Melkoinen pakkaus

31.1.2024 Auto & Kone
Tutustumisajo
Vaikka auto on iso, kulmikas ja painava, niin silti kulutus on aisoissa. Akun esilämmitys toimii navin kautta tai manuaalisesti.

Kian täyssähköinen lippulaiva tarjoaa tilaa ja tyyliä omiksi tarpeiksi.

Jos joitakin vuosia sitten joku olisi sanonut, että korealainen täyssähkökatumaasturi maksaa rapiat 80 000 euroa, olisi viestin kertojan terveyttä epäilty.
Nyt tämä on täyttä totta, ja vieläpä millä tavalla: Kia on nostanut brändinsä vaivihkaa uudelle tasolla, eikä EV9 jätä epäilyille sijaa. Kysymyksessä on melkoinen teknologiapakkaus, ja konsernin 800 voltin järjestelmä edustaa kenties sähköautoilun terävintä kärkeä.
EV9 on aikuisten oikeasti iso auto. Rakennusmies sanoisi viisi kertaa kaksi, ja korkeuttakin on 1,755 m. Kuljettajan paikalta näkee ulos hyvin, sillä pilarit eivät ole kovin massiiviset. Toki ahtaissa paikoissa tämän kaltainen auto ei ole parhaimmillaan, mutta perhekuljettimena kylläkin.

Akuston varauskyky Suomeen tuotavissa malleissa on aina 99,8 kWh, ja pikalatauksen teho on 210 kW. Lukema on hieman pienempi kuin EV6-mallissa, mutta käytännössä asialla ei ole juuri väliä. Toimintasäde on kesäisemmissä olosuhteissa WLTP-mittausnormin mukaan 505 km. Lukema on kunnioitettava 2,5 tonnin omapainon omaavalle isolle maasturille, mutta tosiasia on että talvella tilanne on toinen. Vetokykyä aina nelivetoinen EV9 omaa parhaimmillaan 2 500 kiloa.

Näin vanhan kunnon talven aikaan kiinnostaa varmasti se, että Kia tarjoaa EV9:n myötä myös manuaalisen akun esilämmityksen navigointipohjaisen järjestelmän lisäksi. Lataus tapahtuu suurteholaturilla nopeasti, huippulatausteholla varauksen nosto 80 prosentilla vie vain noin parikymmentä minuuttia, ja 11 kW:n kotilatausasemalla tyhjästä täyteen ladattava akku vie aikaa yhdeksän tuntia.

Sivuteillä ajettaessa EV9 on kuin kotonaan. Ihan kaikille metsäpoluille autoa ei viitsi viedä, sillä 17 sentin maavara ei ole lopulta paljoa, varsinkin kun pitkän akselivälin omaava auton ajoakusto on alustan alimmaisimpia osia.
Maantiellä auto kulkee kuin juna kiskoillaan. Meno on jopa juhlavan tuntuista, eikä kuljettajan rauhaa riko mikään, pikemminkin päinvastoin, sillä musiikin sijasta voi kuunnella vaikkapa multimedialaitteistoon tallennettuja luonnonääniä kaikessa rauhassa.
Nelivetonsa ansiosta auto lähti paikaltaan talvellakin rivakasti. Valmistaja lupaa satasen vauhdin olevan totta reilun viiden sekunnin päästä startista. Ei hullummin 2,5 tonnin omamassan omaavalle autolle.

Pelkistä isoista tiloista kukaan ei ole valmis maksamaan hintalapun osoittamaa summaa, sillä markkinoilla on halvempiakin sähkötila-autoja. Siinä pitää olla jotain vähän parempaa, ja sitä EV9 tarjoaakin.
Auton saa joko 6- tai 7-paikkaisena. Jos paikkoja on vähemmän, ovat keskirivin penkit erilliset istuimet, joita voi varioida monipuolisesti. Sisusta on laadukkaan oloinen, eikä upea värikontrasti ainakaan laimenna tätä vaikutelmaa.
Tutustumisajossa oli seitsenpaikkainen versio, jonka viimeiselläkin rivillä voi istua siedettävästi muutkin kuin lapset. Etuistuimet saa muutettua napin painalluksella lepotuoleiksi, joissa on muhkea reisituki huilihetkiin, mutta ei ajonaikaiseen käyttöön. Tavaratilaa on tarjolla muhkeimmillaan 2,4 m3!

EV9 on auto, joka ei tunnu koeajolenkin jälkeen kalliilta. Se tarjoaa vastinetta rahalle, kenenkä kynnet siihen vain ylettävät.

 

Kia EV9 GT-Line AWD 1st edition

  • Hinta: 86 708,28 € (hinnat alk. 81 780,80 €)
  • Suurin teho: 282 kW (384 hv)
  • Suurin vääntömomentti: 600 Nm (Boostilla 700 Nm)
  • Moottori: kestomagnetisoitu sykronimoottori edessä ja takana, neliveto
  • Akun kapasiteetti: 99,8 kWh (netto)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 5,3 s
  • Huippunopeus: 200 km/h
  • Toimintamatka (WLTP): 505 km
  • EU-yhd. kulutus (WLTP): 22,8 kWh/100 km
  • Sallittu vetomassa 750/2 500 kg (jarruitta/jarruin)
  • CO2 päästöt: 0 g/km

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0