Perheen mukana kasvanut — Volkswagen Touran Comfortline 1,4 TSI DSG

10.12.2015 Auto & Kone
Maisemia. Valtavirrasta poiketen Touranin ikkunat ovat pinta-alaltaan reilun kokoiset.

Saksalaisjätin perheautoluokan tila-auto uusiutui perin pohjin. Uudistuksen myötä tilaa on tarjolla aiempaa enemmän.

Volkswagenin mallistossa riittää valinnanvaraa. Tilaa kaipaaville on tarjolla Sharan, Multivan, Golf Sportsvan ja uusi Touran. Vähemmän autoista ymmärtävällä saattaa olla jopa vaikeuksia ymmärtää eri mallien ja variaatioiden eroja. Jokaiselle kuitenkin löytyy paikkansa ja Touranin kohdalla tuo tontti on siirtynyt piirun verran isompaan suuntaan.

Auto perustuu Volkswagenin modulaariselle MQB-alustalle. Tämä mahdollistaa auton akselivälin venyttämisen, joka on Touranin tapauksessa kasvanut peräti 11,3 cm. Auto on muutenkin uhkeampi kuin ennen, pituutta on kaikkiaan 13 cm enemmän ja leveyttä 4,3. Katto on käytännössä samalla korkeudella, mittojen mukaan 6 mm alempana kuin aiemmin. Nykytyylin mukaisesti mittojen venytys ei näy puntarissa, sillä auto on 62 kg kevyempi kuin edeltävä malli.

Kasvaneet mitat tuntuvat myös sisällä. Touranin saa kolmannen rivin istuimien avulla seitsemänpaikkaiseksi vajaalla 790 eurolla Family-paketin turvin. Takaistuimet saa käännettyä kätevästi lattiaa myöten, kuten toisenkin penkkirivin, kun iskee muun kuljetuskapasiteetin tarve. Parhaimmillaan tavaratilaa on tarjolla liki kahden kuution verran. Kolmannen rivin istuimet soveltuvat parhaiten lähinnä perheen pienimmille, mutta muilla paikoilla viihtyy vaikka minkälainen ”goljatti”.

Lapset tykkäävät. Tehdaslisävarusteena saatavilla oleva integroitu lastenistuin, oma puuhapöytä ja aurinkoverho ison oviaukon ohella helpottavat arkea ja matkantekoa perheen kanssa.
Lapset tykkäävät. Tehdaslisävarusteena saatavilla oleva integroitu lastenistuin, oma puuhapöytä ja aurinkoverho ison oviaukon ohella helpottavat arkea ja matkantekoa perheen kanssa.

Touranissa oli alun alkaen, jo vuonna 2003 esitellystä mallista lähtien, pitkittäissuunnassa säätyvät, jokaisella istuinpaikalla olevat erilliset istuimet. Sama, puhdasta monikäyttöisyyttä ja muunneltavuutta edustava systeemi on käytössä edelleen. Yhtälöön voi vielä lisätä hyvän pääntilan jokaisella istuinpaikalla. Säilytystilaa löytyy keskikonsolin kohdalta katosta, jossa on monta kannellista lokeroa erilaisille pikkutavaroille. Kaikkiaan Touranissa on peräti 47 eri lokeroa tavaroiden säilyttämistä varten.

Kuljettajan ympäristö on tuttu muista uusista Volkswageneista. Putkimaiset mittarit, iso mediakeskus ja hillityt katkaisijat sekä nappulat luovat arvokkaan, osin jopa kliinisen vaikutelman. Fiilistä edesauttaa harjatun metallin ja kiiltävän mustan kojelautamateriaalin yhdistelmä. Hallintalaitteet ovat helppoja omaksua ja sujuvia käyttää. Moitteen sijaa on normaalia korkeammalla istuvan etupenkillisen paikalta vaikea etsiä.

