Valtra uudisti N-Sarjan

|

VALTRA-N4-6675_109583 (1)_www

Valtran N-sarja kehittyi neljänteen sukupolveen. Nelisylinterinen N-sarja sisältää nyt samoja ominaisuuksia kuin isoveljensä, kuusisylinterinen T-sarja, jonka neljäs sukupolvi esiteltiin vajaa vuosi sitten.

Uuden N-sarjan AGCO Power – Tier4 Final -moottori tuottaa enimmillään 185 hevosvoimaa ja 730 Nm vääntöä. Neljännen sukupolven N-sarjan ohjaamo muistuttaa uuden T-sarjan ohjaamoa. Ohjaamossa on jopa 6,5 neliömetriä lasipinta-alaa ja se on erittäin hiljainen. Etukuormaintöitä tekevä asiakas voi valita kattoikkunan, joka varmistaa esteettömän näkymän työvälineelle kuormaimen ääriasennoissa.

N-sarjaan on tarjolla sekä yhdellä että kahdella ovella varustetut ohjaamovaihtoehdot. Uutena on tarjolla myös SkyView-metsäohjaamo, joka avaa näkymän myös taakse ja ylös. Metsätöitä varten traktoriin saa myös kapeat lokasuojat ja 160 litran teräksisen polttoainesäiliön. Polttoainesäiliön normaali koko on 250 litraa, optiona jopa 300 litraa, ja urea-säiliön 45 litraa.

Powershift-vaihteistolla varustetuissa traktoreissa on hill-hold -mäkilähtöavustin, patentoitu hydrauliikka-assistentti ja ASR-vetoluistonesto, joilla varmistetaan helppokäyttöisyys, tuottavuus ja taloudellisuus vaativissa töissä. Autotekniikasta tuttu järjestelmä rajoittaa moottorin tehoa, jos tutkan ja renkaiden pyörimisnopeuden perusteella laskettu luisto ylittää sallitun rajan. ASR:n ideana on auttaa kuljettajaa ylläpitämään paras vetohyötysuhde ja polttoainetalous samalla kun maan rakenteen vaurioita vältetään.

HiTechissä, Activessa ja Versussa on viisiportainen pikavaihde, Directin vaihteisto on portaaton ja siinä, kuten myös Activessa ja Versussa, on kuormantunteva hydrauliikkajärjestelmä. HiTechissä ja Activessa hydrauliikkaa ohjataan mekaanisesti, Versussa ja Directissä sähköisesti.

Traktoriin saa enimmillään seitsemän hydrauliikkalohkoa, sen lisäksi neljä voi olla edessä. Voimanulosotossa on kolme eri nopeutta ja valinnaisena myös metsä- ja maansiirtourakoitsijoiden suosima ajovoiman ulosotto.

Pakokaasuista huolehtii SCR-järjestelmä ilman DPF-puhdistinta tai EGR-pakokaasun takaisinkierrätystä. SCR Only –järjestelmän tarkoituksena on vähentää polttoaineen kulutusta ja pidentää moottorin elinikää. Sigma Power -lisäteho antaa 10 – 20 hevosvoimaa lisää tehoa mallista riippuen, kun voiman ulosottoa kuormitetaan tarpeeksi. Kaikissa malleissa on myös transport boost -toiminto, joka lisää moottorin tehoa kuljetusajossa.

Mallistossa on myös EcoPower-malleja. Eco-ajotavalla moottorin kierrosnopeutta lasketaan 10-20 prosenttia ja maksimivääntö saavutetaan pienimmillä kierroksilla. Tämän ajotavan käyttö säästää polttoainetta jopa 10 prosenttia tavalliseen menoon verrattuna.

Neljännen sukupolven N-sarjan kääntösäde on 4,5 metriä ja akseliväli 2665 millimetriä. Maavara on 55 senttiä, mistä on apua niin metsässä, lumessa, rehunkorjuussa kuin riviviljelyssäkin. Huoltoväli on 600 tuntia. Määräaikaishuollot on suunniteltu aiempaa nopeammiksi. Käyttäjän päivittäisessä tarkastuslistassa on viisi kohdetta, jotka ovat helposti käsillä.

Uusi N-sarja valmistetaan Suolahden tehtaalla. Listalta löytyy seitsemän värivaihtoehtoa, kääntyvä etunostolaite ja polttoainetoiminen lisälämmitin. Uuden N-sarjan voi varustaa myös telemetria-etäseurannalla ja automaattiohjauksella.

Hymy herkässä. Uuden traktorin luovutushuollon juuri tehnyt mekaanikko Jussi Väisänen (vas.) kertaa tärkeimmät asiat konemyyjä Eero Immosen kanssa.

Maatalon pojasta kuoriutui myyntimies

|
Konekaupassa tarvitaan teknisen tietämyksen ohella monipuolisia sosiaalisia taitoja. Maatalouden ja koneiden kanssa pikkupojasta asti elänyt Eero Immonen on nähnyt verrattain nuoreen ikäänsä nähden alaa ...
wwwKUVA_Valtra02

Hallintalaite kuin avaruusaluksesta

|
Valtra SmartTouchin avulla voidaan hallintalaitteiden toiminta ohjelmoida juuri kyseiseen työhön sopivaksi. Myös käyttäjäkohtaiset mieltymykset on otettu huomioon helppokäyttöisessä järjestelmässä. Valtra SmartTouch tuo traktorin kaikki ...
Kaikki kunnossa. Vain yhdellä välituella yläreunasta yhdistetty kontti on vahva. Kome Oy:n Jari Outinen ja Jorma Häkkinen tarkastivat korin sisäpintoja.

Komposiittikontti on käytössä yliveto

|
Kuljetusalan kova kilpailu kelpaa uniikkia tuotetta valmistavalle Komelle. Loppusyksyn aamu enteilee aikaista talvea. Parhaiten se ilmenee hakeaumoista nousevana höyrynä kuulasta taivasta vasten. Menossa on ...
Mies ja moottori. Tenho-niminen puuvene on tuhoutunut jo ajat sitten, mutta muistot nuoruuden veneretkistä ovat säilyneet Hannu Itkosen mielessä venemoottorin mukana.

Tenhon mylly on ainoa lajiaan

|
Mikkeliläinen Hannu Itkonen omistaa ainutlaatuisen moottorin sanan varsinaisessa merkityksessä. Launialassa sijaitsevan omakotitalon pihalla oli kevytpeitteen alla melkoinen harvinaisuus. Varkauden konepajan tekemä moottori on valmistettu ...