Rengassarjaan 40 muovipulloa

|

Kierrätysrenkaan tunnistaa omasta merkinnästään renkaan kupeessa. Tuotantomäärien kasvaessa uusiomateriaalia käytetään yhä useammissa rengasmalleissa.

Saksalainen Continental toi markkinoille renkaan, jonka runko perustuu kierrätetystä muovista valmistettuun polyesterilankaan.

JARNO LAATIKAINEN

Uutta materiaalia käytetään ensimmäiseksi kesärengassarjoissa ja se korvaa perinteisen polyesterin renkaiden runkomateriaalina. Henkilöauton vakiorengassarjaan on käytetty noin 40 kierrätettyä PET-muovipulloa.
Continental paljasti vuosi sitten syksyllä ContiRe.Tex –teknologian. Tuotanto tapahtuu kierrätyspulloista ilman kemiallisia välivaiheita ja muita kierrätystapoja, joka tekee menetelmästä tehokkaan verrattuna perinteisiin valmistustapoihin kierrätysmateriaaleista. Teknologiassa käytetyt pullot tulevat alueilta, joilla ei ole suljettua kiertoa.

Kierrätysprosessin osana pullot lajitellaan ja puhdistetaan mekaanisesti korkkien poistamisen jälkeen. Mekaanisen murskaamisen jälkeen PET jalostetaan edelleen rakeiseksi ja lopulta kehrätyksi kierrätyslangaksi. Valmistaja toi uuden teknologian tuotantoon kahdeksassa kuukaudessa.
PETistä valmistettua polyesterilankaa on jo käytetty jo pitkään renkaiden valmistuksessa henkilö- ja kevytkuorma-autoissa. Tekstiilinauhat vaimentavat renkaan sisäisen paineen voimat ja pysyvät mittavakaina jopa suurissa kuormituksissa ja korkeissa lämpötiloissa.

Mikkelissä toimivan Continental-renkaita kauppaavan Rengasmarket-jälleenmyyjän AS-Huollon yrittäjä Jarno Muttilainen kertoo PET-materiaalista valmistettujen renkaiden tulleen markkinoille kesällä.
– Nämä ovat toistaiseksi tilaustavaraa, mutta samanhintaisia kuin muutkin renkaat.
– Omassa autossa ne ovat jo alla, ja tuntuvat toimivan, Muttilainen jatkaa.
Viime vuonna 150 vuotta täyttänyt Continental kertoo lisäävänsä jatkuvasti uusiutuvien ja kierrätettyjen materiaalien osuutta tuotteissaan. Yhtiön tavoitteena on käyttää rengastuotannossa yksinomaan uusiutuvia materiaaleja viimeistään vuonna 2050.

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...

Cruisaten kylänraitti täyteen

|
Toista kertaa järjestetty Haukivuori Cruising keräsi 10.9. jo liki 90 ajoneuvoa Asemankylän raitille. Uutuutena oli mm. tuning-osasto, ja myös raskaita ajoneuvoja oli paljon. Päivä ...

Dieselit kelpaavat jälleen

|
Ukrainan kriisin aikana on eri voimanlähteillä toimivien autojen kiinnostavuudessa nähty melkoista heiluntaa. Nyt tilanne on rauhoittumassa. JARNO LAATIKAINEN Syyskuun puolivälin tunnelmat olivat mikkeliläisissä autoliikkeissä ...

Niropatin toinen painos

|
Kian uusi Niro houkuttelee perheautoilijoita kolmen eri sähköistetyn voimalinjan avulla. JARNO LAATIKAINEN Vasta toista sukupolvea edustava Kia Niro houkutteli jo ensimmäisellä versiollaan vankan käyttäjäkunnan. ...