Neljä vuotta sitten esitelty mallisukupolvi sai parannellut voimalinjat, digimittariston ja uutta aktiivista turvatekniikkaa.
Jos joku automalli on valmistajalleen tärkeä, niin Corolla Toyotalle. Suomessa uusia Corollia kilvitettiin viime vuonna 4668 auton verran. Lukema on 5,8 prosenttia kaikista autoista, ja se on kappaleissa mitattuna enemmän kuin monen kilpakumppanin koko malliston myynti.
Auto ostetaan lopulta tunteella, mutta mikä Corollassa herättää tunteita? Tosiasiassa ei mikään, mutta tässä juuri piileekin sen salaisuus: Corolla vie paikasta toiseen mukisematta ja ennen kaikkea luotettavasti. Tämän tehtävän onnistuneesta suorittamisesta mallisukupolvesta toiseen on iso merkitys mallin kestosuosiolle.
Tutustuimme Corollan farkkumalliin, jonka valitsee omakseen peräti neljä viidestä Corollaa ostavasta. Ulkoisesti auto on uudistunut maltillisesti, mutta pinnan alta sitäkin enemmän. GR Sportin kohdalla ulkomuodoissa on urheilullisuutta aina takapuskurin diffuusorimuotoilua myöten. Ripaus Rovanperää siis.
Kahden litran bensakoneen ja itselataavan hybridin huipputeho on kasvanut 196 hevosvoimaan yhdistetyn CO2-päästöjen ollessa 100-105 g/km, varustetasosta riippuen. Tehonkasvusta huolimatta päästöjä on saatu leikattua jopa 12 grammaa. Pienemmän 1,8 litraisen, ja mitä todennäköisesti myös myydymmän, suurin teho on 140 hv, päästöjen ollessa samaa luokkaa kuin kaksilitraisella.
Polttoaineen kulutus on yhdistetyn kulutuksen normin mukaan 4,4-4,7 litran välimaastossa. Koeajolenkin aikana kulutus painui viiden litran päälle, mutta kaasujalassakaan ei tosin säästelty. Isomman ja pienemmän moottorivaihtoehdon välillä ei käytännön kulutuksessa ole juuri eroa. Se kuka haluaa 56 hv enemmän voimaa ja on halukas maksamaan siitä muutaman tuhat euroa, hankkii kaksilitraisen.
Ajossa voimalinja toimii erittäin miellyttävästi, oli sitten kyseessä kaupunki- tai maantieajo. Corolla on mukava matkakumppani, eikä GR Sport-varustetason tyköistuvat penkit sitä ainakaan vähennä. Maantiellä rengasäänet tulivat esille selvemmin, ainakin kevätkarkealla asvaltilla ja 18” renkailla.
Hybriditekniikkaa ei ajossa huomaa kuin tutkimalla uudistuneen ajotietokoneen näytöstä tai takaluukun merkistä. Hybridiakku on nyt kaikissa malliversioissa tyypiltään Li-ion. Multimedianäytön grafiikka ja käytettävyys on päivitetty viime vuonna esitellyn Corolla Crossin mukaisiksi. Järjestelmä on juuri niin yksinkertainen kuin pitääkin olla. Mittaristo on hinnat alkaen mallia lukuun ottamatta 12,3” täysdigi. Sen ulkoasu on perinteinen ja siten suomalaiseen makuun sattuva.
Varsinaiset teknologiset uudistukset piilevät ajoavustinjärjestelmissä. Toyota Safety Sense järjestelmä on osa uutta avustinjärjestelmää, joka tottelee nimeä T-Mate. Se pitää sisällään Lexuksesta tuttuja ominaisuuksia, mitä ei aiemmin ole Corollassa nähty. Uudessa järjestelmässä on esimerkiksi kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, joka hälyttää siinäkin tilanteessa, että autosta poistuttaessa sitä lähestyy esimerkiksi polkupyörä.
Mainitsemisen arvoinen on myös toiminto, joka auttaa kuljettajaa vaikka adaptiivinen vakionopeussäädin ei olisi edes kytkettynä päälle. Systeemi tarkkailee tilanteita tutkien ja kameroiden avulla eli jarruttaa tai antaa auton rullata tarpeen mukaan, samalla ladaten ajoakkua. Kaarreajossa auto avustaa kevyesti kääntämään kuljettajaa mutkaan suuntaan. Kuljettajan on silti painettava jarrua itse, jos on tarve pysähtyä.
Päivitetty Corolla on luonut nahkansa taistelemaan markkinoiden herruudesta todennäköisesti kolmen vuoden ajaksi. Tilanne näyttäisi tuotteen puoleen olevan hallussa, pallo on siis autoilevalla kansalla, kuten on ollut jo 12 sukupolven ajan.
Toyota Corolla Touring Sports 2,0 GR SPORT
JARNO LAATIKAINEN