Pitkä kantama, hyvät varusteet ja ripaus premiumia ovat uuden ison Volkswagen ID.7:n valtteja.
Uusia täyssähköautomalleja ja –merkkejä rynnistää markkinoille kuukausittain. Uutuudet ovat enimmäkseen katumaasturityyppisiä, ja perinteisemmät korimallit ovat olleet paitsiossa. Varsinkin eurooppalaismerkkien isot sähkö-sedanit ovat olleet vähissä, mutta nyt sellaisen markkinoille toi Volkswagen.
ID.7 on aidosti iso auto, viisimetrinen viistoperäinen sedan kolmen metrin akselivälillä ja reilun kahden tonnin omamassalla. Myöhemmin mallisto täydentyy myös farmarimallilla.
Ulkoisesti ID.7 on aina mustakattoinen. Tämä korostaa auton mittasuhteita matalampaan suuntaan kuin mitä se todellisuudessa on. Muotoilullisesti auto on maukas, kun sitä malttaa tovin katsoa. Kokispullomaisia muotoja löytyy, mutta silti ID.7 omaa myös arvokkaan olemukseen.
Sisustus on myös muihin ID-malleihin nähden erilainen materiaaliensa osalta. Tekonahka on korvannut muovia ja matkustamon tunnelmavalaistus on siirtynyt seuraavalle tasolle. Ainoa mikä hieman ihmetytti ajolenkin aikana, oli tuuletussuuttimien suuntaaminen. Sitä ei voi tehdä manuaalisesti, vaan keskinäytön kautta sähköisesti ohjaten.
Kuljettajan paikalla suurimman huomion varastaa 15” keskinäyttö. Toiminnollisuuden kannalta oleellisin asia on uusi käyttöjärjestelmä, joka rokkaa nyt hyvin. Käyttö on jouhevaa ja puheohjaus toimii myös kotimaisella kielellä. Auto tottelee nimeä Ida, mutta oman rakkaansa saa nimetä miksi haluaa.
Tärkeintä puheohjauksessa on eittämättä turvallisuusnäkökulma: otetta ja katsetta ei ajamisesta tarvitse irrottaa. Tätä kokonaisuutta tukee myös vakiovarusteena oleva tuulilasinäyttö. Piskuinen ajomittaristo on integroitu sulavasti kojelautaan, ja isompaa ei oikeastaan kaipaakaan.
Parhaimman varustetason ErgoPremium-istuimista löytyy hierontatoiminto niin selkä- kuin istuinosasta. Myös jatkettava reisituki on pitkäkoipiselle kuljettajalle mieleinen varuste. Takapenkille ei pidempien matkalaisten kannata istua, sillä kattolinja vie pääntilasta osansa. Sen sijaan hyvin muotoillut istuimet ja hulppea jalkatila hellivät takamatkustajia huolella. Keskipaikalla viihtyvät parhaiten perheen pienimmät tai sitten on vain parasta laskea selkänojasta kyynärtuki alas ja antaa mennä neljällä väljemmin.
Peräkontti vetää tavaroita 532 litrasta aina reiluun puoleentoista mottiin. Lisätavaroita voi kuskata kevytperävaunulla, vetokykyä löytyy maksimissaan tuhat kiloa jarrullisella kärryllä.
Sisariinsa nähden autossa on sama MEB-pohjalevy, mutta moottori on aiempaa energiatehokkaampi. Jäähdytyksessä käytetään nestekierron lisäksi myös öljykiertoa. Potkua takavetoversiossa on 210 kW, nelikot esitellään myöhemmin.
Kesäkelissä toimintasäteeksi tehdas lupaa WLTP-mittaustavan mukaisesti 617 km. Napakassa pakkassäässä toimintasäde täydellä latingilla oli noin 400 km. Muutaman kylmäkäynnistyksen jälkeen range kutistui nopeasti, mutta toisaalta käyttölämpimänä kulutus tasaantui. Esilämmittäminen on tärkeää sähköautoille, ja nämä onnistuvat tarvittaessa ID.7:ssa lämpöpumpun ja joko manuaalisesti tai automaattisesti toimivan akuston esilämmityksen avulla.
Lataus tapahtuu maksimissaan 175 kilowatin teholla ja virran tankkaus 10-80 prosenttiin onnistuu parhaimmillaan alle puolen tunnin. Akuston nettokapasiteetti on aluksi merkille tuttu 77 kWh, mutta myöhemmin on tulossa isompiakkuinen versio. Tällöin toimintasäde kasvaa jo yli 700 kilometrin.
Ajettavuudeltaan sähkö-Volkkarit ovat olleet hyviä, ja ID.7 on alustan pikku viilauksien jälkeen kerrassaan mainio tien päällä. Jarrupolkimen pitkä liikerata tuntui aluksi oudolta, mutta siihen tottui jo parin kadunkulman jälkeen.
Volkswagen osuu uutuudellaan markkinarakoon, johon on jo odotettukin vastauksia. Kauko-Idän puristus on kova, eikä tehtävää helpota ainakaan markkinoiden hintapaine. Tuote on kunnossa, joten siitä homma ei jääne kiinni.
Volkswagen ID.7 Pro Business
JARNO LAATIKAINEN