensa mukaan kartturit saavat toisiltaan ”vertaistukea”.

– On tiettyjä asioita, joita ei ymmärrä kuin toinen kartturi, kaverukset toteavat yhtä aikaa.

Jokaisella kartanlukijalla on oma tyylinsä kirjoittaa nuotteja. Arpiaisen kaikki kilpailut perustuvat nuotteihin, kun taas Maaranen istuu tänä vuonna enimmäkseen ”pimeässä kyydissä” F-rallisarjan puitteissa. Pelkääjän paikalla olevan tehtävänä on pitää kuljettaja ajan tasalla mutkien lisäksi muidenkin asioiden suhteen.

– Kyllä meidän tehtävänä on tarvittaessa rytmittää ajoa, joko toppuutella tai vastavuoroisesti potkia lisää kyytiä, Arpiainen painottaa.

Menestyvän kuljettajaparin yhteistyö on saumatonta. Parhaimmillaan voidaan olla viikko samassa autossa, nuotittamassa ja kilpailemassa. Kilpailuissa parhaiten pärjäävät yksiin hioutuneet kuljettajaparit, eivät parhaat yksilöt. Rallikin on lopulta joukkuelaji yhden auton sisällä.

Nuottien tekeminen ja lukeminen käy myös Maaraselta, joka toimii alueen nuottikouluttajana Jani Paasosen kanssa. Ensi kuussa taitoa taas tarvitaan, kun mies istuu SM-Vaakuna Rallissa Veli-Matti Hostilan kyydissä. Kaverukset haluavat antaa tunnustusta kartturina MM-poluilla niittäneelle Kaj Lindströmille.

– Kyllähän häneltä on saatu niin monta hyvää neuvoa ja vinkkiä. Meillä vaan sattuu olemaan yksi maailman parhaista karttureista kotikylällä, Maaranen ja Arpiainen tietävät.

Vauhdin vuoksi

Mutta yksi asia on varma: nuotittamista ei opi kuin tekemällä toistoja, ja vielä kerran toistoja. Jokaisella kuljettajalla on lisäksi omanlaisensa tapa, kuinka tarkasti tien muodot merkataan nuottivihkoon ylös. Toiset haluavat tietää ihan kaiken, kun toisille riittää suurpiirteisempi tyyli. Lisäksi joillekin on luettava nuotteja monta mutkaa etukäteen ja toiset ajavat yhtä mutkaa kerrallaan.

Lopuksi on pakko kysyä, mikä ihme saa perheellisen miehen istumaan halki metsätaipaleita tuhatta ja sataa kiitävän ralliauton kyytiin?

– Se on kai vauhti, jännitys ja kisafiilis, Arpiainen sanoo.

– Ja se onnistumisen tunne, kun kaikki natsaa kohdalleen, Maaranen lisää.

Yksi tärkeä asia miesten ralliharrastuksen kannalta on perheen tuki. Aki haluaakin kiittää Ninaa ja Onnia kärsivällisyydestä ja tuesta! Myös Henri lähettää kiitokset kotiin Outille ja Vinskille.


Aki Maaranen

  • Ensimmäinen ralli 6.1.1994 Pasi Laukkanen, Toyota Starlet, Pertunmaa Ralli
  • Yhteensä 22 vuoden aikana 167 rallia 24 eri kuljettajan kanssa
  • Lisäksi nolla-auto keikkoja ja testejä noin viidentoista eri kuljettajan kanssa
Highlights:
  • Ensimmäinen yleisen sarjan yleiskilpailun voitto Timo Viskarin kanssa Mitsubishi EVO III, 22.1.2000 Nilsiä
  • Vetomies kisan voitto Neste Rallissa 2006 Tero Röyhkiön kanssa
  • Rallin EM-sarjan osakilpailun neljäs sija Itävallassa Jänner Rallyssa, 3.1.2008 Jani Paasosen kanssa
  • Vuosi 2009 kokonaisuutena Esapekka Lapin kartturina, yhteensä 10 kilpailua, joista seitsemän 1. sijaa
  • Ensimmäinen kisa WRC autolla 11.6.2010 Jyrki Piiran kanssa Kouvolan SM-rallissa, Ford Focus WRC 02
Kausi 2016:

Maarasen viimeisin kilpailu oli 16.1.2016 Heinolassa Jari-Pekka rallissa, josta tuloksena Juha Högströmin kanssa Toyota Corolla GT:llä F-ryhmän voitto ja koko kilpailun nopein pari.

