Volvo N12 on jo Suomessa harvinaisuus.
Raskashinuri Niilo on Etelä-Savon alueella toimivan Kuljetus Saintula Ky:n tallin uusin tulokas. Niilona tunnettu -84 vuoden Volvo on ehtinyt jo herättää kiinnostusta kylällä ja lähiseudulla, vaikka se ei vielä ole tositoimiin joutunutkaan.
– Kyllähän tämä on klassikkoauto. Ajoin Niilon Hirvensalmelle Hyvinkäältä, niin kyllä kaikkien vastaantulevien rekkamiesten lapa nousi ja päät kääntyivät, yrittäjä Janne Saintula naurahtaa.
Niilo on alun perin toiminut kaivoksella louhosautona. 1990-luvulla se siirtyi kouvolalaisomistukseen. Silloinen omistaja rakensi Niilosta hinuria toistakymmentä vuotta.
– Hän purki paljon alkuperäisiä osia pois, etteivät esimerkiksi oksat jää kiinni autoon. Hän yhdisti oikeastaan kolmesta autosta parhaat osat.
Kouvolassa Niilo pääsi helpolla, eikä työkeikkoja ollut paljon. Seuraavalla omistajalla Hyvinkäällä töitä kuitenkin riitti täyspäiväisesti.
Niilossa eli Volvo N12 on erittäin järeät hinauslaitteet. Huolimattomilla ratkaisuilla Niilo voi olla samassa ojassa autettavan kanssa.
– Alkuperäinen omistaja eli rakentaja, varoitti minua pitämään järjen päässä. Laitteissa riittää voimaa hinaamaan isompaakin yhdistelmää, mutta vaarana on rikkoa omaa kalustoa tai pahimmassa tapauksessa päästä omasta hengestä, Janne toteaa vakavana.
Pääasiassa Niilon kanssa tulee työskentelemään Joonas Saintula, joka oli viikon Tampereella tutustumassa tarkemmin raskaan kaluston hinauskeikkoihin.
– Eihän se sen kummempaa ole, mutta tarkkana on oltava. Täytyy pitää järki päässä ja myöntää, jos jokin keikka ei meidän kalustolla onnistu. Sitten pyydetään apua paikalle, Joonas kertoo.
Rekat ja yhdistelmät perävaunuineen ovat nykyään niin suuria, että niiden nostamiseen ylös ojasta tai pystyyn tarvitaan usein kaksi raskashinuria.
Janne on poikansa Joonaksen kanssa laittanut hiljalleen Niiloa kuntoon. Nyt muun muassa valot, pakoputkisto ja tarrat ovat kunnossa.
– Mikäli homma lähtee hyvin pyörimään, niin voin työllistää toisenkin poikani. Se on myös välttämätöntä, koska raskasta kalustoa hinatessa tarvitaan paikalle kaksi henkilöä, Janne kertoo.
Hän itse nauttii pienemmällä hinausautolla ajamisesta. Päivän pelastus saattaa olla, kun kohdalle sattuu apua tarvitseva vanhan mallin auto.
– Uusissa autoissa on joskus melkoinen työmaa selvittää, kuinka auto edes saadaan vapaalle. Räntäsateessa kun alkaa manuaalia selaamaan, niin siinä saattaa mennä tovi.
Automallien muuttuessa ja uusiutuessa myös hinaajat tarvitsevat mukaansa aiempaa enemmän lisävarusteita.
– Autot täytyy saada kyytiin turvallisesti ja pysymään siellä aiheuttamatta niille lisävahinkoa.
Palataan vielä Niiloon ja Saintuloiden rakkauteen Volvoja kohtaan. Janne kertoo olleensa lapsena isänsä mukana töissä rekan kopissa.
– Siellä minä leikin ja nukuin. Nyt kun menee tällaiseen vanhaan Volvoon istumaan ja täräyttää käyntiin, niin menee oikein kylmät väreet, Janne selittää hymyssä suin.
Joonas on saanut löytää itse oman automerkkinsä, mutta hallin asukeista päätellen omena ei ole pudonnut kauas puusta.
– Olen kyllä korjannut kaiken merkkisiä autoja, mutta jotenkin olen myös mieltynyt Volvoihin, Joonas pohtii.
Kun Niilo tuli nettiautoon myyntiin, Saintulat eivät kauaa miettineet sen hankintaa. Joonas oli jo aiemmin halunnut raskashinuria ja nyt oikeanlainen, sopivasti erilainen yksilö, tuli näköpiiriin.
– Eihän siinä ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä kokeilemaan. Katsotaan miten tässä käy ja mietitään sitten, investoidaanko tälle puolelle lisää, Janne toteaa lopuksi.
Hälytysvaloista ei tien päällä nykyään välitetä
Hinausalan työntekijät joutuvat usein pelkäämään henkensä puolesta työskennellessään vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla. Talvisaikaan tiet ovat liukkaita ja näkyvyys huono.
– Ihmiset eivät piittaa tai varo samalla tavalla kuin ennen. En tiedä mistä se johtuu, katsotaanko kännykkää vai ovatko tilannenopeudet vain liian suuria, Janne harmittelee.
Hinaajat kutsuvat vaarallisimmissa tilanteissa poliisit ohjaamaan liikennettä, mutta aina apua ei liikene.
– Heilläkin on ne resurssit mitkä on. Olemme ajatelleet hankkia liikenteenohjausvaunun, mutta olen kuullut ihmisten ajaneen niitäkin nurin. Jos tilanne näyttää pahalta, niin palaamme paikalle ruuhkan jälkeen. Ei omaa henkeään kannata sen takia menettää.
Vaikka hinausautoissa on paljon valoja ja varoituskolmioita laitetaan tien varteen onnettomuuspaikan tietämille, ei niistäkään piitata.
– Läpi ajetaan niin, että varoitusmerkit lentelevät, Janne puistelee päätään.
Tämä myös on yksi syy, miksi Niilon lähtiessä liikkeelle mukana täytyy olla kaksi henkilöä. Toinen ohjaa liikennettä ja varmistaa turvallisuuden kaikille osapuolille.
EMMI MUSTONEN