Järki-ihmisen katumaasturi — Hyundai Tucson 1,6 ISG Comfort

10.12.2015 Auto & Kone
Muodot kohdillaan. Uusi Tucson pullistelee merkin uutta kehonkieltä rinta kaarella.

Korealaisvalmistajan mallinimi palautui ennalleen. Yhteisen nimen myötä uutuus suuntaa maailman valloitukseen.

Hyundain seikkailu lyhyissä numeromallinimissä loppui katumaasturiluokassa. Viisi vuotta mallinimenä ollut IX35 tunnettiin sekin maailmalla Tucsonina. Paluu vanhaan nimeen tapahtuu täysin uuden mallin myötä. Muodoista vastaa alalla tunnettu Peter Schreyer. Hänen kynästään ovat kotoisin esimerkiksi jo monet sisarmerkki Kian mallit. Audilla kannuksensa hankkinut muotoilija on tehnyt uudesta Tucsonista vaikuttavan näköisen.

Muodoissa on tietynlaista jykevyyttä. Keulan maski on suuri kuin hain suu ja sivusta katsoen pystysuora maski uhkuu katu-uskottavuutta, jota massiivinen konepelti korostaa. Muotoiluun on panostettu varmasti sen vuoksi, että merkille halutaan oma identiteetti. Luotettavuustilastojen kärkisijat eivät pelkästään riitä, vaan auton pitää herättää tunnetta. Siihen uusi Tucson pyrkii ja onnistuukin aiempaa selvästi paremmin.

Merkille Tucsonin menestys tai menestymättömyys on iso asia. Täällä vanhalla mantereellakin mallin myyntiosuus on huomattava merkin paletissa. Auton voi hankkia kaksi- tai nelivetoisena, ja sen huomaa hintalapussa. Nelivetoiset mallit alkavat noin 38.000 euron kohdalta, kun halvin etuvetoinen maksaa yli kymppitonnin vähemmän. Tämä ei ole ihan koko totuus, sillä moottorit ja niiden antamat tehot sekä vaihteistot ovat erilaisia. Neliveto tulee mukaan tarpeen vaatiessa, joten mitään erillisiä napalukkoja autosta on turha etsiä.

Koeajossa oli malliston alkupään auto, joka raapii pelkillä eturenkailla. Moottorina oli 1,6 litran vapaasti hengittävä bensa, jolla pärjää arkiajossa. Kierrosalueen alapäässä saisi olla vääntöä hieman enemmän, sillä moottori tuppasi sammumaan, jos kaasua ei muistanut annostella reilummin. Tässä suhteessa mielenkiintoinen vaihtoehto on nelivetoisen malliin saatavilla oleva 1,6 litran bensaturbo, joka omaa 100 Nm enemmän vääntöä. Sen yhteyteen saa myös 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston. Dieseleitä on kolme: 1,7 litran 116 hevosvoimainen, 2,0 litran 136 hevosvoiman tai kaikista tehokkain Tucson, niin ikään kaksilitrainen 185 hevosvoimainen. Dieselin yhteydessä automaatti on aina mallia perinteinen, momentinmuuntimella varustettu.

Mekaanikko kiittää. Konepeiton alla riittää tilaa isommallekin moottorille.
Mekaanikko kiittää. Konepeiton alla riittää tilaa isommallekin moottorille.

Tosiasia on, että vain harva tämän kaltaisen auton ostaja tarvitsee oikeasti nelivetoa. Suomen talvessa se on etu, mutta Keski- ja Etelä-Euroopassa asianlaita on toisin. Ajossa Tucson on mukavuuspainotteinen. Omimmillaan auto on mutkaisella ja muutenkin heikommalla tiellä. Pienet tienpinnan tärskyt tai montut eivät juuri tunnu, vaan korkeaprofiilinen 16” pyörä ja passeli jousitus ottavat iskut hyvin vastaan.

Maantiellä auto on perushelppo kaikella tavalla. Ohjauksen, jonka voi asettaa joko sport- tai normal-moodiin, vaste tuntuu paremmalta urheilullisella asetuksella. Pitkien valojen vaihdossa pitää olla tarkkana, sillä viiksen pää on kiertokatkaisimen vuoksi hieman vinossa automatiikka-asennossa. Puolihuolimattomasti pitkiä vaihdettaessa tahtoo samalla ohjautua vilkku päälle.

Sisällä huomio kiinnittyy laadukkaan oloiseen viimeistelyyn, mitään kitinää tai kolinaa ei kuulu. Sisustukseltaan auto edustaa merkille ominaista, hieman muovista linjaa. Kaikki hallintalaitteet ovat äärellään ja hetken nappuloihin totuttelun jälkeen idea kyllä selviää. Koeajoautossa oli lisävarusteena Navigation Pack, joka tarkoittaa navigaattorin lisäksi myös peruutuskameraa sekä soittimen hallintaa kosketusnäytön välityksellä.

Tucsonissa on tilaa tarjolla kelpo tavalla. Missään paikalla ei ahdista isoakaan ihmistä, pääntilaa ja leveyttäkin on riittämiin. Reilun kokoiset ovet helpottavat käyntiä ja takaluukku avautuu aivan lattiatasoa myöten. Tämän mahdollistaa maastureiden muutenkin ylempänä sijaitseva puskuri: törmäysvaatimukset pystytään täyttämään teknisesti helpommin kuin matalamman henkilöauton osalta. Hyundai käyttää Tucsonin rakenteissa paljon suurlujuusterästä. Näin kiertojäykkyys on paremmalla tasolla edeltäjään nähden. Silti auto ei ole mikään keijukainen, vaan puntari osoittaa yli 1,5 tonnin omapainoa.

Ikkunahissin vieressä. Takapenkin lämmittimen katkaisija löytyy helposta paikasta.
Ikkunahissin vieressä. Takapenkin lämmittimen katkaisija löytyy helposta paikasta.

Varustetasoja on neljä: Classic, Comfort, Style ja Premium. Koeajossa ollut Comfort pitää sisällään esimerkiksi lämmitettävän ratin, tuulilasin ja takaistuimen. Myös sähköisesti taittuvat peilit ja vakionopeudensäädin ovat mukana, mutta lisävarusteena pitää erikseen valita Comfort Safety Pack, jos haluaa nykytrendin mukaiset kaistanvaihtoavustimet, hätäjarrutusjärjestelmän tai kuolleen kulman varoittimen. Edullisimmillaan paketin saa noin 1.600 eurolla. Turvavarusteet kuuluvat automaattisesti mukaan parhaimmassa varustetasossa.

Uusi Tucson on auto, joka näyttää hyvälle ja toimii vailla yllätyksiä. Siitä saa helpon ja nöyrän kaverin heikommallekin tielle. Ja kun ottaa huomioon merkin teknisen kestävyyden ja luotettavuuden, niin markkinoilla lienee oma aukkonsa uudestaan syntyneelle Tucsonille.

Hyundai Tucson 1,6 ISG Comfort

  • Hinta: 35.660 € (hinnat alk. 26.990 €)
  • Moottori: 1.591 cm³ (4-syl. bensiini, bens. suorasuihkutus)
  • Suurin teho: 132 hv/97 kW (6.300 rpm)
  • Max. vääntö: 161 Nm (4.850 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,5 s
  • Huippunopeus: 182 km/h
  • Kulutus: 5,4/6,3/7,9 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 147 g/km (yhdistetty)
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0