Maisema harmittaa, turvallisuus parani

26.2.2025 Ajankohtaista
Haukivuorelaiset Raili ja Juhani Hytönen saavat totutella uudenlaiseen maisemaan radan varren talossaan. Kaikki puut heidän talon ja radan väliltä kaadettiin. Kuva: Niko Takala
Riskipuita poistettaessa rata-aluetta hakataan yhteensä 60 metrinleveydeltä. Haukivuorella maisema muuttui jo, Otavassa hakkuut alkavat pian.

Kyllähän se toki tiedettiin, että tuosta pihan ja radan väliltä kaikki puut lähtee. Ennakkotieto oli, että 30 metriä on se suojavyöhyke, ja ratakiskosta tuohon meidän seinään on 23 metriä, olen sen mitannut, Juhani Hytönen tuumaa.
Juhani ja Raili Hytönen ovat asuneet Haukivuorella, Pohjalahdentien läheisyydessä rautatien varressa vuodesta 2016 alkaen. Junien kulkeminen ohi varsin läheltä kotimökkiä on siis ehtinyt tulla tutuksi.
– Nuo henkilöjunat eivät kummoista ääntä pidä, ja ne ovat ohi viidessä sekunnissa. Tavarajunien ohitus saattaa kestää parikymmentä sekuntia. Ja ne välillä kolkuttaa niin, että olemme pohtineet, että liekö niissä on neliskanttiset pyörät vaunuissa! Hytöset nauravat.
– Mutta totta kai noihin on tottunut. Eikä enää pitkään aikaan ole yöjunatkaan herättäneet. Melkein enemmin on niin päin, että kummastuttaa jollei juna menekään.

”Eräs naapuri meille naureskeli, että ”nytpä se näkyy Hytösten torppaan hyvin täältä meiltä saakka”!”
Raili ja Juhani Hytönen

Väyläviraston Itä-Suomen kunnossapitoalueen rataisännöitsijä Janne Sorsa kertoo, että tämän hakkuun yhteydessä Haukivuoren ja Pieksämäen väliseltä, noin 30 kilometrin rataosuudelta on tehty suuret hakkuutyöt.
– Sillä ratavälillä ei varmaankaan radan valmistumisen jälkeen ole suojavyöhykkeen puita kaadettu. Paljon oli todella vanhaa, yli satavuotiasta kuusikkoa, joka muodostaa rataturvallisuudelle kyllä merkittävän riskin, Sorsa sanoo.
Hänen mukaansa näihin kunnossapitohakkuisiin on vuodessa Itä-Suomen alueella budjetoitu noin 500 000 euroa.
– Turvallisuuden lisäksi kyseessä on myös taloudellinen asia. Yksittäisenkin puun kaatuminen radalle voi aiheuttaa liikenteen keskeytymisen sekä esimerkiksi ajolankojen korjaustöiden myötä kymmenien tuhansien eurojen vahingot.
Mikkelin alueella seuraavaksi hakkuut alkavat Otavan taajaman kohdalla kevään aikana.
Kouvolan ja Otavan väli on jo tehty. Sorsa toteaa, että Mikkelin kaupungin kohdalla hakkuita ei tässä yhteydessä nähdä.
– Mutta pohjoisen suuntaan Mikkelin ja Haukivuoren välillä riskipuiden poistolle on tarvetta, ja se on varmasti tässä lähitulevaisuudessa työn alla. Ehkäpä viiden vuoden sisällä, Sorsa arvioi.

Hytösten pihapiiriin hakkuut toivat suuren maisemallisen muutoksen. Aiemmin tiheä ja osin hyvinkin järeitä, komeita puita sisältänyt metsäkaistale on nyt maan tasalla. Talon ja junaradan välissä ei ole mitään. Myös pidemmälle sekä etelän että pohjoisen suuntaan maisema on kovin avoin, kun samaa ”parturointia” on tehty rataa eteenpäin.
– On tuossa moni muukin radan varrella asuva tuumaillut, että kovin on nyt aution näköistä. Ja eräs naapuri meille naureskeli, että ”nytpä se näkyy Hytösten torppaan hyvin täältä meiltä saakka”.
Hytöset sanovat ymmärtävänsä ja tiedostavansa hyvin sen, että puut kaadettiin turvallisuuden vuoksi. Sen he myös ilman muuta hyväksyvät. Ei se kuitenkaan poista harmitusta siitä, että kertahujauksella maisema jyrättiin tasaiseksi.
– Tuossa oli niin komeita ja isoja mäntyjä ja koivuja. Mutta pakkohan niistä nyt oli luopua. Ja hyvinhän tässä ymmärtää, että miksi. Sellainen puu jos olisi tuohon linjoille kaatunut, niin se on turvallisuusriski paitsi junalle, niin voisi olla tähän meillekin esimerkiksi tulipalon vaara, Raili Hytönen toteaa.

 

Niko Takala

+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0