Pitkään hiljaiseloa viettänyt perinteinen japanilaismerkki tuo tänä vuonna markkinoille kaksi uutta mallia.
Ensimmäisenä estradille ehätti ASX, loppuvuodesta on Coltin vuoro. Edellisen ASX:n pitkä malli-ikä ja neljä kasvonkohotusta tulivat yksinkertaisesti tiensä päähän. Mitsubishin oli tehtävä jotain tai perinteisen merkin taival Euroopan markkinoilla olisi loppu. Mistään paniikista ei ole kuitenkaan kysymys, sillä jättimäinen timanttimerkki on edelleen vahva tekijä Aasian automarkkinoilla, puhumattakaan muista teollisuudenaloista.
Omalta suunnittelulaudalta uusi ASX ei ole lähtenyt. Ei tarvitse olla edes tarkkasilmäinen huomatakseen, että tämä autohan on aivan Renault Capturin näköinen. Ja sehän se onkin, toki Mitsubishiksi kevyesti personoituna.
Uusi malliversio tarjoaa monipuolisen valikoiman erilaisia voimalinjoja aiempaa mallia pienemmillä ulkomitoilla, löytyy perusbensaa, kevythybridiä, itselataavaa ja ladattavaa hybridiä. Nelivetoa ei ole, eikä sitä todennäköisesti tule, sillä autoa valmistava yhtiö ei niitä tee.
Alla ollut Plug-in-hybridi oli varustettu parhaalla Instyle-varustetasolla ja näyttävällä kaksivärimaalauksella. Nahkaverhoilu, panoraamakatto, Bose-audiojärjestelmä yhdeksällä kaiuttimella, 18” vanteet sekä osittain autonominen Mi-Pilot-järjestelmä, joka yhdistää mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaistakeskittimen, kertovat omaa kieltään lippulaivamallin varusteista.
Sähköiseksi kantamaksi Mitsubishi ilmoittaa 48 km. Reilun 10 kWh:n ajoakku latautuu tyhjästä täyteen 3 – 4,5 tuntia normaalista 220 voltin pistorasiasta, riippuen onko sen takana oleva varoke 10 vai 16 A.
Bensamoottorina toimii 1,6 litran vapaasti hengittävä nelisylinterinen 16-venttiilinen. Automaattisesta monitilavaihteistosta löytyy kaksi pykälää sähkömoottorille ja neljä polttomoottorille. Käytännössä veto on täysin portaatonta, mitään katkoksia tai nykäyksiä ei ole huomattavissa. Yhteistehoa moottorit kehittävät parhaimmillaan vajaat 160 hevosvoimaa.
Iso kymppituumainen mittarinäyttö ja keskellä kojelautaa pystyssä oleva 9,2” kokoinen medianäyttö pitävät kuljettajan ajan tasalla monista asioista. Itse valittavien ajotilojen ohella voi opetella entistä taloudellisempaa ajotapaa Driving Eco-toiminnon avulla, joka pisteyttää ajosi armoa tuntematta.
ASX:llä viihtyy hyvin kaupungissa tai maantiellä. Alusta toimii, eikä auto juuri kallistele mutkissa, vaikka vauhtia olisi hieman reippaamminkin. Kuljettajan paikalle saa pidempikin kaveri luotua mukavat ajo-olosuhteet. Tosin pitkän takana ei mahdu toinen pitkä olemaan hyvin, mutta kokoluokkaan nähden tilaa on riittävästi.
Ladattavan hybridin tavaratilan on muita versioita pienempi, matkustamon lattia korkeammalla ja maavara hieman pienempi. Tämä johtuu tietenkin akustosta, joka on sijoitettu pohjan alle. Plugarin kontti on 265 litran vetoinen, kun esimerkiksi kevythybridissä lukema on 422 l. Takapenkit kaatamalla tilaa saa nopeasti lisää.
Eri versioiden omamassoissakin on satojen kilojen ero. Silti plugari hakkaa kaikki muut taloudellisuudessa, vähintään reilulla kolmella litralla sataa kilometriä kohden. Tästä voi päätellä jotain sähkömoottorin energiatehokkuudesta.
Uusi ASX on toimiva auto ja on selvä, että tuotteesta menestys ei tule jäämään kiinni. Kun viiden vuoden takuu on saanut rinnalleen samanmittaisen ajoturvapalvelun sekä kahdeksan vuoden ajoakun kapasiteettitakuun, niin luottamuksen sillalle on riittävästi rakennustarpeita.
Mitsubishi ASX 1,6 PHEV Instyle AT
Hinta 42 390 € (mallisto alk. 24 390 €)
Polttomoottori 1 598 cm3, bensiini, 4-syl., 16-ventt.
Vaihteisto autom. monitilavaihteisto
(4 polttom. + 2 sähköm.)
Voimansiirto etuveto
Polttomoottorin max. teho 68 kW (92 hv)
Sähkömoottorin max. teho 49 kW (67 hv)
Yhteisteho 117 kW (159 hv)
Polttomoottorin max. vääntö 144 Nm/3 600 r/min
Sähkömoottorin max. vääntö 205 Nm/0-2 300 r/min
Vetokyky (jarruton/jarrullinen) 750/750 kg
Kiihtyvyys (0–100 km/h) 10,1 s
Huippunopeus 170 km/h
Kulutus, yhd. WLTP 1,3 – 1,4 l/100 km
CO2-päästöt yhd. WLTP 30-31 g/km
JARNO LAATIKAINEN