Serviini ruokkii satoja lounastajia

13.12.2023 Ajankohtaista
Ravintolat
Timo Hyöppinen, Mikko Ranta ja Henrik Rajamäki työllistävät Serviini Oy:ssä kolmisenkymmentä henkilöä. He kertovat vastuun jakautuvan tasaisesti ja yhteistyön sujuvan mutkattomasti. Miesten kanssa neljäntenä yrittäjänä on Jari Liukkonen, mutta hän ei ole jokapäiväisessä ravintolatoiminnassa mukana.

Seitsemässä vuodessa on avattu viisi ravintolaa.

Mikkeliläiskolmikko Henrik Rajamäki, Timo Hyöppinen ja Mikko Ranta pyörittävät Serviini Oy:tä, johon kuuluu yhteensä kahdeksan ravintolaa Mikkelin alueella. Ravintoloista keskustassa sijaitseva Vino, kasarmilla August, Karkialammella Pitopata ja ravintola Länsi-Savo kasarmialueen reunalla. Ravintolaryppääseen kuuluvat myös lounasta tarjoavat Kahvila Setri sekä uusin tulokas, Ruokapuoti Kotiherkku.
Lounaspaikkojen lisäksi Serviini Oy järjestää tilaisuuksia kuten pikkujouluja yrityksille sekä ryhmille. Ja tämänkin lisäksi he vastaavat konserttitalo Mikaelin tarjoiluista.
– Jukurit ja Osuuspankki ovat myös yhteistyökumppaneitamme, joten vastaamme Ikioma Areenan Vip- ja aitiotarjoiluista, sekä Osuuspankin henkilöstöravintolasta, salin puolella sekä Mikaelissa lankoja käsissään pitävä Rajamäki kertoo.
Rajamäki, Hyöppinen ja Ranta olivat aikoinaan Oksa Ravintoloilla töissä. Yrittäjä Pertti Oksan menehdyttyä he päättivät jatkaa ravintolapuolella. Vuonna 2016 avattu Ravintola Vino aloitti Serviini Oy:n tarinan.
– Kaikki ravintolat ovat tärkeitä, mutta Vino oli ensimmäinen. Aluksi siellä tarjottiin myös ála cartea, mutta nyt ainoastaan lounasta. Tietysti tiloissa on mahdollista järjestää yksityistilaisuuksia, Hyöppinen pohtii.
Rajamäki puolestaan kertoo viettäneensä Mikaelissa viimeiset kymmenen vuotta työelämästään, joten siihen on jollain tasolla kasvanut kiinni.
– Tämä Karkialammen Pitopata on meidän pääpaikkamme. Täällä on isot keittiötilat, varmaan yksityisellä puolella yhdet Mikkelin suurimmista. Onhan täällä aikoinaan tehty ruokaa 2000 henkilölle neljä kertaa päivässä, Rajamäki kertoo.

Viime aikoina myös Serviinille on tuonut haasteita ylöspäin kipuava kulurakenne muun muassa raaka-aineiden hinnassa. Miehet toteavat, että kustannuksissa on oltava entistä tarkempi.
– Meillä ei juurikaan synny hävikkiä. Suunnittelemme listat niin, että käyttämättömät puskuriksi suunnitellut raaka-aineet voidaan käyttää seuraavan päivän lounaalla. Pitopadassa meillä on myös monesti tarjolla extraa, jos jotain on jäänyt edelliseltä päivältä ja ihmiset pitävät siitä, Hyöppinen listaa.
Hyvien tilojen ansiosta suurempien ruokamäärien tilaaminen auttaa myös pitämään kulut kurissa. Kokonaisuuden hahmottaminen vaatii ammattitaitoa, joka näillä miehillä on kehittynyt uran mukana.
– Jos suunnitellaan yksityistilaisuutta, niin on myös muistettava asiakkaiden profilointi ja varauduttava sitä kautta ruoan menekkiin.

Serviini Oy:n ravintolat tarjoavat lounaan päivittäin noin 700 henkilölle. Jos järjestetään yksityistilaisuuksia tai muita catering-tapahtumia, niin ruokittu henkilömäärä nousee helposti 1500:aan. Yrittäjät myöntävät, ettei arki aina ole ruusuilla tanssimista.
– Jos puhutaan Mikaelista, niin yhä edelleen aina ennen tapahtumaa jännittää meneekö kaikki hyvin. Jos ei tuntuisi missään, eikä asiakkaan sanoma hyvä palaute tuntuisi hyvältä, niin sitten voisi lopettaa. Jossain pitää tuntua, että jaksaa, Rajamäki pohtii hymyillen.
Hyöppinen puolestaan sanoo yrittäjyyden potkivan, mutta myös palkitsevan.
– Yrittäjyys motivoi ja onnistumiset palkitsevat, hän kiteyttää.

Joulun alusviikolla Serviinin väki tarjoaa ravintoloissaan joululounaita ja niitä saa myös napata lounaspöydistä mukaan. Pyhäpäivät kuitenkin vetäydytään lepäämään ja rauhoittumaan.
– Kyllä se on ihan hyvä itsensä sekä henkilökunnan jaksamisen vuoksi. Jos joulua ja juhannusta ei lasketa mukaan, niin meillä tapahtuu seitsemänä päivänä viikossa jotakin, Hyöppinen ja Rajamäki toteavat lopuksi.

EMMI MUSTONEN

+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0