Ruokamatkailusta rakennetaan alueen vetovoimatekijää

10.7.2024 Ajankohtaista
Ruoka
D.O. Saimaa -laatumerkki on jo tunnettu Mikkelin seudulla ja laajenee hiljalleen kaikkialle Saimaan ympäristöön. Kuva: Visit Saimaa
Saimaan alueella ruokaa tai raaka-aineita tuottavien yritysten verkosto D.O. Saimaa toimii pohjana, kun hankkeen avulla ruokamatkailusta kehitetään alueen vierailijamagneettia.

Viime syksynä alkaneen, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin ja Kansalliskirjaston sekä Mikkelin seudun matkailu ry:n hallinnoiman, Saimaan ruokamatkailuhankkeen tavoitteena on nostaa ruokamatkailu Saimaan alueen matkailun tärkeimmäksi vetovoimatekijäksi.
Hankkeen toimenpiteet ovat jaettu kolmeen työpakettiin, joista yhdessä muodostuu tutkimuksen, oppimisen ja kehittämisen & innovoinnin kokonaisuus. Hanke on yhteishanke, jota rahoittavat Etelä-Savon maakuntaliitto ja Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF), Mikkelin seudun kunnat sekä hankkeen toteuttajaorganisaatiot omarahoituksella.

Hankkeen kehittämispäällikkönä toimiva Asta Aalto Mikkelin seudun matkailu ry:stä kertoo, että ruokamatkailua sekä juuri esimerkiksi D.O. Saimaa -verkostoa pyritään kasvattamaan ja sitä halutaan tehdä näkyväksi – ja maistuvaksi… – esimerkiksi erilaisten tapahtumien kautta.
– Meillä oli esimerkiksi Tertin kartanolla lähiruokamarkkinat, jotka toimivat kesänavauksena alan toimijoille, D.O. Saimaa -verkostolle sekä siitä kiinnostuneille.
– Puumalassa Sahanlahdessa on myös lähiruokamarkkinat tulevana lauantaina (13.7.) kello 11–15, joten sinne vaan tervetuloa tutustumaan paikallisiin tuottajiin ja ruuan valmistajiin, Aalto vinkkaa.
Mikkelin seudulla D.O. Saimaan väkeen ja tuotteisiin pääsee tutustumaan lisäksi ainakin elokuun alussa toteutettavilla Otawala-festivaaleilla Otavassa.
– Tapahtumaa järjestävä Elisa Hillgén oli yhteydessä, ja hän nimenomaisesti halusi tapahtumaan paikallista ruokatarjontaa. Totta kai me sitten järjestimme, että näin tapahtuu, Aalto iloitsee.
Myös muita tulevia suunnitelmia verkoston tunnettuuden kasvattamiseksi jo on. Joulun alla D.O. Saimaa -verkosto aikoo lähteä suurella porukalla Helsinkiin, suosituille Tuomaan markkinoille.
– Niistä on ollut monenkin toimijan kanssa puhetta, mutta sinnekin on sitten ehkä yksittäisen toimijan hankala resursoida voimia, niin nyt tehdään porukalla, Aalto sanoo.

Hankekuvailun mukaan tavoite ruokamatkailun asemasta alueen tärkeimpänä vetovoimatekijänä saavutetaan D.O. Saimaa -verkostoa kehittämällä ja sen matkailuun kytkemisellä, ruokamatkailun tuotteistamisella, hankkeessa toteutettavan Saimaa Academy of Gastronomy -oppimisverkoston kautta tulevan osaamisen nousun sekä ruokamatkailua tukevan tutkimustiedon avulla.
– Tavoitehan on korkealla, ja sitä kohden päästäksemme on tietysti tehtävä monenlaisia toimenpiteitä. Yksi merkittävä tavoite on saada tähän D.O. Saimaa -verkostoon lisää sekä tuottajia että niin sanottuja support -jäseniä, kehittämispäällikkö Asta Aalto listaa.
Tuottajajäsenet verkostossa ovat joko yksittäisen raaka-aineen tai jonkun tuotteen tuottajia. Heille D.O. Saimaa -merkin käyttöoikeus myönnetään hakemuksen pohjalta, kunhan raaka-aine tai jatkojaloste täyttää vaatimukset esimerkiksi paikallisuudesta sekä kestävästä tuotantotavasta. Merkin käyttöoikeus maksaa tuottajille 200 euroa vuodessa.
– Support-jäsenyydellä puolestaan tarkoitetaan palveluntarjoajia, pääasiassa ravintoloita, jotka käyttävät useampia D.O. Saimaa -merkittyjä tuotteita säännöllisesti. Heille merkin käyttö on maksutonta, mutta sen kriteereitä valvotaan.
Aallon mukaan tärkeä tavoite on myös saada D.O. Saimaa verkostoon jäseniä yhä enemmän joka puolelta Saimaata.
– Toistaiseksi ollaan oltu vähän Mikkelin seutu -painotteisia, kun tämä on tältä seudulta lähtenytkin. Mutta nyt on jo useampien tuottajien kanssa keskusteltu mukaan lähtemisestä sekä Savonlinnan seudulta että Etelä-Karjalasta!

D.O. Saimaa

• Lyhenne englannin kielen sanoista
”designation of origin”.
• Merkki kertoo siitä, että tuote on valmistettu Saimaan alueella.
• D.O.-laatumerkki edellyttää korkeiden vaatimusten täyttymistä koko tuotantoketjussa sekä vastuullista toimintatapaa ympäristön, kestävän kehityksen ja yhteiskuntavastuun näkökulmasta.

Niko Takala

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0