Autokauppa vastaa huutoon

10.12.2015 Auto & Kone
Kauppa on lisääntynyt. Savon Autokeskuksen myyntipäällikkö Jarkko Parkkinen kertoo kesällä myyntiedustukseen saapuneen Nissanin myötä myös vaihtoautokaupan kasvaneen tuntuvasti.

Pian umpeutuvan vuoden autokauppaa leimasi kaksi asiaa ylitse muiden. Autoverokohun laannuttua ja kahdesti voimassa olleen romutuspalkkiokokeilun myötä kaupankäynti pääsi vihdoin vauhtiin.

Automyynnin kapasiteetti on valtakunnallisella tasolla rakennettu noin 150.000 uuden auton vuosimyyntiä silmällä pitäen. Kun myynti on tahmonut jo vuosien ajan hieman 100.000 auton paremmalla puolella, on alalla nähty uudelleenjärjestelyjä ja liikkeen sulkemisia. Mikkelissä suurin muutos vuosikymmeniin nähtiin alkuvuodesta, kun vielä vuosituhannen vaihteessa autokaupan ykkösliikkeenä tunnettu Karikon Autotalo päätti sulkea ovensa.

Opel ja Nissan löysivät uudet kodit heti Vauhti-Vaunusta ja Savon Autokeskuksesta. Osuuskauppa Suur-Savon Autokaupan johtaja Mikko Räisänen kertookin vuoden olleen nousujohtoinen uuden merkin myötä.

– Nissan on myynyt hyvin. Se on ollut hyvä asia, varsinkin kun meidän toisen liikkeen volyymimerkin eli Toyotan joidenkin mallien saatavuudessa oli alkuvuodesta hetkellisesti häiriöitä.

Tyytyväinen mies löytyy myös Vauhti-Vaunulta. Autoliikkeen johtaja Aleksi Musakka kertoo automyynnin kehittyneen suotuisasti, vaikka heidän mäellään nähtiin mittava rakennustyömaa. Opel tuli uutena merkkinä taloon, mutta samalla KIA lähti pois. Siten edustettavien merkkien määrä pysyi samana.

– Opel on lunastanut odotukset ja ensi vuotta voi odottaa hyvin fiiliksin.

Musakka sanoo autoalan olevan kuitenkin jatkuvan muutoksen kourissa. Toimintatapoja on pitänyt muuttaa ja tehokkuus on noussut. Joutoukkoja ei autoliikkeissä ole ollut enää vuosiin.

Valtio suuntasi romutuspalkkiokokeilun myötä autokaupan piristämiseksi ensin 5 miljoonaa euroa ja myöhemmin syksyllä 3 miljoonaa lisää. Kummallakin kerralla varat loppuivat kesken ennen määräajan umpeutumista.

– Se onnistui hyvin ja näkyi meilläkin. Toivotaan, että kokeilu jatkuu tulevaisuudessa ja rahat riittäisivät aidosti kokeilun loppuun saakka, Räisänen viestittää.

Parempaan tulevaisuuteen uskoo myös Savilahden Auton johtaja Teemu Pulliainen. Hänen mukaan kuluva vuosi on ollut identtinen aiempiin vuosiin nähden uusien autojen myynnin osalta.

– Meiltä tulee paljon uusia malleja ja se auttaa tietenkin myyntiä, Pulliainen kertoo Volkswagenin osalta.

Savilahden Autossa on panostettu erityisen paljon vaihtoautopuolelle. Panokset ja kehitystahti on ollut kova ja jälkeä on tullut.

– Totta kai aktiivisella ja asiallisella otteella asiakkaiden suuntaan on aina iso merkitys. Tarvitaan kuitenkin lisää konkreettisia toimenpiteitä, jotta autonostaminen saadaan sille tasolle, että autokanta ei enää vanhenisi, Pulliainen vihjaa päättäjien suuntaan.

