Katumaastureiden ja sähköautojen puristuksessa uuden Superbin kaltaiset isot perhefarkut alkavat olla harvassa.
Skoda Superb on mallinimenä peräti 90 vuotta vanha, sillä ensimmäisen sukupolven auto esiteltiin reippaasti ennen toista maailmansotaa. Kun tšekkimerkin suurin henkilöautomalli tuli markkinoille uudestaan vuonna 2001, piirtyivät pitkä takaovi ja hulppeat takajalkatilat autoihmisten mieliin.
Tiloistaan Superb on reippaan kokoinen edelleen. Varsinkin 690 litran tavaratila on suorastaan mykistävän kokoinen akkuautojen vastaaviin verrattuna. Skoda on ollut aina tunnettu fiksuista yksityiskohdista, kuten esimerkiksi Superbille ominaisen ovilokerossa olevasta sateenvarjosta. Eikä ole pöllömpi varuste keskikonsolissa sijaitseva näytön puhdistuspalikkakaan.
Mallisto on laaja heti ensimetreistä lähtien. Meidän markkinoilla on saatavilla heti peräti 31 eri versiota, niin kevythybridinä, bensana kuin dieselinäkin, etu- sekä nelivetoisena. Reilun 130 kilometrin toimintasäteen ladattava hybridi on aina farkkukorinen. Mielenkiintoista on sekin. että autoveron osuudessa on ladattavan hybridin ja nelivetobensan välillä peräti 15 000 euron ero.
Mutta kaikkea siis saa, joka ei ole enää itsestäänselvyys nykyisessä uutuustulvassa. Superbin pääjuju onkin juuri tavallisuus. Se tuntuu tien päällä helpolta ja vakaalta, kuten sen olemuskin. Auto etenee eleettömästi, ja pitkähkön akselivälin sekä toimivan jousituksen ansiosta keväiset routapainaumatkin tuntuvat löyhiltä.
Alla ollut 1,5 litran bensakoneisen kevythybridin 150 hevosta vievät autoa riittävästi, mutta mikään niskojen naksauttaja auto ei ole. Arkiajoon voimalinja sopii mainiosti ja kun sen kulutus- ja päästölukemia tiirailee, on tässä kombossa myös onnistuttu. DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ei petä toimivuudellaan, kunhan oppii ensin vaihdevivun paikan rattipylvään yhteydestä.
Superb opastaa taloudelliseen ajamiseen, ja kehottaa nostamaan jalan kaasulta auton rullatessa. 48 voltin käynnistysmoottorin ja litiumioniakun paketti auttaa sylinterien lepuutustoiminnolla varustettua polttomoottoria, ja tässä kuviossa kuljettajan on hyvä hallita muutama seikka. Kun auto rullaa, bensakone sammuu ja osakuormallakin töitä tekee vain kaksi sylinteriä. Eli jalka kannattaa nostaa kaasulta pois ja antaa tekniikan säästää polttoainetta.
Kuljettajan istuin on myös mallia ”hybridi”, sillä selkänojan kallistus ja 2-alueinen ristiselän tuki toimivat sähkösäädöllä ja muut toiminnot manuaalisesti, kuten reisituen pituuden säätö. Joka tapauksessa istuimet ovat hyvät ja tarjoavat mainion tuen kaiken kokoisille.
Kojelaudan näkymää hallitsee iso näyttö ja mittarinäyttö, mutta nappuloitakin riittää, joista keskeisiä toimintoja voi ohjailla ilman digiähkyä. Lauraa, Suberbin puheohjausta, on helppo käyttää supisuomeksi. Kun Lauralle kertoi toukohelteissä olevan kuuma, tippui ilmastoinnin lämpötila heti asteen verran ystävällisen vastauksen kera. Kätevää ja turvallista.
Style-varusteisen malliversion sisustuksessa oli käytetty harmaata farkkukankaan tyylistä kangasta. Se toi ilmeeseen pirteyttä, mutta ikävän oloiseksi Superbia ei sisältä voi sanoa. Pikemminkin tyylikkääksi.
Mutta ne tilat. Kun kaksimetriset matkustavat Superbissa yhtä aikaa sekä edessä että takana hymyssä suin, voidaan aidosti puhua isosta autosta. Ja niille on aina käyttöä, myös ammattiautoilijoiden keskuudessa.
Skoda Superb 1.5 TSI eTEC Style DSG autom.
- Kok. hinta varusteineen: 51 173,49 € (hinnat alk. 37 603,37 €)
- Polttomoottori: 1 498 cm3 (4-syl., bensiini)
- Polttomoottorin: max. teho 110 kW (150 hv), max. vääntö 250 Nm (1 500 – 3 500 r/min)
- Sähkömoottorin max. teho: 14 kW, 48 V kevythybridi
- Päästöluokka: EURO 6 E
- Vaihteisto: 7-portainen DSG-automaatti
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,3 s
- Huippunopeus: 222 km/h
- Polttoaineen kulutus, yhd.: 5,4 l/100 km
- CO2-päästöt, yhd.: 122 g/km
- Perävaunumassa, jarrullinen/jarruton: 1 600/750 kg
- Pituus/leveys: 4 902/1 849 mm
- Tavaratila: 690 l
Jarno Laatikainen