Avolava, jossa on kaikkea

11.6.2024 Auto & Kone
Tutustumisajo
Toyota Tundrassa riittää kokoa ja näköä, eikä maskin koon osalta taida olla voittajaa tiedossa.

Rapakon takana isot avolavat ovat suosittuja. Yksi näistä ja ehkä vähiten tunnettu on aito Amerikan Toyota, korskea Tundra.

”Jenkeissä kaikki on suurta, niin suurta että matkalaukkujen kahvatkin raapivat hotellihuoneen kattoa”. Edesmenneen Jope Ruonansuun aikanaan imitoiman Aarne Tannisen jutut pistivät nauruhermot koetukselle, mutta Toyota Tundran mittoja katsoessa hymy saattaa jopa hyytyä.
Kuuden metrin pituuden ja 2,7 tonnin omamassan liikuttamiseen ison moottoritilan uumenista löytyy 437 hevosvoimaa. 3,5 litran tuplaturbo-V6:n apuna on 36 kW:n sähkömoottorin omaava hybridijärjestelmä, ja voimanlähteiden jatkeena 10-portainen automaatti sekä neliveto.

Mutta miksi tekniset luvut ensin? No siksi, että Tundra on isoksi autoksi varsin ripeä kiihtymään, mutta ei kulkemaan.
Kulkupuoli selittyy sillä, että Suomeen tuotu auto on rekisteröity kuorma-autoksi, ja näin ollen huippunopeus on rajoitettu 85 km/h:ssa. Syynä on se, että henkilöautoksi rekisteröitynä auto olisi tuhottoman arvokas, vaikka halpa Tundra ei ole kuormurinakaan: hintalapun lukema huitelee 140 000 euron paremmalla puolella.
On tietenkin selvä asia, että bensa maistuu, vaikka valmistaja kertoo leikanneensa kulutusta siirryttyään veekasista kuutoskoneeseen tämän vuonna 2021 markkinoille saapuneen mallin myötä. Sähkömoottori avustaa kiihdytyksissä, ja puhtaasti virran voimalla auto toimii hetken alle 30 km/h nopeuksissa.

Autoon noustaessa on oltava ponnistusjalan kunnossa, sillä kynnys on aidosti korkealla. Kuljettajan istuimella huomio kiinnittyy ensimmäiseksi nappuloiden määrään, niitä on kuin lentokoneessa. Varusteita siis piisaa, esimerkiksi kaikki muut ikkunat paitsi tuulilasi aukeavat sähköisesti, plus avattavan lasikaton suojaverho. Amerikka iskee silmille lämmityslaitteen säädöissä, sillä asteet ilmoitetaan fahrenheit-asteikolla.
Tunnelma ajettaessa on kuin valtaistuimella. Meno on letkeää ja kun kaasupoljinta polkaistaan rivakammin pohjaan, niin kaiuttimien kautta vahvistetaan paria sylinteriä enemmän omaavan moottorin äänimaailmaa. Voimansiirto toimii pehmeästi ja mutkaisella tielläkin auto on hyvä ajettava. Alusta toimii hyvin, eikä meno ole missään kohtaa vaappuvaa, vaikka massaa ja joustovaroja on riittämiin.
Yksi syy hyvälle ajettavuudelle niin tiellä kuin tiettömällä tiellä piilee siinä, että Tundra perustuu merkin tutulle TNGA-rakenteelle. Auton mittasuhteet on toki hyvä hahmottaa, mutta kevyestä ratin kääntelystä huolimatta marketin pihalla kikkailu ei ole Tundran mukavuusaluetta. Sen sijaan perävaunun vedossa auto on omimmillaan, sillä vetomassa on yli 5 tonnia.

Tilaa riittää kaikilla viidellä istuinpaikalla hulppeasti. Auton leveyden hahmottaa sisällä parhaiten valtavasta keskikonsolista, jonka uumenista löytyy jopa kassakaappi! Numerokoodi- ja avainlukituksen omaavassa metallirakenteisessa lokerossa on selkeä paikka myös käsiaseelle.

Tundraa tuodaan Suomeen tarvittaessa, mutta virallisessa maahantuontiohjelmassa auto ei ole, vaikka sen Toyota-liikkeestä voikin ostaa. Teksasissa valmistettavan Tundran koeajoauto oli niin sanottu Kanadan mallia, joka tarkoittaa esimerkiksi lämmityslaitteen olevan passeli Suomen olosuhteisiin. Tätä ei tosin helteisessä kelissä tullut mieleen testata, mutta uskotaan pois.
Kenelle Tundra on oikein tarkoitettu? Kyynisimmät sanoisivat, että ei Suomessa kenellekään. Jostain syystä autolla olisi voinut ajella pidempäänkin, sillä siinä oikeastaan on kaikki se mitä vain toivoa voi: tilaa, voimaa, vetokykyä, varusteita ja jotain sellaista, mitä ei tule joka päivä vastaan. Ainoa vaan, että lompakkoon kurkkaus pakotti ajamaan Tundran takaisin Toyota-liikkeen pihaan. Mutta se ei ole Tundran vika se.

 

Toyota Tundra CrewMax 4×4 1794 Edition

  • Kok. hinta varusteineen: 144 500 €
  • Polttomoottori: V6-bensiini, kaksi  turboahdinta, 3445 cm³, max. teho: 326 kW (437 hv)/ 5200 r/min, max. vääntö: 793 Nm/2 400 r/min)
  • Sähkömoottori: max. teho: 36 kW (49 hv), max. vääntö: 250 Nm
  • Vaihteisto: 10-portainen automaatti
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 7,2 s
  • Huippunopeus: 88 km/h (rajoitin, k-a)
  • Polttoaineen kulutus, yhd.: 12,4 l/100 km (EPA)
  • CO2-päästöt, yhd.: 122 g/km
  • Omamassa: 2 726 kg
  • Vetomassa: 5 069 kg
  • Pituus/leveys/korkeus: 5 933/2 037/1 981 mm

 

Jarno Laatikainen

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0