Maakunnallisen Osuuskauppa Suur-Savon reilu 30-vuotinen taival autokaupassa päättyy ensi vuoden puolella.
Osuuskauppa Suur-Savo jysäytti lokakuun lopussa uutispommin kertoessaan autoliiketoiminnan kauppaamisesta Wetteri Oyj:lle. Osuuskaupalla on autokauppaa ja autohuollon liiketoimintaa Mikkelissä, Savonlinnassa ja Vantaalla. Merkkiedustuksiin kuuluvat Etelä-Savon Autossa Toyota sekä Savon Autokeskuksessa Mercedes-Benz ja Nissan.
Ratkaisun takana on pitkä pohdinta osuuskaupan johdossa. Valtakunnallinen suunta autokaupassa on kohti agenttimallia. Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan liiketoimintajohtaja Ilkka Häkkänen pitää tehtyä päätöstä hyvänä.
– Viiden vuoden tähtäin on ennemmin laskeva kuin nouseva tämän kokoisella toimijalla, Häkkänen tiivistää tehtyä päätöstä.
Vaikka Ok Suur-Savon autopuolen liikevaihto on tänäkin vuonna 65 miljoonan luokkaa, on se valtakunnan mittakaavassa pieni. Ostaja Wetteri Oyj:n liikevaihto on tällä haavaa noin 460 miljoonaa, ja vauhdilla isoksi toimijaksi aikovan konsernin liikevaihtotavoitteena on parin vuoden päästä puhkaista miljardin euron rajapyykki.
Osuuskaupalla on pyöritelty numeroita varmasti monelta kantilta. Liikevaihtoa oleellisempi asia on liiketulos, joka on ollut vuosina 2021 ja 2022 noin 700 000 euron kiemuroilla. Viime vuoden tulos oli Osuuskaupan autokaupan historian paras ainakin viimeiseen 15 vuoteen, mutta silti autoliiketoiminnasta luopuminen katsottiiin järkevimmäksi vaihtoehdoksi. Häkkänen kertoo ostajaehdokkaita olleen useamman, mutta toisaalta heitä ei Suomessa ole jonoksi saakka. Uusien autojen kauppa keskittyy vauhdilla ja alan asiantuntijat ovat povanneet uuden auton kaupan olevan koko maassa pian noin puolenkymmenen toimijan hartioilla.
Tärkeimpänä tekijänä tehdyssä ratkaisussa Häkkänen pitää vastuullisuutta, monin eri tavoin. Osuuskaupan autokaupan liiketoiminta-alueelta leipänsä on ansainnut 86 työntekijää, jotka kaikki siirtyvät vanhoina työntekijöinä Wetterin palvelukseen.
– Toiminnan jatkuvuus on erittäin tärkeä asia. Tutut kasvot palvelevat edelleen, vaikka kyltit vaihtuvat, Häkkänen painottaa.
Merkkiedustuksiinkin saattaa tulla muutoksia. Esimerkiksi Toyotan jälleenmyyntisopimus on sanottu irti monen toimijan osalta ympäri Suomea, myös Etelä-Savon Auton kohdalla.
– Toistaiseksi menemme näissä merkeissä. Tulevasta on mahdoton sanoa, valmistajat ja maahantuojat tekevät omia ratkaisujaan, Häkkänen sanoo.
Mutta tulevaisuus tuonee myös kasvua. Siihen Häkkänen uskoo jatkuvuuden ohella.
Osuuskauppa Suur-Savon autokauppa on kasvanut viisi ja puoli vuotta Häkkäsen komennossa verollisella myynnillä mitaten roimasti, 45 miljoonasta 77,5 miljoonaan euroon. Vantaan vaihtoautopisteen avaaminen muutama vuosi sitten oli yksi suurimmista muutoksista, ja sen vaikutus lukuihin on ollut reilut 10 miljoonaa.
Ostajana autoalan kasvuyhtiö
Toimintojen ostajana on Wetteri Oyj:n tytäryhtiö Wetteri Auto Oy, jolle kaupassa siirtyy Osuuskauppa Suur-Savon henkilöautomyynti- ja huoltoliiketoiminta. Liiketoiminnan kauppahinta on 1,4 miljoonaa euroa, joka sisältää koneet, laitteet ja varaosat.
Vaihtoautot ja uudet autot vaihtavat omistajaa erillisten sopimusten mukaisesti. Vaihto-omaisuuden arvo on yhteensä noin 14 miljoonaa euroa.
Osuuskauppa Suur-Savon autoliiketoiminnan osto oli jo kolmas peliliike Wetteriltä tänä vuonna. Konsernin omistukseen siirtyi alkuvuodesta 119 miljoonan euron liikevaihdon omannut Autotalo Hartikaisen kokonaisuus. Kesällä vuorossa oli satakuntalainen 49 miljoonan euron liikevaihdon AutoPalin.
Wetteri Oyj on yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö. Henkilö-, hyöty- ja raskaan liikenteen ajoneuvojen vähittäiskaupan lisäksi yhtiö tuottaa huolto- ja vauriokorjaamopalveluita henkilöautoista raskaaseen kalustoon. Yhtiöllä on kotimaassa 39 toimipistettä, pääkonttori sijaitsee Oulussa. Yhtiö työllistää noin 900 henkilöä, joista lähes 70 % työskentelee huolto- ja vauriokorjaamopalveluissa.
JARNO LAATIKAINEN