Kuljettajan tärkein tehtävä on itse ajaminen. Sen suhteen luulisi olevan jossain muualla kuin tila-autossa. Yleisesti ottaen tila-autot eivät ole enää lainkaan huojakkaita ajettavia, mutta Touran poikkeaa silti edukseen. Ajaessa on mukava ja huoleton fiilis, joka ruokkii lisäksi toimiva voimalinja. Koeajon aikana vallitsi normaali nykysuomalainen talvikeli – vesisade, joten pitoa riitti kuten kesällä. Pidosta puheen ollen, Touranista ei ole saatavana nelivetomallia.

Pellin alle saa sekä kolmen tehoisia bensamoottoreita että dieseleitä. Kaksoiskytkinvaihteiston saa kaikkiin muihin moottoreihin, paitsi pienimpään, 110 hevosvoimaiseen bensaan. DSG on ainoa vaihtoehto tehokkaimpien moottorien yhteydessä. Malliston voimakkain versio on kahden litran TDI, joka potkii 190 hv edestä tehoja. Kaikki moottorit ovat varustettu sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla.

Koeajoautossa oli keskimmäinen tehovaihtoehto bensamoottoreista ja DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Yhdistelmä on helppo ajaa kenen tahansa, eikä sen olemassaoloon kiinnitä edes huomiota. Voimaa on riittävästi ja vetoja löytyy tarpeen mukaan. Ajo-ominaisuudet ja suorituskyky tuli testattua tosin vain muutaman hengen kuormalla. Ohjaus palauttaa hyvin ja ehkä eniten olin yllättynyt alhaisesta melutasosta, joka on mukavuustekijänä tärkeässä roolissa.

Touran 3
Kuten haluat. Istuimien ja tavaratilan suhdetta voi säätää kuin palapeliä.

Lisää mukavuutta on tarjolla läkähdyttävän runsaasta varustelistasta. Mutta käsitellään ensin varusteet, jotka vaikuttavat siihen tärkeimpään eli turvallisuuteen. Vakiona on monitörmäysjarrutustoiminto, joka estää auton kimpoilun holtittomana rajun törmäyksen jälkeen jarruttamalla itsekseen. Lisävarusteena saa kaistanvaihto-, kaistanpito-, hätäliikenne- ja ruuhka-avustimen. Turvatyynyjä on yhdeksän ja myös seitsemänpaikkaiseen versioon on saatavilla sivuturvatyynyt taaimmaiselle riville. Mielenkiintoinen on myös perävaunun peruutusavustin, Trailer Assist. Järjestelmän avulla auto peruuttaa puolestasi koko yhdistelmän haluttuun peruutuskulmaan kuljettajan ollessa vastuussa vain kaasusta ja jarrusta.

Merkille tuttuun tapaan varustelutasoja on kolme, Trendline, Comfortline ja Highline. Valoiksi voi valita lediä ja sekä tuulilasin että ohjauspyörän saa lämmitystoiminnolla. Matkustavaa perhettä kiinnostavat taatusti enemmän viihdetoiminnot. Touranin valikot ovat suomenkielisiä ja älypuhelimen saa osaksi auton omaa järjestelmää, oli taskussa mikä tahansa yleisimmistä luurimerkeistä.

Uusi Touran on kasvanut edukseen. Sen tilat riittävät isommallekin perheelle ja mikä parasta, matkanteosta tykkää matkustajien lisäksi myös kuljettaja. Uutuus on viilattu ominaisuuksiltaan luokkansa kärkipäähän, siitä ei pääse mihinkään.

Volkswagen Touran Comfortline 1,4 TSI DSG

  • Hinta: 34.662,59 € (hinnat alk. 26.898,73 €)
  • Moottori: 1.395 cm³ (4-syl. bensiini, turbo, bens. suorasuihkutus)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (5.000 – 6.000 rpm)
  • Max. vääntö: 250 Nm (1.500 – 3.500 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,6 s
  • Huippunopeus: 209 km/h
  • Kulutus: 4,8/5,4/6,5 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 126 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0