Autot suunnistivat läpi yön

21.10.2020 Auto & Kone
Nosturin nokkaan on kiinnitetty meisti, jolla täytyy lyödä autossa kiinni olevaan alumiinilappuun merkki. Työmaakoneiden renkaiden päälle pääseminen vaati pari yritystä.

Vuoden ainut autoilla käytävä suunnistuskilpailu veti paikalle 69 joukkuetta.

Lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna kilpailtiin suunnistuksen parissa Hirvensalmen Syväsmäessä. Otavan Erämiesten Seurapirtiltä startannut, jo 19. kerran järjestetty Finland Trophy Retro, kokosi paikalle 69 autokuntaa. Hirvensalmelaisen maastoautoyhdistyksen Maasturistit ry:n järjestämässä kilpailussa ajettiin vähintään kahden hengen joukkueissa. Järjestelyissä oli huomioitu koronapandemian aiheuttamat suositukset.
– Meillä on käsidesiä monessa paikassa ja ilmoittautumaan ei pääse kuin yksi kerrallaan. Teimme maahan viivat, joiden takana jonottajat odottavat, järjestelyissä mukana olleet naiset kertoivat kilpailukeskuksena toimineen seurapirtin pihalla.
Kilpailunjohtaja Tuomas Vitikainen kertoi osallistujia saapuneen ympäri Suomen. Koronan vuoksi muita lajin kilpailuja ei ole järjestetty tänä vuonna lainkaan.
– Kilpailun startti eli ohjaajakokous on isoin kokoontuminen, mutta sekin tapahtuu ulkona ja ihmiset olivat oman joukkueen kanssa. Olemme suunnitelleet tapahtumaa viime vuodesta lähtien, joten olen todella iloinen, että pystyimme järjestämään tämän, Vitikainen summasi.
Kilpailijat starttasivat matkaan perjantaina iltaseitsemältä ja maaliin oli tultava viimeistään lauantaina iltapäivällä kolmeen mennessä.

Marko Ojaniemi, Janne Altonen ja Aku Ojaniemi olivat tällä kokoonpanolle ensimmäistä kertaa mukana Finland Trophy Retrossa.

Kilpailussa oli mukana vanhoja konkareita sekä uusi tuttavuuksia. Tamperelainen Jari Havasalo kertoi olevansa mukana jo 20 kertaa.
– Ensimmäiset kisat taisivat olla epäviralliset. Yhtenä vuonna jouduin jättäytymään pois terveydellisistä syistä ja se kyllä harmitti, mies naurahtaa.
Auton kyljessä komeilee kilpailunumero 1 ja sekin on tarkoituksellista.
– Olen neljänä vuonna peräkkäin ollut ensimmäinen ilmoittautuja. Päätin, että saadaan ainakin tässä asiassa olla ensimmäisiä, Havasalo hymyilee.
Tamperelainen on jaksanut tulla Hirvensalmelle suunnistuksen pariin vuosi vuoden jälkeen hyvin yksinkertaisesta syystä.
– Täällä on kivaa.

Niin ikään Tampereelta ensimmäistä kertaa kisoissa mukana olleet Marko Ojaniemi, Janne Altonen ja Aku Ojaniemi odottivat autossa lähtölaukausta.
– Olen ollut aikaisempina vuosina mukana, mutta nyt kuskina ensimmäistä kertaa, Marko kertoi.
Janne ja Aku puolestaan naurahtivat, ettei heille kerrottu mihin olivat lähdössä mukaan. Kolmikon toiveena oli, että Tampereelta kisoihin ajettu auto saadaan ajettua myös takaisin.

Yleisörastit olivat aikaisempien vuosien tapaan helposti saavutettavissa seurapirtin viereisellä pellolla. Yleisöä ei tänä vuonna ollut ruuhkaksi saakka, mutta paikalla oli kuitenkin muutamia uteliaita silmäpareja.
– Näiltä rasteilta saa tuplapisteet ja vaihdamme rastit yöllä. Siten houkuttelemme kilpailijoita katsojien luokse, Vitikainen kertoi katsellessaan autojen lähestyessä rasteja.
Loput rastit olivat keskellä metsää Merrasmäen, Syväsmäen ja Otavan alueilla. Näitä rasteja kilpailijat lähtivät tavoittelemaan suoritettuaan ensin pellolla sijainneet, taitoa vaatineet koitokset.

Tamperelainen Jari Havasalo on ollut mukana Syväsmäen kisoissa joka vuosi. Jo yli 10 vuoden ajan mukana kisoissa on kartturina kiertänyt nurmijärveläinen Marko Harjunen. – Täällä on yksinkertaisesti hyvä meininki, siksi on joka vuosi osallistuttava, Havasalo naurahtaa.

Finland Trophy Retro pähkinänkuoressa

• Joukkueet suunnistavat paperikartan avulla läpi yön.
• Apuna ei saa käyttää GPS laitteita tai digitaalisia karttoja.
• Rasti leimataan autoon lyömällä alumiinilappuun jälki rastilta löytyvällä meistillä.
• Autot kilpailevat kolmessa luokassa, jotka määräytyvät rengaskoon mukaan.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0