Premium myy hyvin. Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Kari Lampinen kertoo myös arvokkaampien autojen kaupan käyneen yllättävän hyvin.
Premium myy hyvin. Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Kari Lampinen kertoo myös arvokkaampien autojen kaupan käyneen yllättävän hyvin.

Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Kari Lampinen kertoo vuoden olleen heidän kohdallaan kasvun aikaa. Kesällä edustukseen tuli neljäs merkki, kun KIA siirtyi heille. Myös premium-autoistaan tunnetun BMW:n myynti on ylittänyt odotukset. Näiden toimenpiteiden ja vaihtoautokaupan kasvun myötä Mikkelin toimipisteen liikevaihto on kasvanut reilun kolmanneksen. Lampinen suhtautuu tulevaisuuteen toiveikkaasti, mutta varovaisesti.

– Odotan tulevalta vuodelta lähinnä maltillista kasvua. Isoin asia on, kuinka paljon epävarmuus vallitsevasta yleistaloudellisesta tilanteesta valtaa mielialaa.

– Mutta toisaalta ostajat tietävät mitä hakevat. On ennalta ajateltu se brändi, mikä sopii omaan arvomaailmaan.

Mitään yhtä trendiä Lampinen ei näe autoalalla enää voimakkaana, kuten takavuosina ehkä oli.

– Autot voi varustella nykyään niin yksilöllisiksi, joten jokainen saa omansa.

Räisänen kertoo puolestaan havainneensa yhden selvän muutoksen.

– Nyt menee selvästi enemmän kaupaksi automaattivaihteisia autoja kuin joku vuosi sitten.

Auto-Killan myyntipäällikkö Mikko Oksanen on pannut merkille mobiiliapplikaatioiden merkityksen autokaupan syntyyn.

– Se alkaa olla seikka, joka pitää olla kunnossa. Nettiradion kuuntelu ja muut sovellukset halutaan ottaa käyttöön oman älypuhelimen kautta.

Muuten vuosi on sujunut Oksasen mukaan vaihtelevasti. Välillä tuntuu, että kaikki maailman uutiset vaikuttavat suoraan autokauppaan.

– Ei ole ainakaan ollut tylsä vuosi. Ensi vuosi on varmaan aika samanlainen, joten haasteita on luvassa.

Autokauppaan halutaan vauhtia ja avuksi otetaan erilaisia välineitä ja mekanismeja. Auto-Kilta lanseerasi hiljattain oman KiltaDiili-nimisen rahoitustuotteen. Sen avulla autoilusta maksetaan yksi kuukausierä vailla yllätyksiä. Vain polttoainekulut ja verot koituvat lisäksi autoilijan maksettaviksi. Samalla ajatuksella toimivia tuotteita on ollut aiemminkin, mutta Oksasen mukaan he ovat luoneet tuotteestaan mahdollisimman joustavan.

Vasarat paukkuvat vieläkin

Mikkelin autoliikkeissä on ollut vuosien ajan melkoinen rakennusbuumi. Tammikuussa kajahtaa Kinnarinkadulta, kun Ajanvaunun autotalon laajennus otetaan käyttöön. Myyntipäällikkö Veijo Karjalainen on mielissään, kun heidän edustamansa Mitsubishi, Suzuki ja Skoda saavat asianmukaiset tilat käyttöönsä.

– Joka merkki pääsee nyt oikeuksiinsa ja sitä kautta palvelutaso paranee.

Autoliikekiinteistön laajennuksella ei ole Karjalaisen mukaan ollut vaikutusta kaupankäynnin tasoon.

– Ainahan niitä maailmalta tulee uhkakuvia, mutta niitä ei kannata enempää miettiä.

Seinää on kaatunut myös Citroenia edustavalla Kärkimerkeillä. Luvassa on muutoksia, joista autokauppias Niko Schulman ei suostu tässä vaiheessa enempää sanomaan.

– Lähiviikkoina tiedotamme asiasta enemmän, kun sen aika on. Luvassa on muutoksia, jotka vaikuttavat positiivisesti palvelutasoon.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0