Kakelle ralli on henkireikä

31.1.2024 Ajankohtaista
Moottoriurheilu
Kake Randelin (oik.) ja Aulis Ahonen ajoivat Mikkelin Historic rallissa 00-autoa. Etuautojen tehtävänä on muun muassa varmistaa turvallisuustekijät kilpailijoille sekä etenkin yleisölle ennen varsinaisten kilpureiden matkaanlähtöä. Iskelmätähti Randelin kertoo rallin ajamisen olevan oivaa vastapainoa keikkailulle.

Mikkelissä ajettiin Historic -luokan ralli napakassa pakkassäässä. Iskelmätähti Kake Randelin ajoi yhtä etuautoista Aulis Ahosen kartturoimana.

Koko kansan suosikki, mäntyharjulainen iskelmätähti Kake Randelin nähtiin lauantaina 20. tammikuuta Mikkelissä yleisön silmien edessä hieman poikkeuksellisella ”lavalla”. Randelin nimittäin ohjasti niin sanottua 00-autoa päämajakaupungissa ajetussa Historic rallissa yhdessä pitkäaikaisen kaverinsa ja kartturikumppaninsa Aulis Ahosen kanssa.
Tällä kertaa menopelinä ei kuitenkaan ollut Kaken oma ja tuttu Subaru, vaan Toyota Yaris, kuinka näin?
– No meillä jäi viime viikonloppuna Riihimäellä SM-ralli kesken toisen pätkän jälkeen, kun Subarusta leipoi vaihdeaski jumiin. Niinpä Subaru on nyt pajalla, mutta onneksi aukesi tänne mahdollisuus ajaa 00-autoa.
– Ja tuo Yarishan on ihan vimosen päälle huippupeli, ei vaan olla juuri ehditty sitä testaamaan juurikaan, joten vähän aikaa pitää ottaa tunnustellen, Randelin arvelee Xamkin kampuksella olleessa huoltoparkissa ennen rallin alkua.
Aamulla pakkanen huiteli yli 25 asteessa. Kuinka se vaikuttaa rallin ajamiseen?
– No ei se itse ajamiseen vaikuta juurikaan. Autossa on varsinkin pätkillä ihan lämmin. Hieman saattaa siirtymillä lämmöt laskea, mutta ei siinä kylmää ehdi ajatella.
Randelin ja Ahonen tuumaavatkin, että enemmän vaikutusta on esimerkiksi huoltoon ja ylipäätään järjestelyihin ja vaikkapa katsojiin.
– Kyllä siellä välillä mennään näpit melkoisen jäässä tällä kelillä, jos autoille joudutaan jotain huoltoa tekemään, Ahonen päivittelee.

Kuinka tämä kaksikko sitten on löytänyt itsensä samaan autoon? Randelin kertoo ajaneensa 80- ja 90-luvuilla rallia aktiivisesti. Sitten touhuun tuli pidempi tauko, kunnes kymmenisen vuotta sitten alkoi poltella ajatus paluusta rallipoluille. Ahonen puolestaan on ollut kartturin hommissa yli 150 rallissa vuosien varrella. Hän on moottoriurheilun vahva taustavaikuttaja, sillä hän on tällä hetkellä AKK Motorsportin liittovaltuuston varapuheenjohtaja. Pitkään rallin luottamustoimissa toimineen miehen on tämän vuoden syksyllä tarkoitus mittauttaa kannatuksensa puheenjohtajan tehtävään.
– Mehän ollaan Auliksen kanssa tunnettu pikkujätkistä saakka, kun ollaan samalta kylältä. Myös rallin puolelta totta kai oltiin tuttuja ja tiesin, että Aulis on kartturin hommia tehnyt, joten kysyin häntä mukaan, Randelin muistelee.
– Kake kun soitti minulle asiasta, niin minullahan oli ensimmäinen vastaus, että älä nyt höpsi, Ahonen nauraa.
Kun kävi selväksi, että kyseessä ei ollut mikään kevennys, niin yhteinen sävel löytyi tähänkin toimeen nopeasti. Viimeiset vuodet kaksikko onkin ollut säännöllisen epäsäännöllisesti kilpa-auton ohjaamossa suomalaisissa rallikisoissa.
– Mielelläänhän sitä ajaisi rallia enemmänkin. Onhan tämä itselle sellainen henkireikä. Hitto kun vaan nuo oikeat työt häiritsevät näitä harrastuksia, Randelin tuumaa ja nauraa makeasti päälle.

Niinpä, edelleen hyvin aktiivisesti keikkailevan muusikon keikkakalentereissa on useimmiten viikonloppujen kohdilla ruksi. Ja viikonloppuisin ajetaan myös rallit. Mutta kyllä rattia käännetään aina, kun siihen aikataulu antaa mahdollisuuden. Totta kai kuitenkin musiikkihommat edellä.
– Keikkoja tulee tällekin vuodelle sellaiset reilu sata, eli tosi aktiivista on. Kiitollinen saan olla, että edelleen riittää hienosti väkeä keikoille, Randelin kiittelee yleisöään.
– Ja varmaan määrällisesti voisi tehdä vieläkin enemmän, mutta kyllä sitä tässä iässä on jo vähän pakko karsia ja järkeistää menemisiä. Ei jaksa ihan yhtä kovaa reissaamista kuin muutama vuosikymmen sitten, hän virnistää.
Ja lähtee sitten Ahosen kanssa iskemään täysiverisen rallitykin tulille kohti rallin starttipaikkaa Mikkelin torilla.

NIKO TAKALA

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0