Perheelliselle mitoitettu

20.3.2024 Ajankohtaista
Tutustumisajo
Tykkää tai ei. Hyundain tapaan Kona on voimakkaasti muotoiltu ja se eroaa massasta.

Sähköautojen ensiaallossa Hyundai Kona erottui joukosta suoritusarvoillaan. Uuden mallin myötä kasvua on tapahtunut monessa suhteessa.

Seitsemän vuotta sitten päivänvalon nähnyt Hyundai Kona oli matkan varrella tarjolla kaikilla muilla voimalähdevaihtoehdoilla paitsi kaasulla. Uuden mallin myötä tarjonta on kaventunut sähkö- ja täyshybridiversioihin.
Täyssähköinen Kona oli autolehtien otsikoissa luotettavuutensa lisäksi paikkaansa pitävän toimintasäteensä vuoksi. Sähköautojen messiaana tunnettu Tesla-Björn lipsutteli ideaaliolosuhteissa Konalla reippaasti yli ilmoitetun toimintamatkan, ja vasta sähköistymässä olevan automarkkinan huomio oli taattu.
Siinä missä ensimmäisen sukupolven kanssa sisätilat olivat perheelliselle hieman pienehköt, on uudessa Konassa tilanne toinen. Tämän näkee jo kasvaneista mitoista: pituus +15 cm, leveys +2,5 cm ja akseliväli +6 cm. Valmistajan mukaan isommaksi kasvaminen tuo takamatkustajille käytännössä 77 mm enemmän jalkatilaa ja pääntilaakin 11 mm.
Takapenkillä mahtuu olemaan pidempikin kaveri mukisematta, ja turvaistuimien kiinnitys onnistuu ilman kikkailuja. Ja kun tavaratila on kasvanut peräti neljänneksen 466 litraan, sopii sinne rattaiden lisäksi ostoskassi jos toinenkin.

Ajossa uusi Kona on kuin puuvillahanska kädessä. Miellyttävän tuntuinen kokonaisuus, jossa mikään piirre ei oikein ärsytä, mutta ei suuremmin pistä rintapieltä läpättämäänkään. Itseasiassa juuri helppous taitaa olla Konan juttu, ja sen huomasivat myös autotoimittajat valitessaan sen Vuoden Autoksi Suomessa 2024.
Vaikka ison keskinäytön kautta toimiikin kaikki oleellinen, niin silti kojelaudasta löytyvät myös oleelliset pikanäppäimet. Tästä iso plussa Hyundaille, mutta piippailua voisi olla vähemmän. Loskaisissa ajo-olosuhteissa kaistavahti, nopeudenrajoitin ja kuljettajan vireysjärjestelmä pitivät huolen siitä, että ääntä tuli muualtakin kuin soittimesta. Järjestelmät saa toki kytkettyä pois päältä, mutta se on tehtävä joka startin jälkeen uudelleen.

Kitkarenkailla varustettu Kona osoittautui vaimeaksi kumppaniksi, varsinkin kun ottaa huomioon keväisen karkean asvaltin. Kaupungissa autosta näkee hyvin ulos, ja automaattisäätöiseen liike-energiantalteenottoon voi asettaa kolme voimakkuustasoa. Yhden polkimen i-Pedal on myös varteen otettava vaihtoehto, jonka voi säätää melko rajuksikin, ainakin matkustajien mielestä.
Sähkö-Konan voi valita kahdella eri akkukoolla, 48,4 ja 65,4 kWh. Näistä alla ollut jerkumpi versio vie 217 hevosvoiman turvin autoa reilut 500 km, WLTP City mittaustavan mukaan lähemmäs 700 kilometriä. Suorituskyvyltään Kona on rivakka, mutta ei silti ammu yli. Bensalenkkareilla ei sekaan ole silti asiaa, kuten kiihtyvyyslukemat (7,8 s 0-100 km/h) osoittavat.
Akuston saa lämmitettyä navigaatio-ohjatusti latausasemaa ennen tai manuaalisesti, lisäksi akuston lämpötilan saa katsottua näytöstä. Kulutus pyöri ei-niin-taloudellisessa ajossa 20 kWh:n nurkilla, kylmänä liikkeelle lähtien ja sen kummemmin pihistelemättä.
Uusi Kona on laadukkaan oloinen paketti. Se tarjoaa tilaa aiempaa enemmän ja tekniikka toimii. Puristus markkinoilla on nyt kova, ja nähtäväksi jää mikä on eväiden pito uusien ja vanhojen kilpakumppanien seassa.

Hyundai Kona Electric Style

  • Hinta: 48 390 € (hinnat alk. 39 990 €)
  • Suurin teho: 160 kW (217 hv)
  • Suurin vääntömomentti: 255 Nm
  • Moottori: kestomagnetisoitu sykronimoottori etuakselilla, etuveto
  • Akun kapasiteetti: 65,4 kWh (netto)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,8 s
  • Huippunopeus: 172 km/h
  • Toimintamatka (WLTP): 514 – 674 km
  • EU-yhd. kulutus (WLTP): 14,9 kWh/100 km
  • Sallittu vetomassa: 300/750 kg (jarruitta/jarruin)
  • CO2 päästöt: 0 g/km

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0