Uudet neliöt avautuivat asiakkaille

21.1.2016 Auto & Kone
Kaikki valmiina. Ajanvaunun toimitusjohtaja Pekka Piispa testasi tuoreeltaan uutta automyyjän työpistettä. Skodan mallisto on jatkossa esillä kattavasti.

Autokaupan muutokset saivat hetkeksi aikaa stopin, kun Ajanvaunu ja Kärkimerkit saivat tilansa valmiiksi.

Mikkelissä viime vuosina nähdyt autokauppojen myyntitilojen uudistukset hiljentyvät ainakin hetkeksi. Autonvalmistajien vaatimukset myyntitiloista ovat nousseet korkealle tasolle.

Helmikuun puolella automyyntitilojen laajennuksen avajaisia parin viikon ajan juhlistava Ajanvaunu ottaa käyttöön uudet, Skoda-myymäläkonseptin mukaiset tilat.

– Kaikki jälleenmyyjät joutuvat tekemään myymäläilmeen yhteneväiseksi sisältä ja ulkoa, tietää Ajanvaunu Oy:n toimitusjohtaja Pekka Piispa.

Kesällä alkaneet rakennustyöt sujuivat ilman suurempia ongelmia. Automyynnin käytössä oleva lattiapinta-ala kasvoi reilusti toisella mokomalla. Jatkossa Skoda mallisto on esillä 350 neliömetrin tiloissa. Liikkeen kaksi muuta edustusta, Mitsubishi ja Suzuki, pääsevät laajennuksen myötä myös paremmin esille.

Uudet tilat ovat valoisat ja isoilla laatoilla pinnoitettu lattia on lämpimän harmaa. Kalusteet ovat valkoisia tai vaaleita puuviilupintaisia, tummaa kontrastia tuo myyntipöydän alla oleva matto. Valaistus on toteutettu kirkkailla LED-valaisimilla, jotka antavat tilaan avaruuden tuntua entisestään. Myyjillä on jatkossa avotyötilat autojen keskellä.

Auton ostaminen on muuttumassa. Skodan ostoa aikova voi varustella mieleisensä auton valmiiksi verkkosivuilla ja muodostaa siitä oman sovelluksen avulla valmiin tiedoston. Samanmoinen luomus saadaan rakennettua yhdessä myyjän kanssa liikkeessä sijaitsevan konfiguraattorin avulla isolle näytölle.

– Ostajat ovat erittäin valveutuneita ja he tietävät jo ennakkoon, mitä haluavat, Piispa kertoo.

Kakku kelpasi Kaapelikadulla

Loppiaisen jälkeen Kaapelikadulla uusittujen tilojen avajaisia sekä Peugeotin edustuksen alkamista juhlistanut Kärkimerkit Oy:n autokauppias Niko Schulman kertoo avajaisviikonlopun olleen iloinen yllätys.

– Kun kävijöitä on paukkupakkasilla lähemmäs 1.000 hengen verran, ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Kakku ja makkara kelpasivat hyvin, mutta pääsimme virittelemään myös autokauppaa.

Suomen ensimmäisen puhtaasti Citroenin ja Peugeotin myyntitoimintoihin erikoistunut autoliike sai samalla merkkien huollosta ja varaosista vastaavan Citix Oy:n saman katon alle. Nyt yhteistyötä ei haittaa edes parin sadan metrin välimatka.

– Tämä on lähtenyt erinomaisen hyvin käyntiin. Uusia asiakkaita on tullut muutenkin päivittäin ja liukkaat sekä kylmät kelit toivat töitä todella paljon, kiittelee Citixin toimitusjohtaja Juha Anttonen.

Schulman kertoo molempien merkkien ympärillä käyneen kovemman kuhinan kuin aikoihin.

– Vajaan parin vuoden aikana, mitä olemme olleet Mikkelissä, on suunta ollut eteenpäin. Uskoisin kaupan käyvän jatkossa entistä paremmin

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0