Paha mennä moittimaan

23.8.2023 Ajankohtaista
Kokoluokaltaan EQE SUV asettuu oman merkin polttomoottoriautoista lähimmäksi GLE-mallia.
Mercedes-EQ:n sähköautomallisto on turvonnut kuin pullataikina. Tuorein tulokas on katumaasturi EQE SUV.

Erilaisia sähköautomalleja saksalaisella tähtimerkillä on jo kahdeksan, aina perinteisestä sedanista tila-autoon. Viimeisin on sähköinen E-sarjan katumaasturi, EQE SUV.
Uutuus ei ensisilmäyksellä eroa isosisarestaan EQS SUV:sta kuin takaoven pituudesta. Parkkihallissa ilman vertailukohtaa EQE:n ja EQS:n erottavat toisistaan vain tietäjät. Oleellista autoa ostavan kannalta on kaksi asiaa: EQE on hinnaltaan pienempi ja ketterämpi. Mistään joka pojan kansanautosta on silti turha puhua, siitä pitää liki 100 000 euron perushintalappu huolen.

Ensimetreistä lähtien auto tekee vaikutuksen, sillä kaikki oleellinen toimii kuin sveitsiläinen kello. EQE SUV on turhia kehumatta tien päällä kuin kotonaan, ohjaus toimii eikä alusta jää keinumaan tiukassakaan paikassa. Nopeusrajoituksen ylittämisestä kuuluva pimputus on ärsyttävää, mutta sen saa onneksi kytkettyä pois keskinäytöstä parilla hipaisulla.
Auton antama ääni ohjaamoon muistuttaa polttomoottorin murinaa, ja Stuttgartin insinöörit ovat virittäneet äänimaailman viiden ajotilan mukaan. Sportilla auton sisätilavalotkin hehkuvat punaisena ja matala murina nostaa jo karvoja pystyyn.
Alla ollut nelivetoinen 350-malli on kesympi versio. Tehokkaammassa on 500 hevosvoimaa, lukema kertoo myös malliversion nimen. Akun kapasiteetti on 90 kWh haminoilla, ja toimintasäde on 500 kilometriä. EQE omaa ilmalämpöpumpun, joka päivitetään kaikkiin Mercedes-EQ EVA2-pohjalevyn omaaviin autoihin. Käytännössä hyvää on myös nelivetoversion 1800 kg:n vetomassa.

Tilaa on tarjolla hyvin ja takapenkillä viihtyy aikamieskin, jos ei nyt ihan pisimpiä raajoja omaa. Tässä suhteessa ero EQS:ään näkyy ja tuntuu. Hipaisukytkimiä riittää keskinäytön ohella myös ratin puolissa, joista saa säädettyä esimerkiksi äänenvoimakkuutta. Sormenjälkitunnistimen avulla auton voi personoida perheessä tai yrityskäytössä helposti.
Tyyliseikat ovat nyky-Mercedeksissä viety pitkälle. Pappamaisena merkkinä vielä muutama vuosi sitten pidetty tähtikeula on nykyään aivan jotain muuta. Sporttisen ulkokuoren ohella sisustuksen led-tunnelmavalaistus ja F1-Mercedeksen katteesta tutut tähtisomisteet kojelaudassa kertovat merkin nykymeiningistä enemmän.

Vaikka hintaa autolla on, riittää siinä myös ominaisuuksia. Esimerkiksi Burmeisterin äänentoisto pelaa erinomaisen äänieristyksen omaavassa autossa kuin konserttisalissa.
Uusi EQE SUV on tuotteena vähintäänkin onnistunut ja alkuvuodesta myyntiin tullut malli on käynyt kaupaksi mukavasti vaikeista ajoista huolimatta. Toimitusaika on jälleenmyyjän mukaan noin puoli vuotta.

 

Mercedes-EQ EQE 350+

  • Hinta: 93 300 € (Koeajoauto varustein 120 630 €)
  • Suurin teho: 215 kW (292 hv)
  • Suurin vääntömomentti: 765 Nm
  • Moottori: sähkömoottorit etu- ja taka-akselilla, neliveto.
  • Akun kapasiteetti: 89 kWh (netto)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 6,6 s
  • Huippunopeus: 210 km/h
  • Toimintamatka (WLTP): 461 – 551 km
  • EU-yhd. kulutus (WLTP): 18,6 – 22,5 kWh/100 km
  • Sallittu vetomassa: 750 kg/1 800 kg (jarruitta/jarruin)
  • CO2 päästöt: 0 g/km
JARNO LAATIKAINEN
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0