Alan liikkeissä on optimistinen tunnelma, vaikka hiljaista on välillä ollut.
Vaikka komponenttipula on jo hellittänyt, niin uusien autojen kysyntä on jäänyt vaatimattomaksi korkotason ja inflaation kasvun seurauksena. Pakkaa sekoittaa osaltaan käyttövoimamurros ja markkinoille tulleet uudet tekijät. Mitenkään mustaksi ei autokaupoissa tilannetta kuitenkaan koeta.
– Vuosi on ollut haasteellinen. Kauppaa on tehty, mutta ei ihan sillä tahdilla mihin on totuttu, kiteyttää alan tuntoja Savilahden Auton vaihtoautopäällikkö Harri Parkkinen.
Etelä-Savossa henkilöautojen ensirekisteröintejä on tehty viime vuoden tapaan, pakettiautojen osalta jopa selvästi enemmän. Kuluvan vuoden kelvot luvut selittyvät osittain sillä, että viime vuonna myytyjä autoja on saatu luovutettua tämän vuoden aikana. Ensi vuonna tilanne on haasteellisempi, sillä uusien autojen kysyntä on ollut alhaista ja luovutuksia on siten jatkossa vähemmän.
Autoalalla jo 47 vuotta työskennellyt Parkkinen kertoo Savilahden Auton satsanneen tänä vuonna tulevaan uusien merkkiedustusten muodossa. Parhaillaan on menossa liiketilojen remontti ja uuden vaihtoautohallin rakentaminen, joka alkaa olla loppusuoralla.
– Nämä toimenpiteet tähtäävät kysynnän luomiseen.
Kokenut tekijä vertaa hiljaisempaa suhdannetta aiempiin kokemuksiin ja tyynnyttelee tilannetta faktoilla.
– Nyt uusmyyntilukemat ovat pudonneet viidenneksen, kun esimerkiksi -90-luvun lamassa ne tippuivat neljäsosaan. Eihän tämä ole mitään siihen verrattuna, Parkkinen huomauttaa.
Sen sijaan vaihtoautot menevät kaupaksi. Suomessa myydään joka kuukausi noin 50 000 – 55 000 käytettyä autoa.
Kun tiedossa on, että noin puolet käytettyjen autojen kaupasta kulkee autoliikkeiden kautta, on asialla valtava taloudellinen merkitys. On siis selvää, että tämä kakku kiinnostaa kaikkia toimijoita.
– Olemme pitäneet valikoiman hyvänä ja vaihtoautokauppa on käynyt. Kokonaisuutena olemme viime vuotta edellä, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen.
Häkkäsen sanat saavat tukea myös Autoalan keskusliitolta. Sen mukaan käytettyjen henkilöautojen kauppaa on tänä vuonna tehty autoliikkeissä noin 6 prosenttia viime vuotta vilkkaammin. Tahti jatkui samana myös marraskuussa.
Autokaupalla on vielä edessään loppuvuoden kiri. Välipäivämarkkinoilla oli ennen suuri rooli, mutta sen suosio on tasaantunut vuosien varrella. Loppuvuodesta yritysasiakkaat ovat isossa roolissa, sillä tilinpäätöshankintoja tehdään aivan vuodenvaihteeseen saakka.
Rinta-Joupin Autoliikkeen Itä- ja Keski-Suomen aluemyyntipäällikkö Heikki Laine tekee töitä ketjun viiden liikkeen kanssa päivittäin. Hän näkee nopeasti asiakaskäyttäytymisen muutokset, mutta yksi asiaa pysyy aina samana: autokauppa perustuu aina luottamukseen.
– Meillä on aina panostettu asiakkuuksiin. Ei pelkästään eletä yhden auton myyntiä, vaan sitä että saamme palvella asiakasta useammin, Laine painottaa.
Vaihtoautot liikkuvat rajan yli aiempaa vahvemmin. Laineen mukaan tuontiautoja on ollut olemassa jo vuosikymmenien ajan, mutta takavuosien harvinaisista muuttoautoista nykyisiin isoihin tuontimääriin on kuljettu pitkä matka.