Kuluvalla kaudella ohjelmassa kaikkiaan yhdeksän kilpailua: F-rallisarja Juha Högströmin kanssa sekä Vaakuna Ralli Veli-Matti Hostilan kanssa sekä Neste Ralli, jonka kuljettaja selviää myöhemmin.

Henri Arpiainen

  • Autourheilu-ura alkoi -92 kartingilla
  • Jokkiksen ja rallisprintin kautta ralleihin
  • Kuljettajana ensimmäinen ralli 1997 ja viimeinen 2004
  • Ensimmäisen kerran kartanlukijana vuonna 2002 Jarno Teittisen kyydissä
  • Varsinainen ”kartturin ura” alkoi 7.1.2006 Pekka Karjalaisen kyydissä
  • Eri kuljettajia on ollut vuosien varrella 15
  • Kilpailuja on kaikkiaan ollut 170, joista kartturina noin 90
Highlights:
  • Paljon hienoja muistoja ja kilpailuja. Päällimmäisenä mielessä viime kausi Joni Nikon kanssa, joka päättyi SM hopeaan
  • Suurin yksittäinen hetki ja saavutus viime vuodelta oli Turun osakilpailun luokkavoitto rajun kaadon jälkeen: ykkössija tuli ilman testiä noin sekunnin erolla seuraavaan.


F-rallisarja 2016

23.1. Delta Bavaria Ralli, Kouvola
6.2. Kangasniemi-ralli
5.3. JMK-Ralli 2016, Jämsä
28.5. Uusikaupunki-ralli
3.9. Black Rocket Ralli, Tervakoski
1.10. Infra10-ralli, Lahti

Ralli SM -osakilpailut 2016

28.-30.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
26.-27.2. SM Vaakuna Ralli, Mikkeli
11.-12.3. Tahko SM-Ralli, Kuopio
10.-11.6. Enset Oy SM-Ralli, Sastamala-Huittinen
19.-20.8. SM-Ralli Turku, Turku
23.-24.9. Pirelli Ralli, Tampere

Tässä kuvassa vauhtia ottaa Mäntyharjun Moottorikerhon Jari Putkinen. Kuva: Marko Kyöstilä

Mäntyharjulla ajetaan rallisprinttiä

|
Ruotimon Moottoriurheilukeskuksessa valmistaudutaan parhaillaan isoon koitokseen. Mäntyharjulla järjestetään kuun lopussa vauhdikas Polaria Sprint -tapahtuma, johon odotetaan mukaan useita kymmeniä kilpailijoita. – Pystymme ottamaan vastaan ...
Vanhat katamaraanit ja uudenaikaiset kilpaveneet herättivät kiinnostusta ja Haukivuoren satamaan kerääntyi paljon väkeä.

Veteraaniveneharrastus voi hyvin

|
Vanhaa kilpavenekulttuuria halutaan herätellä uudelleen eloon. Tatu Marttinen tuntee paloa entisajan kilpaveneisiin ja Kyyvedellä järjestettyjen venekisojen historiaan. Haukivuoren Kapustasalmella käytiin aikoinaan villejä venekisoja. – ...
Jylhät maisemat. Jari Ketomaa ei ehdi paljon maisemia ihailla, mutta kesäkuisen Deng Feng-rallin tausta oli kuin taulusta. Kuva: Jari Ketomaan albumi.

Ketomaa vie ralliosaamistaan Kiinaan

|
Vuosien ajan kansainvälisissä ralleissa kilpaillut mies vaikuttaa Kiinan rallisarjassa. Tuskin ralliautoilijana tunnettu Jari Ketomaa uskoi itsekään 10 vuotta sitten Kiinan debyyttikisaa ajaessaan, että maailman ...
Näitä riittää. Vuosien varrella Rami Hurskainen on saanut palkintokaappiinsa satoja pystejä.

Ei vuottakaan ilman rallia

|
Vauhdin hurma voi jäädä veriin. Näin kävi jo vuosikymmeniä sitten Rami Hurskaiselle. Suomalaisten todellinen menestyslaji moottoriurheilun saralla on ollut ralli, vaikka lajin kultavuosista on ...
Voima puhuu. Formula Offroad -auto kiipeää käytännössä pystysuoraa hiekkamontun seinämää ylös pitkiäkin matkoja.

Formula Offroadia ja vähän muutakin

|
Teksti ja kuvat: Tarja Lipsanen Mitä se semmonen Formula Offroad on? Formula Offroad, Foff, on sitä, kun tehokkailla ”putkihäkkyräautoilla” ajetaan hiekkarinnettä ylös. Tanner tömisee ...