Vallitsevan maailmantilanteen seurauksena konekorjaamolla riittää vilskettä.
Konekauppa on jo parin viime vuoden ajan suuntautunut käytettyihin traktoreihin ja työkoneisiin. Tämä on käytännössä tarkoittanut kiirettä huoltokorjaamoille. Hallussa olevista koneista ja laitteista on pidettävä huolta ja kun uusien sijaan maahan on tuotu paljon käytettyjä koneita, on mekaanikoilla pitänyt kiirettä.
– Lisää työvoimaa voisin palkata heti, jos vain osaajia olisi jouten, kertoo Etukone Oy:n yrittäjä Pekka Piispa.
Viiden traktorimerkin valtuutettuna huoltopisteenä toimivalla yrityksellä on New Hollandin ja Case IH:n jälleenmyynnin lisäksi myös IKH-myymälä, joka on tullut tunnetuksi vuosikymmenien aikana konepuolen vapaana varaosakauppaketjuna. Alueellaan merkittävänä tekijänä tunnettu yritys noutaa asiakkaiden koneita myös kentältä kuorma-autojen avulla. Korjaustoimenpide voi tapahtua myös huoltoauton avulla esimerkiksi peltosaran pielessä.
Varsinainen etähuolto ei vielä ole totta arkielämässä. Piispan mukaan palvelu on tulossa, mutta vaatii aikaa ja tarkoittaa käytännössä konekannan radikaalia uudistumista. Huolto- ja korjaustöissä sähköpuolen osaamista tarvitaan kasvavassa määrin, sillä traktoreissa on elektroniikan osuus ollut merkittävää jo toissa vuosikymmenen puolelta lähtien.
– Huoltokorjaajan työnkuva vaatii entistä enemmän kielitaitoa ja testeriosaamista, Piispa tietää.
Vaikka koneet ovat arvokkaita ja lähes poikkeuksetta tuiki tärkeitä työkaluja, on niiden huoltaminen kiinni isännästään. Vain se on varmaa, että huolto ratkaisee käyttövarmuuden. Sudenkuoppiakin riittää, ja helpolta tuntuvat asiat tahtovat jäädä itse kultakin välillä heikolle huomiolle.
Piispa ymmärtää moottorioptimointien avulla haettavan lisätehon ja alhaisemman polttoaineenkulutuksen houkutusta, mutta varjopuolet näkyvät viiveen kanssa korjaamolla. Voimansiirto ei tahdo sitä kestää, ja tehonlisäyksestä seuraava remontti on yleensä mittava.
Mikäli traktorin kojelaudassa syttyy häiriövalo, on se syytä ottaa tosissaan. Yksi yleinen merkkivalolaiminlyönti liittyy hydrauliikkapuolen suodattimiin. Hydrauliikkajärjestelmä toimii lampun palaessakin, mutta öljyvirtaus ohjataan suodattimen ohi. Toinen laiminlyönti liittyy jarruihin. Kun kitkapinnat kuluvat loppuun, niin öljykylvyssä olevat osat hankautuvat metalli metallia vasten pilaten öljyn voitelevuuden. Tuloksena on pahimmassa tapauksessa vaihteiston tuhoutuminen.
Piispa korostaa, että näitä esimerkkejä on turha sen enempää säikähtää. Säännöllisen huollon avulla ongelmia ei käytännössä ole.
– Varmin konsti on huoltaa oma traktori ennemmin kuin myöhemmin.
Valtaosa Etukoneen korjaamoasiakkaista omaa y-tunnuksen. Tämä tarkoittaa yleensä sitä, että remontilla on hoppu.
– Kaikki tehdään mitä voidaan, mutta palveluketjussa on mukana monta muuttujaa, kuten varaosien ja tarvikkeiden saatavuus. Ilman niitä kiire loppuu huoltomieheltäkin.
Väri paljastaa levän
Nykyään ei täysin fossiilista polttoainetta pumpulta enää saa. Sekoitevelvoite tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikissa kaasuöljyissä eli dieselmoottoreihin kelpaavissa polttoaineissa on leväkasvuston riski.
Takavuosien kaltaisesta ongelmasta ei ole enää kysymys. Polttoaineen yhteydessä käytettävä lisäaine on arkipäivää. Tilanne on tarkistettavissa suodattimen väristä: tummanpuhuva olemus kielii levästä, jolle otollinen kasvualusta löytyy useassa tapauksessa omasta polttoainevarastosäiliöstä.
Inflaatio ruokkii korjaamista
Kukapa olisi uskonut muutama vuosi sitten globaalin talouden saavan niin paljoa hiekkaa rattaisiin, kuin mitä koronakriisi ja Ukrainan sota ovat aiheuttaneet. Toimitusvaikeuksilta eivät ole säästyneet mitkään teknisiä tuotteita valmistavat tahot, jotka ovat riippuvaisia sirutuotannosta ja sujuvista maailmanlaajuisista tavaravirroista.
Ilman työkoneita ei maataloudessa ja koneurakoinnissa tapahdu mitään, oli yleisessä taloustilanteessa menossa matala- tai korkeasuhdanne. Uusien traktoreiden ja työkoneiden kauppa kärsii autokaupan tavoin saatavuusongelmista. Ensi vuonna tilanteen pitäisi helpottua, mikäli alan suurtoimijoita on uskominen.
Nopeasti kasvanut inflaatio on saanut aikaan kulutushyödykkeiden hintojen nousua. Kun konekaupan yhtälöön yhdistetään maatalouden kannattavuusongelmat, maistuu olemassa olevan kaluston ylläpito puoliväkisinkin.
JARNO LAATIKAINEN