Mikkelin pihoja ja kevytväyliä hoitava Kramer kääntää katseita koollaan.
Mikkelin keskustan kevyen liikenteen väyliä puhdistava pieni Kramer 5040 on kätevä ja mieluisa työkalu TS-Kaivin Oy:n kuljettaja Jari ”Japi” Toivoselle. Yrityksessä on isompikin kone, mutta Jari ajaa pienellä melkeinpä mieluummin.
– Tykkään tästä enemmän. Tämä kone aiheuttaa myös yleistä hilpeyttä. Monta kertaa lapset pysähtyvät paikalleen ja katsovat silmät pyöreinä, Toivonen sanoo.
Krameriin on olemassa monipuolinen paketti varusteita eri työtehtäviin. Lumen ja hiekan ajoon on omat kauhat, lumiaura, hiekotin, keräävä harjakone, avoharja sekä suutinjärjestelmä, jolla voi ottaa pölyä kadun pinnasta. 2,2 tonnia painavalla koneella voi ajaa myös nurmikolla, ja varusteista löytyykin ruohonleikkuri.
Viherpalvelut Hyvöselle tehtävänä alihankintana pidetään kunnossa mm. tori, kirkkopuisto, satama, kolme koulua ja osa Mannerheimintien väyliä. Sisäpihoja on paljon, ja pieni kone on hyvä niiden ahtaisiin paikkoihin.
Huhtikuun urakkana on poistaa kaduilta sinne talvella sirotettu hiekka ja poistaa keväistä pölyä. Siinä on Toivoselle tekemistä kolmeksi viikoksi. Tässä keväässä on ollut erikoista myös vähäsateisuus. Se on tiennyt pölyäviä katuja. Alkuun päästiin myös melko myöhään.
– Yöpakkaset hankaloittavat, sillä sumutettava vesi voi mennä jäähän. Siksi työt aloitetaan vasta kahdeksan jälkeen aamulla, kun ollaan plussan puolella, Toivonen sanoo.
Hiekkaa pystytään keräämään kerralla noin 50 metrin matkalta. Sen jälkeen keräin tyhjennetään vaihtolavaan ja jatketaan työtä. Kasteluvesisäiliö riittää noin kahdeksi tunniksi.
Pikkukone on melko taloudellinen. Täydessä työssä se kuluttaa polttoainetta kaksi litraa tunnissa.
Kramer kääntyy ketterästi.
– Tässä on nelipyöräohjaus, ja kone pyörii ympäri melkein metrin säteellä. Takapyörät kääntyvät myös niin, että voidaan ajaa sivuttain, Toivonen kehuu.
Ensimmäinen traktori, jota Toivonen on ajanut, oli vuosimallin 1956 Ferguson. Sitten oli Valmet 6600 ja James 52C. Lisäksi Toivonen on käyttänyt kaivinkoneita.
– Koneet ovat kehittyneet valtavasti. Ilmajousitettu penkki on hyvä, kun on monttuisia paikkoja. Puomissa on myös jousitus, eli kone ei mene joka monttuun.
Rankinta on jatkuva varominen
Katujen hoidossa on tekemistä liki ympärivuotisesti. Tunteja kertyy eniten talvella, joten kesällä pidetään pitempiä lomia. Talviaikaan valmiina ollaan 24 tuntia vuorokaudessa.
– Kun päivystäjä ilmoittaa, on tunnin sisällä lähdettävä. Talvella ollaan periaatteessa koko ajan hälyssä.
Yöaikaan ei ole paljon muita liikkujia, mutta päivällä on jatkuvasti varottavaa.
– Rankinta hommassa on, kun pitää koko ajan katsoa ympärilleen. Monilla liikkujilla on kuulokkeet usein korvissa, eivätkä he huomaa konetta ollenkaan.
Toivonen kertoo menneeltä talvelta tapauksen, jossa nuori mies käveli kännykkää selaten kohti konetta ja huomasi sen vasta puolen metrin päässä kauhasta.
– Kouluja ei aurata eikä hiekoiteta kouluaikaan ollenkaan. Sinne mennään vasta, kun koulut on loppuneet.
PETRI P. PENTIKÄINEN