Vaihtoautokaupan väliraha ei ole juuri kasvanut

|

Nämä kelpaavat nyt. – Pieni kulutus ja neliveto ovat talven alla hyvä yhdistelmä autokaupassa, kertoo Autoarinan myyntipäällikkö Pasi Koponen käytetyn Skodan äärellä.

Uusien autojen kohonneista hinnoista on riittänyt puhetta. Pienempään rooliin on jäänyt vaihtoautojen reippaasti kohonnut hintataso.

JARNO LAATIKAINEN

Kierros mikkeliläisissä autoliikkeissä osoittaa sen, että kuluttajat ovat nyt varovaisia ja harkitsevaisia. Uutisointi energian hinnan ympärillä on johtanut siihen, että kysyntä on suuntautunut nyt pienempiin ja käyttökustannuksiltaan edullisiin autoihin.
Autoja ostetaan tarpeeseen ja kun tarvetta ilmenee, on toimittava. Uusien autojen toimituksissa on ollut sirupulan vuoksi ongelmia jo pitkään ja tämä ilmiö on nostanut niiden tilauskannan ohella vaihtoautojen hintatasoa.
– Ne liikkuvat käsi kädessä. Kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin näin käy, Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Heikki Laine vahvistaa.

Voimakas inflaation kasvu on nostanut polttoaineiden ja sähkön hintaa reippaasti. Aaltoliikkeet näkyvät autokaupoissa.
– Uutisointi on hermostuneempaa kuin todellisuus, näkee Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen.
Hänen mukaan oleellista on se, että vaihtoautokaupan väliraha on pysynyt käytännössä samoissa. Hinnat ovat Häkkäsen mukaan nousseet kautta linjan, toki poikkeuksiakin löytyy. Kysymykseen milloin on oikea aika vaihtaa autoa, ei ole olemassa edelleenkään oikeaa vastausta.

Erilaisia käyttövoimia pohtivan on mietittävä oma käyttötarve, oli ostoaie uusi tai käytetty auto.
– Sähköautot ovat olleet in, tosin sekin markkina on nyt rauhoittunut sähkön hinnan nousun myötä, sanoo Autoarinan myyntipäällikkö Pasi Koponen.
Paljonko ajaminen milläkin voimanlähdevaihtoehdolla maksaa, on vaihdellut tämän vuoden puolella merkittävän paljon. Rinta-Joupin Laine huomauttaa että sähköauton ”tankin” saa yhä täyteen 10-15 eurolla. Sillä summalla ei polttomoottoriautolla pitkälle pötkitä.
– Julkisuudessa esitetty mielikuva sähköautoilun kalleudesta on mielestäni siksi väärä, mies painottaa.
Mutta minkähintaiset autot vaihtoautot käyvät kaupaksi parhaiten? Mikäli viimeisimpiä tilastoja on uskominen, niin menevimpiä ovat 2 – 6 vuotiaat, alle 80 tkm ajetut autot hintaluokassa 10 – 28 t€. Savilahden Auton vaihtoautopäällikkö Harri Parkkisen kertoo tähän haarukkaan menevän 82 % kaikista myydyistä vaihtareista.
– Kun on tiukat ajat, ostetaan järkevämmin. Kun on helpot ajat, niin panostetaan enemmän, Parkkinen tietää.
Koponen on huomannut edullisempien, ykköstonneja maksavien hyväkuntoisten autojen olevan myös kysyttyjä.
– Yhdistetyn kulutuksen pitäisi alkaa vitosella. Diesel oli aiemmin tänä vuonna kirosana, mutta nyt nekin taas kelpaavat. Toisessa ääripäässä uudenkarheat sähköautot eivät kauan rivissä viihdy, juuri Hyundain Ionic 5 esittelyauton maailmalle myynyt mies toteaa.
Autokaupassa yli 40 vuoden ajan toiminut Parkkinen muistelee 1990-luvun lamavuosia monta kertaa huonompina aikoina kuin nyt. Nyt kauppa sentään käy, ja merkkejä paremmastakin on.
– Ei tämä kuolemaksi ole, ei sinne päinkään, mies naurahtaa.

Kauan kaivattu, kauan odotettu

|
Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen. JARNO LAATIKAINEN Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...