– Mittasuhteet ovat kasvaneet aivan toisiksi. Tämä on nykyään arkipäivää, Laine toteaa.
Autojen tuonti on käynyt kuumana varsinkin halvan kruunun Ruotsista. Tämä on osaltaan korvannut uusien autojen myyntiä, sillä Suomeen on tuotu uudenkarheita ja jopa käytännössä uusia autoja ohi virallisen maahantuonnin.
Autokaupassa on Laineen mukaan tarjolla paljon erilaisia vaihtoehtoja. Nämä pitää hänen mielestään nähdä vaihtoehtoina. Autoileva kansa tarvitsee tällä erää kaikkia voimanlähdevaihtoehtoja eri hintaluokissa. Kunkin autoilijan käyttötarve ratkaisee, mikä kulkupeli soveltuu parhaiten omaan tarpeeseen.
– Kuluttajan kannalta tämä tilanne on hyvä. On ainakin vaihtoehtoja, Laine tähdentää.
Uusien autojen osalta käyttövoimamurros on käynnissä toden teolla. Tämä selviää parhaiten tilastoista, joiden mukaan valtakunnan tasolla tammi-marraskuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin kolmannes on ollut täyssähköautoja ja noin viidennes ladattavia hybridejä.
JARNO LAATIKAINEN
Suuria muutoksia?
Autokaupan rakenne on suuressa muutoksessa. Alalle on tullut uusia pelureita, jotka eivät enää nojaa valmistajan, maahantuojan ja jälleenmyyjien perinteiseen kolmikantaan. Jakelutie suoristuu ja välikädet vähenevät, jolloin valmistajan kustannukset alenevat ja voittomarginaali kasvaa. Kun yksi tämän leikin on aloittanut, on siihen muidenkin yhdyttävä.
Tämä muutosaalto näkyy jo seudullamme. Esimerkiksi Osuuskauppa Suur-Savo myy autoliiketoimintansa pörssiyhtiö Wetteri Oyj:lle, vaikka sen autokaupan tulos oli viime vuonna historian paras. Syyksi kerrottiin näkymän utuisuus pidemällä tähtäimellä.
Kaikkien keskeisten isojen merkkien edustukset ovat Mikkelissä ja monilla muillakin paikkakunnilla katkolla. Vahvat huhut vievät päämerkkejä talosta toiseen, eikä uusilta pelureiltakaan vältytä.
Wetteri on jo varmistunut, ja pian näemme loputkin kortit. Ainoa varma asia on muutos, ja tällä kertaa se näyttäisi olevan todella suuri.
Etelä-Savon ensirekisteröinnit vielä reilassa
Marraskuussa rekisteröitiin 6 673 uutta henkilöautoa, mikä on 4,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Tammi-marraskuussa on rekisteröity yhteensä 81 707 henkilöautoa, joka on 8,2 prosenttia viime vuotta enemmän. Alkuvuoden rekisteröinnit ovat noin 14 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alemmat.
Etelä-Savossa henkilöautoja on rekisteröity marraskuun loppuun mennessä melko tarkasti viime vuoden tahtiin. Kappaleina lukema on 1 255, joka on vain viisi vähemmän kuin viime vuonna. Sen sijaan pakettiautoissa rekisteröinnit kasvoivat selvästi (+ 12,4 %) ollen 190 autoa.
Valtakunnan tasolla pakettiautoja on laitettu alkuvuodesta lähtien kilpiin 10 163 auton verran (+0,3 %). Aikaa kuvaavinta on ehkä se, että tammi-marraskuun rekisteröinnit ovat jääneet noin 17 prosenttia viiden viime vuoden keskiarvoa alemmas.
Suurin kasvu on Etelä-Savossa on tapahtunut kuorma-autoissa, jossa ensirekisteröinnit ovat kasvaneet 62,3 prosenttia (86 kpl vs. 53 kpl).