Merkkiruletti pyörähti Mikkelissä pitkästä aikaa

2.3.2023 Auto & Kone
Autokaupan merkkiedustusten suhteen on ollut muutaman vuoden hiljaista, mutta ei enää.

Rinta-Joupin Autoliike luopuu BMW:n myynnistä maaliskuun alusta lukien, mutta huolto- ja varaosatoiminnot jäävät palveluvalikoimaan. Uusia baijerilaisia jatkossa lähimpänä myy Hedin Automotiveen kuuluva Bavaria.
Toinen muutos koskee saksalaisen Opelin myynti-, huolto- ja varaosatoimintoja. Ne loppuvat Osuuskauppa Suur-Savon kuuluvan Savon Autokeskuksen toimesta kuluvan vuoden marraskuun alkuun mennessä. Uutta isäntää Mikkelissä ei perinteiselle saksalaismerkille ole ainakaan vielä tiedossa.

Myös Hyundain jälleenmyyjä vaihtuu. Kevään aikana merkin toiminnot alkavat Savilahden Autossa Mikkelissä ja Savonlinnassa. Jyväskylän Autotarvike -konsernilla, johon myös Savilahden Auto kuuluu, on korealaismerkin edustus Jyväskylässä.
Tähän saakka Hyundaita myyneellä Autoarinalla on jälleenmyyntisopimus voimassa vielä puolentoista vuoden ajan, joten merkin palveluja saanee pitkän tovin kahdesta paikasta. Myös huolto- ja varaosatoimintojen kohdalla tilanne tulee olemaan samankaltainen.

Merkkiedustusten muutosten taustalla lienevät koronapandemian aiheuttamien ongelmien vaikutukset uusmyyntiin sekä autokaupan muut rakenteelliset muutokset. Perusvaatimustaso päämiehen puolelta jälleenmyyjälle on sama riippumatta siitä, myykö liike vuodessa uusia autoja 10, 100 tai 1 000.
– Mielenkiintoista on nähdä, mikä on tulevaisuus, pohtii Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen.
Savon Autokeskuksen Opelilta tyhjiksi jääviä tiloja ei ole tarkoitus täyttää väkisin millään merkillä. Häkkäsen mukaan vaihtoautokaupalle tila kelpaa erinomaisesti, joka on ollut heille vahva osa-alue jo pitkään. Tosin matala taloussuhdanne jarruttaa tällä hetkellä autoalankin kaupankäyntiä.

 

Digi sävyttää tulevaa

Tulevaisuudessa autojen verkko-ostaminen kasvaa ja jakelutie loppukäyttäjälle suoristuu. Tästä asiasta on nähtävissä viitteitä muun muassa puhtaiden sähköautomerkkien, kuten Teslan ja Polestarin osalta. Volyymimerkkien osalta tilanne on vakaa, tosin erilaisia palvelumuotoja tullee rinnalle kasvavassa määrin.
Pienemmällä markkinaosuudella olevien automerkkien kohdalla tilanne on toinen. Alalla paljon puhuttu agenttimalli nostaa päätään. Myös digitaalisten kanavien kautta ostaminen kasvaa. Tätä kehitystä tukevat esimerkiksi erilaiset verkossa toimivat konfiguraattorit, joiden avulla autoja voidaan rakennella mieleiseksi kotisohvalla.
Huollon ja varaosatoimintojen kohdalla tilanne on erilainen, sillä korjaustöihin tarvitaan käytännössä aina fyysinen kontakti autoon. Jos jotain pitää ennustaa, niin korona-aikana suosituksi tulleiden nouto- ja palautuspalvelujen rinnalle kehittynee joustavia autohuollon palveluja enenevissä määrin.

 

JARNO LAATIKAINEN

 

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0